Jeg endret navnet mitt!

Det pinlige øyeblikket når du inntreffer midtlivskrisa omtrent akkurat tjue år for tidlig. Jeg har alltid mislikt navnet mitt, og klarte aldri å skjønne hvorfor foreldrene mine valgte å kalle meg for Rannveig. Jeg mener, hva tenkte de egentlig

Med det sagt het jeg faktisk Ingvild mine første leveuker. Jeg har heller aldri skjønt hvorfor jeg ikke bare kunne fortsatt å hete Ingvild. Og dere aner ikke hvor mange ganger jeg har tenkt å endre på navnet mitt. Men, nå er det jo en gang sånn at jeg har vært Rannveig i snart tjuefire år, og det hadde vært mistenkelig merkelig om jeg bare plutselig bestemte meg for å være Kari. Er dere ikke enige?

Men så inntraff jeg midtlivskrisa altfor tidlig, og tenkte bare ; Hvorfor ikke egentlig?!  Jeg ENDRET faktisk navnet mitt for noen uker siden. Altså,bare for å ha det klarert – jeg heter ikke Kari nå, men fortsatt det samme… eller, nesten hvertfall. 

En ting som har plaget meg hele livet er ikke bare navnet mitt, som jeg for det meste deler med damer på 90. Men skrivemåten! Jeg må alltid stave navnet mitt ned til hver minste bokstav. Men, ikke nå lengre! SÅ, jeg bestemte meg for å bare endre på skrivemåten. Bare for å¨møtes på hallveien med oppstanderen i meg. Jeg heter nå Ranvei, og ikke Rannveig. Det er jo fortsatt litt merkelig, med tanke på at jeg er en profilert blogger og blant annet ikke kan endre på bloggadressen min. Så hvor enn merkelig dere synes det er, så blir det sånn. Jeg synes fortsatt det er litt rart selv, men jeg er fornøyd! 

Jeg valgte også å legge på “Charlotte” etter både min mor, oldemor, og min lille Sienna som også heter Charlotte. Jeg skulle gjerne byttet til bare Charlotte, men det blir litt for merkelig for meg. Elsker navnet! Av og til må man bare “just do it!” 

/Kåpe fra Vila HER

Ha en fin mandag fine lesere! Hilsen mor i midtlivskrisa altfor tidlig. 

21 kommentarer
    1. Nu syns nu æ navnet ditt e kledelig, men syns det e tøft at du “sprita” opp navnet ditt. Nu e det liksom fullt og helt ditt! Gratulere me navneendring 🙂

    2. Som 15:09 sier, det som skiller navnet ditt fra ett navn og en gjenstand er jo faktisk den G’en. Synes Ranveig ser mye mer komplett ut, uten G’en ser det litt ut som en skriveleif. Det blir for meg litt som alle navnene som inneholder en “unødvendig” H – Arthur ser jo bedre ut enn Artur. Det blir da Artuuur som navnet ditt nå blir Raaanvei. Det er en grunn til navn får disse “unødvendige” ekstrabokstavene.
      Men likte veldig godt mellomnavnet du la til, og grunnen til du valgte det.

    3. Synes begge varianter var fine, jeg :-). Også er det vel litt fint å ha ett navn som er litt sjeldent ?

    4. Ranvei er jo mye merkligere måte å skrive det på enn Rannveig. Kunne aldri falt meg inn at det skulle skrives på noen annen måte enn Rannveig.
      Men er selvfølgelig opp til deg.

    5. Syns Rannveig ser mye finere ut enn Ranvei. Ranvei ser eldre uthvis du skjønner. Men så kult av deg å være litt spontan og bare gjøre det! Liker mellomnavnet!

    6. Pass på å få nytt pass med riktig navn ellers får du problemer når du reiser utenlands og booker med det nye navnet!

    7. Det er jo ikke rart det er mange som gjør det nå. Jeg het bare Ida i 27 år da pappa plutselig sa at jeg skulle het Ida Iselin å angret for at jeg ikke fikk navnet så det ble en av mine bursdagspresanger at han sendte inn søknad om endring av navn 😊

    8. På bloggen skriver du Ranvei, samme på FB. På Insta heter du Rannvei.
      Hva er den rette skrivemåte ihht Folkeregistret?

    9. Jeg heter og Rannveig 😀 og jeg har heller aldri likt det, så begynte å kalle meg mellomnavnet mitt(Irene) når jeg var rundt 18. Og det er mye enklere! Og mer internasjonalt. Og jeg slipper å gjenta navnet mitt 10 ganger når jeg introduserer meg til noen 😀 Så I know the feeling! Men jeg har aldri fjernet Rannveig som fornavn, siden mamma ga meg det navnet og hun var så glad i det, så jeg valgte å beholde det 🙂 Men må si jeg liker Rannveig bedre enn Ranvei da, bytt tilbake 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg