Når du ikke tror det kan bli verre…

La oss bare si det sånn at jeg har hatt en ganske tøff uke, og vel så det. Siden Størstemann her i huset gikk ut som nr.1 med omgangssyken, har samtlige i vår husstand fått gjennomgå, en etter en. Får meg til å tenke på domino. GRUSOM domino…

Siste ut var Emma, som fikk det på slutten av helga. Så her har det gått slag i slag, og jeg, som i utgangspunktet har litt issues med å takle diverse kroppsvæsker og substanser, har nesten blitt herdet etter denne slagmarken. Nå er jeg klar for hva det måtte være!

Spøk til alvor. Det er ganske tungt å være alenemor midt oppi noe som føles som en uunngåelig epidemi og at det ingen ende vil ta. Det har ikke blitt så mye søvn på meg den siste tiden, for å si det sånn. Å holde barn fornøyde, rene og pene fra spy og diverse, pleie de på sykeleiet, og samtidig holde huset rent og totalt nedkloret til enhver tid i et desperat forsøk på å unngå videre smitte..vel, det er en 467%jobb, og jeg kjenner jeg er ekstremt klar for normale tilstander som ikke innebærer at jeg må tørke spy og bæsj.

Forutenom å hanskes med oppkast ,har jeg blant annet også malt rommet til storebror i huset i prosjekt "stor gutt rom". Er ingen malemester, som man tidligere kunne se i min deltakelse i programmet Unge Mødre. Men jeg ble utrolig fornøyd, og det ble sjefen selv også!

20 kommentarer
    1. Kjenner meg igjen fra ungene mine var små. Tøft å stå i når det står på. Jeg var alenemor til 6 barn 😉 men vi mødre er tøffere enn vi tror. Hehe. Stå på flinke deg, å det blir bedre 😉

    2. godt dere kom igjennom det:) men ranveig når du har huset fult av spysjuken så kan du vel la andre ting vente til det er over. ikke rart du blir sliten

    3. Huff, omgangsyke er det værste som finnes, føler med deg!!! Jeg kunne tatt 100 forkjølelser mot en runde med omgangsyke. Håper dere er over det nå og at det blir lenge til neste gang! Du er flink!:)

    4. Rannveig, et lite tips fra en “pensjonert barnehagemamma” som nå har skulebarn. Be barnehagen innføre antibac og handvask før barn blir tatt inn på avdeling. Også be dem innføre 3 døgns karantenetid for barn med spysyken. Vår barnehage gikk(og går enda) på 5 året uten et tilfelle av spysyken. Det er også lurt å holde ungene dine hjemme i 3-5 døgn i ettertid så de får opp immunforsvaret sitt å ikke smitter videre andre barn.
      Innfør antibac og håndvask hjemme som en rutine.
      Vi gikk i 5-6 år i barnehagen å vi så overgangen mellom 2 og 3 døgns karantene pluss innføring av håndvask og egen matpakke på morningen. Mange foreldre vart først sure og vansklige men etter 3-4 mnd så hadde alle endret mening.

    5. Uff, så typisk at Emma måtte hjem akkurat idet dette stod på, så kunne hun nok ha sluppet unna :/ Æsj altså, nei, norovirus er virkelig min verste frykt – fysj. Jeg vasker hendene mine i klorin flere ganger om dagen når jeg vet at det går i området her, haha.
      Til deg over her; antibac hjelper mot bakterier, ikke virus. Norovirus er et virus, og det kan kun drepes ved bruk av klorin eller vask over 60 grader 🙂 Greit å opplyse fakta om en først skal tipse 😀

    6. God håndhygiene; Håndvask og antibac/håndsprit kan bistå til å unngå at man blir smittet. Norovirus kan smitte ved dråpesmitte (ca innen en meter) og v/ kontakt . 48 timers karantene er regelen når man vært smittet. Ikke nødvendig med håndsprit hjemme vel.. Se http://www.helsedirektoratet.no for korrekt info 🙂

    7. Lizbet: Antibac hjelper mot både bakterier, sopp og virus. Du har rett i at det ikke er det mest effektive mot norovirus, så det rådes å først å fremst vaske hender godt med vann og vanlig håndsåpe for å forebygge smitte. Og håndsprit når du ikke har vann og såpe tilgjengelig.
      Morsomt at du kritiserer folk for feilopplysning når det er nettopp dette du driver med selv…
      Les gjerne mer her:
      http://antibac.no/om-antibac/hvordan-virker-antibac/
      https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/smitte-fra-mat-vann-dyr/slik-forebyggjer-du-omgangssjuke-me/
      Hilsen sykepleierstudent

    8. Så utrolig flink du er!! 🙂 Det er beintøft å passe barn når de er syke, og ikke minst når man selv er syk. Du er dritflink. Husk at Det ikke varer evig. Og at det er lov å bruke alle knep i boka nå: filmer, yndlingsmat, favorittleker og aktiviteter og alt innimellom. Bare det å putte kidsa i dusjen/badekaret mens man selv ligger på badegulvet (som et slagt og ser på) kan være litt avlastende, siden da har de en aktivitet som du ikke trengs sååå mye til (annet enn å se på) og alle er på én plass :p
      Og så malt på toppen! Det ble kjempefint​ og det er virkelig ikke alle som hadde klart det på toppen. Du er rå 🙂

    9. Så fleksibel huseier du har som lar deg male. Men no drit med spysyken ja, finnes vel knapt noe mer smittsomt…

    10. Kjenner på hva du står opp i. Du er en sann hverdagshelt, det skal du si til deg selv hvereneste dag. Husk at denne tiden er nå, og ikke hele fremtiden. God bedring alle sammen

    11. klare ikke helt å synes synd i dæ når du legger opp til at ting skal bli så mye vanskeligere for degselv.
      Når omgangssyken først inteffer så e d lov til å gi blanke f i hvordan stuen ser ut, sefølgelig må oppkast vaskes opp og enkelte andre hverdags gjøremål må bare gjøres men huset trenger ikke å shine… og i allefall så tar eg ikke malebøtta i handa å male noen rom for å så syte om kor synd d e i mæ.
      tenker nu også at æ trur om æ va dæ så hadde æ spurt pappan t emma om ikke han kunne ha hatt henne i noen dager ekstra for å spare henne for å bli syk, trur ikke han hadde hatt noe i mot å ha pia si på besøk ett par daga ekstra.

    12. Huff da , høres ikke noe greit ut . God bedring til deg å gjengen din💜 Du er en super flink å sterk mamma 💜

    13. Skjønner heller ikke hvorfor du utsetter emma for norovirus. Det er helt jævlig å ha.
      Tror du overdriver litt med “når man ikke tror det kan bli værre”, du har tydligvis rukket å male også

    14. Hvor får får du inntektene fra? Får du så mye av bloggen til å klare deg ??? Får jo ikke akkurat mye av blogg.no

    15. ^Rannveig har sikkert rett til noe fra nav så hun klarer seg nokk fint selv om hun ikke hover inn så mye på bloggen lengere

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg