Skapvegetarianer

Det var da jeg for ørtende gang satt å plukket av skinka fra pizzaen vi bestilte forrige fredag, at jeg skjønte at dette ikke er helt normalt. Med mindre du er vegetarianer, selvfølgelig. I mitt tilfelle kan jeg nok ikke påstå at jeg er noen vegetarianer, men jeg sliter virkelig med å kunne spise kjøtt med ren samvittighet. 

Jeg mener. Jeg har alltid hatt problemer med å kunne spise kjøtt uten å tenke at dette er feil. Så feil. Likevel må jeg innrømme at jeg ofte spiser kjøtt. Rett og slett fordi det tar meg for mye tid og energi å finne fram et riktig kosthold som inneholder alle næringstoffer jeg trenger, uten kjøtt. 

Hadde det ikke vært for dette, altså min mangel på kunnskap på området og min totale mangel på tid, hadde jeg vært vegetarianer. Det er jeg hundre prosent sikker på. Jeg klarer sjeldent å spise kjøtt uten å tenke at dette er et levende dyr som måtte bøte med livet slik at JEG kunne spise det til middag. Hvordan kan man la vær å tenke på det? Jeg mener, hvor ufattelig feil er ikke det egentlIg? Og hva var det som gjorde at livet til dette dyret var mindre verdt enn mitt?

Da jeg var tolv-tretten år var jeg faktisk vegetarianer. Min mor måtte lage en ekstra middag til meg fordi jeg nektet å spise kjøtt. Og dette var nok ikke noe spontant påfunn av meg, slik de aller fleste nok vil tenke. Jeg har alltid hatt problemer med å spise kjøtt, og jeg unngår det for enhver pris.  Både tanken på at jeg tygger et levende dyr, og tanken på at dyret måtte dø for meg, gjør meg faktisk direkte kvalm. På grunn av dette lider jeg også av jernmangel, og må gå på jerntabletter for å ikke ha for lave nivåer.

Med det sagt er jeg hundre prosent sikker på at det finnes gode alternativer som kan gi oss det vi trenger uten å måtte drepe andre. Mitt problem er at jeg har null kunnskap på området, men mitt mål er virkelig å lære mer om dette og deretter sette det ut i praksis, både for meg selv og mine barn. Når man ser hvor grusomt dyr som skal slaktes behandles, ønsker jeg ikke å bidra til denne industrien. Hverken på vegne av meg selv, eller mine barn. 

Nathaniel sa det så fint i dag;” Men mamma, hvis vi ikke kan spise mennesker, hvorfor kan vi spise dyr?” 

I dag har jeg og denne fine frøkna koset oss på åpen barnehage! En stund siden vi har vært der nå, da jeg føler vi har nok “åpen barnehage” hjemme i vårt eget hus, haha! Og ser derfor ikke helt behovet, men greit en gang iblandt. 

Ønsker dere en god natt ♥

 

19 kommentarer
    1. Hva med å begynne som fleksiterianer, det fikser du helt sikkert. Du kan melde deg inn i en fb gruppe som heter veggispreik. Masse inspirasjon. Lykke til med bedre helse, gjøre ting bedre for dyra og miljøet. Vinn/vinn

    2. Det finnes mange flotte Facebook-grupper, så søk gjerne litt rundt og bli medlem i dem. Jeg er ikke vegetarianer selv, men er bevisst på kostholdet til både meg og datteren min, og unnlater å spise kjøtt i svært stor grad 🙂 Det er enklere enn man skulle tro om man først setter seg inn i det – og det går kjapt med disse flotte Facebook-gruppene 🙂

    3. Barn trenger absolutt ikke kjøtt. De trenger proteiner, og det er det mange gode, plantebaserte kilder til. Meld deg inn i veggispreik på Facebook, der er det mye inspirasjon 😊

    4. Det har kommet masse spennende kjøtterstatninger i butikkene nå, både rema1000 og coop extra har. Det kan kanskje gjøre det litt enklere 🙂

    5. Aldri slutt å spise kjøtt… Det er livsviktig.. Les deg opp på nett ved å søke på akkurat det du lurer på, men skriv pirkepetter i samme setning på Google. Det med å ta tilskudd etc for å få opp nivåene gir bare falske resultater.

    6. Ble vegetarianer da jeg var 11, er 26 i år, aldri angret 🙂 Jeg var som deg, fikk dårlig samvittighet av å spise noen som like mye som oss har livets rett.
      Aldri manglet noe vitaminer, proteiner eller noen ting 🙂 Så gøy å lese at du faktisk har de tankene, og det er faktisk ikke så vanskelig å bli veggis som mange tror. Nå er det så mange erstatningsting for kjøtt, spesielt i år har det kommet masse i de norske butikkene. Så man trenger ikke være noe kokk eller ernæringsspesialist for å få i seg det man trenger. Det er bare tull at man trenger kjøtt, det er bare uvitenhet. Lykke til! Håper du får inspirasjon og lyst nok til å bli vegetarianer 🙂 Bli medlem av veggisgrupper på Facebook, masse inspirasjon der!

    7. For det første er det syyykt godt me kjøtt! For det andre er det veldig bra!! For det 3 så er bestanden for høy, dyr dør også i naturen. Å for å få ned bestanden for å holde den ved like, må man spise! Så lenge dyret dør momentant syns jeg slakt er helt greit!

    8. Til deg 13:40
      Kjøtt er bra men et kosthold uten kjøtt er bedre for helsa, miljøet og dyra.
      Du burde lese deg opp på hva som skjer på norske slakterier og ellers i verden. Håper det blir lovpålagt med kamera. Å si at vi må spise kjøtt for å holde bestanden nede vitner om liten kunnskap, dessverre! Hvorfor tror du vi har så mange dyr? Tror du det kommer av seg selv, naturlig? Orker ikke skrive om hva som skjer med alle dyrene som du putter i munnen fordi du sier det er syyykt godt, da ender jeg bare i gråt. Du må gjerne ha din mening men les deg opp før du uttaler deg. Takk!

    9. Kjør på med veggislivet! 😀 Jeg har selv vært veggis i de 10 årene siden jeg flyttet hjemmefra, og det funker som bare det! Alle som skulle skremme meg om at man vil ha mangler som veggis: ingen prøver kan vise det sålangt, og på treningssiden er prestasjonene bedre enn tidligere.
      Mitt tips er å begynne i det små, bytt f.eks. ut kjøttdeig-retter med linser. Gjør som du gjør med kjøttdeig; stek opp litt løk og sjampinjong, ha i linser og litt krydder, og ev den sausen du måtte bruke. Nomnnomnom!
      Og for veggispålegg er enkleste løsning den skivede “servelaten” du får på Coop. Billig og god!

    10. Barn trenger IKKE kjøtt, de trenger riktige kilder til proteiner, vitaminer, jern osv osv. Hvordan man får i seg dette, er veldig ulikt. Man har er valg her sånn som med alt annet innen mat. Jeg spiser ikke kjøtt og min datter på 2,5 år spiser ikke kjøtt, og hun er energisk og nesten aldri syk. Så barn trenger IKKE kjøtt

    11. Enig med deg Ranroad! Syns også det er feil, men jeg spiser også kjøtt. Dog med dårlig samvittighet ja. Prøvd meg på veggis burger og sånt, men deeet er ikke noe godt!

    12. Jern, protein. Mørkegrønne grønnsaker, svarte bønner. Svarte bønner er gull! Og så digg! Om man fortsatt får i seg meieriprodukter så får man jo i seg B12, så det å kutte ut kjøtt gjør ikke at du trenger å legge om kostholdet utenom det. Jeg er veganer og spiser akkurat hva jeg føler for, og jeg har det helt fint, bedre enn da jeg spiste kjøtt og meieriprodukter. Jeg fikk en ro på innsiden. Om man ikke liker veganske/vegetariske produkter så ikke spis det heller da. Spis vanlig mat, bare dropp kjøttet. Eller kjøttet og meieriproduktene om man vil bli veganer.

    13. Her var det mange uvitende hva angår kosthold og kjøttindustri.
      Lang vei å gå om vi ikke skal ødelegge jordkloden vår

    14. Hei Rannveig. Jeg er utdannet kostholdsveileder og ble vegetarianer i fjor sommer (lakto-ovo vegetarianer, dvs at jeg inkluderer meieriprodukter og eggi) . I vår familie er vi 3 (meg og mine 2 ungdommer) av 4 som er vegetarianere. Jeg har nettopp startet bloggen vegetarfamilie.blogg.no og der vil du finne masse oppskrifter og nyttig informasjon. Jeg vil skrive mye om næringsstoffer, vitaminer osv, så om du vil vite mer om dette så kan du gjerne følge vegetarfamlie på facebook, instagram og bloglovin. Jeg ønsker å spre informasjon og inspirasjon om mer plantebasert mat og håper du vil følge meg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg