Vi venter en til baby!

I dag er altså min siste dag av det jeg med glede ville kalt en aldri så liten husmorferie. Selv om jeg i teorien ikke har “barnefri”, så¨føles det likevel slik.. Jeg kan med handen på hjertet love dere – når du har tre barn på fem år og ned, og plutselig bare har ansvar for den minste en hel uke, da føles det virkelig som ingenting. Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg følte meg sliten en gang i tiden når jeg bare hadde èn å ta meg av – det er jo verdens enkleste oppgave! 

Jeg har brukt min lille ferie på å gjøre ting jeg vanligvis aldri tar meg tid til på kveldene. Jeg har sett på serier! Gamle episoder av Grey’s Anatomy, faktisk. Jeg har sett de alle før, og fulgt med på alle sesongene.  Men likevel, det føles virkelig deilig å bare koble helt av og ikke tenke så veldig mye, for en gangs skyld.  Kveldene mine går vanligvis til rydding (tro meg, det er mye å rydde her etter alle tre barna hver eneste kveld) og bloggen. Men, jeg har innsett at for at jeg skal klare å ha litt livskvalitet, så må jeg også klare å koble av i blant og gjøre ting jeg har lyst til. Ikke bare ting jeg må. 

I dag har vi vært hos bff Ingvild og co på Nordstrand! Vi lagde en veldig god middag, fikk sett på de søte små kattungene deres, og gått en tur på en skole i nærheten. Vi skal forresten få en av de utrolig søte kattungene om et par måneder, og både jeg og barna gleder oss enormt mye! (og til deg som maser om å ringe mattilsynet hvis jeg, som ifølge deg er dyremishandler, får meg et dyr – be my guest!) Det er litt skummelt med Sienna som er så liten enda, men jeg tror faktisk det skal gå veldig fint, når jeg ser hvor forsiktig hun er med de små kattungene. Så herlig! 


Verdens fineste lille frøken og lille søte Elisa, hennes jevnaldrende venninne ♥

Ønsker dere en god natt, og håper alle har hatt en fin påske! Blogges 

48 kommentarer
    1. du klarte ikke å ta vare på den forrige katten så hvorfor skaffe enda en?
      Husk at katter kan bli nesten 20 år og det er ikke bare å kaste dem vekk når du vil ut å reise for å så skaffe enda en når ett av barna har lyst på noe nytt å leke med…
      Ingvild må jo være helt tett i hauet for å gi deg en katt.

    2. Anonym: Jeg tror jeg heller mot at du er “helt tett i hauet”, og så tror jeg Ingvild kjenner meg ganske mye bedre enn hva du, kjære anonym, gjør.

      Hva vet du om meg, mitt liv eller min forrige katt? Den forsvant og naboen min kidnappet den fordi jeg lot den være ute mens jeg var på jobb. Om det kvalifiserer til dårlig dyrehold, vel… da er det vel ikke håp for noen tror jeg. Jeg har hatt katt stort sett hele mitt liv, og jeg er ganske sikker på at det skal gå helt fint så lenge ikke noen naboer bestemmer seg for å kidnappe den. Hvilket jeg fra bunnen av mitt hjerte bare tror er sånne gale kattedamer som gjør, og jeg har ingen slike naboer lengre. Håper jeg!

      God natt <3

    3. Til deg som tok deg bryet til å skrive den dritten der. Ja, jeg snakker til det anonym.
      Jeg tror nok rannveig er klar over at det ikke er så enkelt å ha et dyr. Jeg tror nok dette er et valg hun har tenkt på, og noe hele familien ønsker. Hun er veldig flink med sine tre små så hvorfor ikke glede de med en liten pus?
      Det jeg derimot reagerer på er at du tar deg tid til å skrive drit på andres blogger. Om du ikke har noe fint å si så kan du bare droppe det. Jeg tror ikke din kommentar kan endre det at de skal skaffe seg en liten katt uansett:)) Jeg blir faktisk flau på dine vegne. Jeg er selv 16 år gammel og er klar over hvordan man skal oppføre seg. Nå vet jeg ikke om du er 14, 30 eller 60. Uansett er ikke slik oppførsel greit :)) Så tenk deg om neste gang du skal til å hakke ned på andre. Tviler på at du hadde likt å fått slike kommentarer slengt i trynet.
      //
      Du gjør en god jobb med alle dine tre små, og jeg er sikker på at den lille pusen vil stortrives hos dere!! Masse lykke til videre.

    4. Ja det er helt riktig, jeg ringer mattilsynet! Og nei, jeg maser ikke om det, jeg gjør det! Jeg som noen andre vet, er at det var ingen nabo som “kidnappet” den forrige katten din! Du slapp den ut, forde du trudde det var greit at du gjorde med en kattunge på under 6 mnd! Og hvordan faan kan du påstå at naboen “kidnappet” din katt og hvorfor sa du ikke ifra eller anmeldte det… Hmmmmmm… Igjen så er du bare full av usannheter angående din forrgie katt! Er tilogmed folk som spurte veldig tidlig om hva som skjedde med den katta, ingen fikk noe svar om det! Så da er det ikke rart folk reagerer! også legger du skylda på din forrige nabo! Du eier ikke skam!

    5. Så hyggelig å lese! Ikke bry deg om alle som vil rakke ned på deg, Rannveig. Har ikke de bedre å finne på, så er de ikke verdt det. Tenker meg de fleste som sender slikt, sender tomme trusler kun for jævelskap. Kos dere utrolig masse med nykomlingen i familien 🙂

    6. Katt? Hvorfor?
      Sånn du kan skrive ” alenemamma med treeeeeee barn ooooog en katt, jeg er sååååå svett å sliten assaaaaa “

    7. Tror ikke mat tilsynet bryr seg videre om at rannveig får en katt. Syns du ikke det er flaut Ravn? Bruke tiden på og lese bloggen til noen du hater? Følge med likslm?😂 For en taper du er. Den dagen jeg har så lite liv at jeg følger med på mennesker jeg hater- da tror jeg jeg rett å slett hadde gjort slutt på lidelsene mine. Når hun er i stand til å ha full omsorg for to barn og 50 for en tredje, tror dere virkelig en katt er noe sak? Mine katter har vært ute før de var 6 mnd også. Ring Mattilsynet davel! Og vet dere hva folkens?? Kansje jeg tilogmed skal gi rannveig TO katter😎 Eat shit

    8. Kanskje det er en ide og skrive et innlegg om hva som skjedde med den forrige katten? For alle som ikke leser kommentarfeltet og ser kommentarer din nå. Jeg var også en av dem som satt og stusset over at katten bare var borte og at det aldri kom noen oppdatering selv om folk spurte etter den. Det virker veldig mistenkelig på de fleste. Nå mener jeg og huske at du snakket om å slippe den ut før den var gammel nok og mange klagde på det, så jeg skjønner at det ikke er så fristende å legge ut et innlegg om at den har blitt borte da. Uansett det går sikkert kjempebra med katt for deg:) bare ikke slipp den ut før den er gammel nok.

    9. Ingvild, det skremmer meg at du med stolthet sier at du slapp ut kattene dine før de var gamle nok. Det er som å si at barna dine sjonglerte med kniver og de overlevde. Selv om du gjør et uansvarlig valg og er stolt av at det gikk bra, så betyr ikke det at det er greit.

    10. Ranvei Charlotte Heitmann, er vel rette navnet. Ser mange som skriver det feil. Navn skal alltid starte med “Stor Bokstav”.

    11. Deg sier jo like mye om dine kunnskaper rundt kattehold det Ingvild. Samt at du ikke engang gidder å kastrere katten din slik alle veterinærer anbefaler. Så jeg tror ikke jeg ville brukt deg som preferanse for hvordan man tar best vare på katten din.

    12. Kanskje ikke så lurt å oppfordre andre til å ta sitt eget liv,Ingvild. På tide å utvide horisonten deres damer. Legg vekk blogg og internett og ta dere en tur ut i skogen.

    13. Ingvild: Jeg er helt enig med anonym 09:13. Det er uansvarlig å slippe ut katter på under 6 mnd alene. Katter har ikke stedsans før de er 8 mnd + Du burde også kastrere katten din(dette kan faktisk bli lovpålagt). Vi har mellom 50 000 og 100 000 løskatter i Norge som lider en grusom skjebne. Mange av disse har en gang hatt en eier. Folk som får kattunger på kattene sine burde tenke på at disse små tar opp plassen/hjemmet som en katt fra Dyrebeskyttelsen burde fått. Vi må få bukt med dette problemet før vi kan tillate flere katter i samfunnet. Folk må virkelig lese seg opp før de skaffer seg katt! De er mere enn “bare en katt” og trenger mye stell og omsorg. Selv om folk før i tiden behandlet kattene sine slik og slik, så er ikke dette den rette måten i 2017. Les! Ps. Regner med at dette var bortkasta ord, Ranvei poster vel ikke dette. Selv om det er konstruktiv kritikk av Ingvild. Men jeg håper:) Folk må lære nå!

    14. Så koselig med katt! Jeg har katt selv og den er vandt med både bånd, bilturer og å være hos andre mens vi er på ferie. Kanskje du kan lage en lignende ordning som vi har med naboen vår med Ingvild. Den går ut på at når hun er borte passer vi kattene hennes og når vi er borte passer hun vår. Og for all del kastrer og merk katten. Tror Kasper (lillebroren til Jesperpus) ble kastrert og merket ved 4 månders alder. En annen ting er å ha årlig dyrlegesjekk hos din lokale dyrlege. Uansett: lykke til!!!
      Ikke ment som kritikk altså:-)

    15. så koslig med en katt 🙂 Sienna er så vakker <3. katter under 6mnd kan godt være ute,min pus har vert ute siden den var 3mnd ingen problem det, kom alltid igjen, og nå er han over 10mnd.
      Min pus er kastrert, id merket og vaksinert

    16. Katten din stakk til naboen fordi du slapp den ut før den hadde utviklet retning/stedsans. En ting er også sikkert, hadde katta mi blitt “kidnappet” av naboen – ja, da hadde jeg jo gått til politiet…? Man kidnapper da ikke dyr. Nei vet du hva Rannveig, du skjønner du også at katten din befinner seg der fordi naboen tok seg bedre av den enn du gjorde – sånn katter gjør. De kommer tilbake hvor de trivs, enkelt og greit. Og når du vet hvor katten din er, hvorfor hentet du den aldri hos naboen din? Du lot den bare bli der…? Altså, dette gir jo ingen mening!
      Slipp for gudsskyld ikke kattungen ut før den er gammel nok, og kastrer den! Samme burde venninna di gjøre, er ikke lenge før det blir lovpålagt – noe som burde vært innført for lenge siden!

    17. Ane: at det ikke er flaut å vise sin uvitenhet på den måten. Det blir som at jeg sier at moren min røyket da hun var gravid med meg og det er ufarlig, for jeg er frisk. Men er man uten noe som helst utdannelse, er man kanskje ikke smartere og bør unnskyldes.

    18. Hei. Katter kan være ute hvis de har tilsyn fra den dagen at kattemammaen ikke mater dem mere. Så dem så mener at katter skal være inne til de er over 6mnd tar veldig feil. Om det er sånn lagt til at du kan sende ut katten så gjør det men husk å rope på den sånn at den kommer til den leiligheten. Begynner du med 10min så forstår katten hvor den hører hjemme. Har forresten 3 katter selv og den minste er 5 mnd så den har vært ute helt siden den va 4 uker. Då sammen med mammaen sin. Så deg er råder jeg kan gi deg. Og kos dere masse når den kommer😉

    19. Eri: så du vet bedre enn veterinærer? Det må være fint å kunne så mye uten å være utdannet til det.

    20. Jeg vokste selv opp med katt og vet at det at det kan gi så mye for en familie, spesielt en familie med barn. Men bare ta å les litt opp om kattehold. Kastrering av katt er det beste ikke bare for katten din, men også for andre katter i området rundt. Ukastrerte katter kommer fortere i slosskamp og kan få FIV (katte hiv) og kan bli gravid/ gjøre andre katter gravid som kan lede til uønskede kattunger 🙁
      Men lykke til videre med en litenpus i hus<3

    21. Folk her altså. Utvid horisonten og kom deg ut i skogen? Sånn særr? Hva i all verden vet noen her om mitt forhold til skogen? Skjønner virkelig ikke at jeg gadd å kommentere her, skulle aldri ha begynt.. til kattepolitiet: min første katt var utekatt når jeg fikk den. Da var den 12 uker. Den bodde da ute store deler av tiden på gården de som hadde den Eide. Så når den kom til meg var den utekatt. Har aldri noengang hørt om dette med 6 mnd. Idag har vi regler på absolutt alt, til syvende og sist handler det meste om å kjenne dyret. Katt nr to var ute fra den var 4-5 mnd. Fra vi flyttet fra leilighet til hus. De kom seg begge ut under flyttingen og siden den dagen var de ute. Vi hadde planlagt den anbefalte tilvenningsperioden men med flyttefolkene over alt og katter som klorte av seg neglene i buret ble det slik. Etter å fått smaken på utelivet sto de bare forran døren og pep hele dagen. Den forferdelige meg slapp de ut i vår store hage. Det gikk fint. Kansje dere kan oppdra deres egne unger og kastrere deres egne katter og la meg gjøre hva jeg vil med mine???? Katten har ikke blitt sterilisert da den var steril ( altså den er jo tydeligvis ikke det men det vi fikk beskjed om). Og til info til “utvid horisonten” personen. Jeg skal studere statsvitenskap til høsten, er meget samfunnsengasjert, er mye i naturen, har alt jeg trenger og mer til. Og sitter ikke inne på folk jeg ikke kjenner sine blogger og snoker. Hadde det ikke handlet om meg hadde jeg ikke svart deg. 🙄

    22. Haha herregud for et kommentarfelt.. De kattene jeg har slapp jeg ut de første månedene, selvfølgelig avhengig av været, og de lever i beste velgående da hun ene er litt over 10 år. Heller ikke noen vits å begynne å rakke ned på hverandre selvom det er litt uenigheter. De fleste veterinærene man spør om dette er nok uenige fordi det er så mange forskjellige meninger, ja tilogmed hos veterinærer.

    23. Artig Ingvild: du tror du forsvarer deg, men graver deg enda mer ned i kunnskapsløsheten din. Men gøy at vi har noe vi kan le av da.

    24. Haha lættis folk. Har hatt katt i 15 år. Ute på sommertid fra 4-5 uker gammel. Vi snakker om dyr, skapt for å være ute. Nå bor jeg landlig da,og døra er åpen,men alikevel kred til alle som lar katten gå fritt. Noe jeg anser som uforsvarlig dyreplageri er såkaldte innekatter. Har dere valgt å bo i 20. Etasje i ei ettroms leilighet i oslo har dere sørn meg også valgt bort muligheten for kjærledyr. Fins mange flotte gullfisker å få tak i. Tenk litt før dere dømmer

    25. 2336: autocorrect er absolutt å anbefale….Og å lese seg opp på hva fagfolk mener om kattehold. Hva du mener og gjør er egentlig helt uinteressant, siden vi andre baserer oss på forskning.

    26. Bare ikke la barna være alene med denne da. Vi så jo hva som skjedde sist da de var for hardhendte med den.

    27. Ingvild: Hvorfor oppfordrer du folk som ikke kjenner Ranvei til å slutte å følge med på bloggen hennes? Vet du ikke at det er jobben hennes? Det er slik hun tjener penger. Nettopp ved at så mange som mulig klikker seg inn og legger igjen spor etter seg.

    28. Ingvild: Da får du tru det at mat tilsynet ikke vil bry seg! Men jeg er ganske sikker på at de vil!
      Hater, står det noen sted at jeg hater R??? Du burde seriøst tette igjen kjeften og ikke sitte der å legge ord I kjeften til folk! Det er jævlig teit å tru du kjenner til hva andre føler å tenker, om andre! Taper??!! Den som er den største taperen her, er jo deg! Du kunne ha gitt faan i å legge deg opp I det jeg skriver, and just move on!
      Det med at jeg skal gjøre en ende på lidelsen, så sier det meg allerede der at, du er ikke helt vel bevart! Du burde vell holde deg unna sosiale media, som kan si til andre at de burde ta sitt eget liv! Er bare kalde og umenneskelige folk som skriver noe sånt, ganske sikker på at du er en av dem!
      Spiller ingen rolle om R klarer å ta seg av sine små. Hu har bevist at dyr ikke er hennes greie, derfor skal ikke hu ha det heller!
      Selv ikke du burde ha dyr! For nei, kattunger skal ikke ut før de er ca 1 år gamle, lest det og veterinæren jeg bruker har også sagt det!!!
      Du er rimelig umoden av deg og det bevises på den måten du svarer folk på! Og jeg tviler på at du har alt det du trenger!

    29. Det er så utrolig dårlig argument at det gikk bra med min katt som var ute fra den ble født… Det gikk bra med meg også, som satt i baksetet uten sikkerhetsbelte, med foreldre som røykte i bilen…
      Poenget: man kan ikke trekke konklusjoner ut fra egne erfaringer og andektoder man hører alene. Forskning og statistikk viser at det var mange andre som det ikke gikk bra med, som ikke lever i dag og kan si se på meg, det gikk bra med meg…derfor bruker man i dag flotte bakovervendte bilseter og røyker ikke i bilen.(for å bruke en sammenligning dere kanskje forstår)
      Rådet om å ikke slippe kattunger ut kommer av alle de stakkars forfryste og sultne forvillede kattungene som dyrebeskyttelsen, mattilsynet og veterinærer erfarer. Det er ikke noe de har funnet på for å være kjipe og hysteriske. Katter er heller faktisk ikke skapt for å bo ute i nordisk klima, de fryser om vinteren hvis de er for lenge ute, bare for å ha sagt det også. (slipp dem gjerne ut, men la dem komme inn igjen når de vil)

    30. Ravn… Jeg har null tro på at mat tilsynet bryr seg. Naboen vår tok til seg ett par katter som ikke hadde noe sted og bo.
      Disse to ble til noen fler og til slutt gikk det 20 katter rundt huset.
      Vi ringte både mat tilsynet og dyreklinikk og ingen kunne hjelpe. Skulle jeg bli kvitt de måtte jeg betale alt selv.
      Å jeg skal ikke si høyt hva som skjedde med de 20 kattene.
      Men mattilsynet er ikke der når du trenger de

    31. Håper VIRKELIG du ikke lar den være alene med barna dine, som var så hardhendte sist! Stakkars, stakkars dyr!

    32. til 20.02
      du virker ikke som den smarteste kniven i skuffen, katter kan være ute fra de er 3-4mnd, er så mange hysteriske

    33. ane: Skal du prøve å være kjepphøy mot andre bør du kanskje lære deg ordtakene før du bruker dem.
      “Skarpeste kniven i skuffen”. Men du er kanskje en av de “smarteste i skuffen du”. 🙂

    34. Vil bare påpeke at katter gjerne kan være ute fra de er små, men da skal de ha tilsyn. Man slipper ikke ut en katt alene før den har utviklet stedsans. Mattilsynet SKAL bry seg om det er fare for at et dyr ikke har det det trenger. Hvis ikke tar man kontakt med Dyrebeskyttelsen som finnes i hvert fylke.

    35. Malin..vi fikk ikke hjelp av noen. Fikk beskjed om og fange kattene og få de til dyrlege selv og betale for avlvning selv. Noe vi ikke hadde råd til.
      Så vi måtte ble kvitt alle kattene på en annen måte.
      Det er ei med hester ved siden av oss og de har det ikke bra. Flere har ringt mattilsynet og ingenting blir gjort.
      Så mattilsynet fungerer ikke når du er privatperson

    36. Anonym 07:39 Jeg blir rimelig sjokka av det du skriver. I hver by finnes det forskjellige frivillige hjelpere for dyr, da helst katter. Disse burde vært kontaktet ang kattene. På Facebook finner man alle, og kan ta kontakt for å be om hjelp. Mattilsynet og Dyrebeskyttelsen SKAL stille opp når dyr lider. Vær så snill å anmeld personen med hestene slik at de kan få hjelp. Politiet vil sørge for at ting skjer.

    37. SOS! Hjerneceller sårt trengt til deler av Norges befolkning. For noen brød. Le ivei av meg – jeg er ikke den som sitter på fremmedes blogg å kommenterer. Haha er ikke kommentarer ranvei tjener på det er klikk. Og klikk(a) er jo enkelte her i bøtter å spann.

    38. Katter er skapt for å være i naturen. Finn en forskning som forteller noe annet. Det går helt fint at en kattunge sitter på trappa en sommerdag med døra bak seg oppe eller katteluke. Dere er bare grønne av uvitenhet og misunnelse der dere sitter i skyskraperen deres

    39. 2313: er iallefall glad jeg har mer utdannelse, kunnskap og vett enn deg. Ikke bor jeg i skyskraper heller, men i en stor enebolig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg