Jeg klarte ikke skrelle en gulrot engang..

Det er litt morsomt å tenke tilbake på. Faktisk må jeg le litt av meg selv, når jeg tenker på det. Jeg husker det så godt når jeg nylig hadde fått Nathaniel, var atten år, og praktisk talt ikke mestret en dritt. 

Og så kom tiden da kamerateamet til Unge Mødre, som jeg hadde takket ja til å delta på da de ringte meg få dager etter fødselen, skulle komme til oss og filme vår hverdag. I den første seansen skulle de filme meg og moren min lage middag sammen. Altså, før den dagen ,hadde jeg aldri tatt i så mye som en potet. Jeg var mamma, gått inn i de “voksnes” rekker, men likevel hadde jeg den fjerneste anelse om hvordan en middag blir til. Flaks for meg at jeg bodde hjemme hos moren min.

Det virker sikkert helt tatt ut av det blå dette jeg skriver nå, men jeg måtte tenke på det i dag, da jeg sto å lagde middag til mine barn. Hvor utrolig bratt min læringskurve har vært. På absolutt alle områder i livet. Det måtte den jo bare være, det var ikke akkurat sånn at jeg hadde noe valg.  Hvordan hadde egentlig livet mitt sett ut nå, om jeg ikke hadde tatt de valgene jeg har tatt? Jeg er sikkert ikke den eneste til å stille meg selv disse spørsmålene. Uansett hvilke valg vi tar, og har tatt. 

Fra å omtrent ikke kunne ta vare på meg selv, til å fire-fem år senere alene ha ansvar for tre andre mennesker. Ganske skremmende, eller hva? Det slår meg av og til, at ja, det er faktisk ganske skremmende. Jeg hadde aldri sett for meg at livet mitt skulle være slik det er nå, men igjen… livet er jo en stor overraskelse! 

Dagens middag! Egenkomponert Thaimat, som smakte helt fantastisk! Nesten som dessert, ifølge mine søte små! Det er en stor forbedring fra å ikke kunne skrelle gulrøtter engang. Det er kylling, kokosmelk,mango, chili, sukkererter, purreløk, soyasaus, og hvitløk, i tillegg til sesamfrø og green curry paste.  Utrolig enkelt, og utrolig godt! 

Heldigvis var dagens kveldsmat av det sunne, gode slaget! Hjemmelagde skoleboller, neddynket i alt, alt for mye melis, og jordbær. For de av dere som ikke har helt anlegg for å gjenkjenne ironi når dere ser det – jeg tuller selvsagt! Men av og til synes jeg faktisk det er helt greit. Kan ikke bare spise grove brødskiver. En god mellomting er løsningen ♥

7 kommentarer
    1. Det er ganske sjokkerende om moren din ikke gradvis har oppdratt deg til å bli selvstendig.
      6 åringen min kan å skrelle gulrøtter liksom:) både 2 og 6 åringen min hjelper til å både bake og lage middag, og ellers med husarbeid
      Med det sagt har jeg inntrykk av at du er en kjempe god mor med glade barn med god oppdragelse <3

    2. Det med gulrøttene husker jeg :)) Syns da at du var utrolig klønete . Men når jeg tenker tilbake så var jeg ikke stort bedre da jeg var 18 :)) Kua glømmer at hun har vært kalv liksom. Uansett, det virke som du har lært! Du har vokst mye på disse årene 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg