Vi fanget frosker og tok de med hjem!

Jeg vet ikke hvorfor, fordi det er ikke noen spesiell grunn til at jeg skulle føle det som jeg føler det nå. Men altså… dere? Jeg er helt SYKT sliten.  Og da mener jeg sånn virkelig, ordentlig, god gammeldags gåen-sliten. Merkelig nok, for vi har egentlig hatt en ganske rolig dag, som startet med et koselig besøk til jentenes nye barnehage fra høsten av, etter at storebror var levert i sin nåværende.

Så har det egentlig bare gått slag i slag, og etter at storebror var hentet igjen dro vi alle sammen på Stampetjern for å bade og for å fange noen rumpetroll til å følge med på den spennende utviklingen fra rumpetroll til babyfrosk. Og før noen hyler ut om at frosker er fredet – vi har absolutt alle intensjoner om å sette de tilbake til vannet sitt når de når de er klare for å utforske den store verdenen. 

Vi skulle egentlig bare ha to – men det var ikke Nath helt enig i , tydeligvis, og uten å si noe til mor. For i det jeg åpnet flasken vi “fanget” de i, og skulle helle de over i deres nye, midlertidige bosted, var det plutselig seks! Så nå blir det kanskje seks små frosker, om alt går bra med alle og enhver, og det håper vi jo virkelig at det vil gjøre ♥

Barna syntes det var superspennende å se på de facinerende rumpetrollene fra nært hold! 
 

Rumpetrollene har fått hedersplass på Nathaniels skrivebord!
 

De har fått seg en glassbolle,  med vann fra Stampetjern (det er visst veldig viktig å bruke vann fra samme plass der man fant de), litt steiner i bunn slik at de kan gjemme seg, og en stor stein i midten slik at de kan klatre oppå der når de er klare for det. Ved nærmere ettertanke, tror jeg faktisk at denne store steinen muligens burde være litt større. Men – vi har enda god tid, da de ikke kommer til å bli frosker før om minst noen uker til. Vi har også kjøpt fiskemat og hatt litt oppi der, så nå håper vi de skal vokse seg store, og gleder oss til å se hvordan utviklingen er gått når vi kommer hjem fra ferie igjen! 

Bilde fra i dag – To fornøyde jenter som får kjøre “bil”! Emma fikk fri fra barnehagen i dag, så vi har vært litt rundt omrking! ♥

Blogges

 

27 kommentarer
    1. Du er jo faan meg helt skutt i huet! De dør garantert i den bollen der, pluss at de tåler ikke den varmen som blir i den bolla! Det er ett amfibie dyr og de skal ha det kaldt hele tiden, de skal ha levende fôr og du klarer aldri å få til dem sitt habitat, så putt dem tilbake ASAP! Er det noe mere du lurer på får du besøke meg på Oslo reptilpark, så skal jeg forklare deg enda mere grundig hvorfor DU ikke skal holde amfibier i fangenskap! Igjen beviser du at dyr er ikke noe for deg!

    2. Måte på hvor frekke dere er i komentarene, hvem har ikke fanget rumpetroll før i livet?
      Skjerp dere, og gi beskjed på en skikkelig måte .Voks opp..

    3. “Du er jo faan meg helt skutt i huet! ”
      Hva i alle dager?? Går det ikke an å skrive på en ordentlig måte? Blir skremt når jeg leser alle kommentarene i denne bloggen, for direkte mobbing trodde jeg faktisk de fleste var enige om ikke er akseptabelt. Men i kommentarfeltet til denne bloggen er visst det meste mulig. Uansett hva hun gjør er det visst galt i noens øyne.
      Skjerp dere!!

    4. De rompetrollene er døde senest i morgen. Fanget en del på hytta en sommer når jeg var liten og +- et døgn senere var de dessverre døde.
      Er helt sant og ment som tips 😉
      De skal ha det kjølig og det er derfor de for det meste oppholder seg i skygge og bunnen av vannet.

    5. Æsj, 6 stinkende døde dyr i uker, forbered deg på rundvask og rens av alt i leiligheten etter ferien. Blir ikke god lukt av dette.

    6. Alle jeg kjenner har fanget rumpetroll en eller annen gang i livet. Jeg foret mine med hundemat. De døde. Jeg tok med en frosk hjem fra skolen, den døde. Jeg har respekt for alle slags liv, men! – alle barn har vel tatt med seg slike ting hjem i alle tider. Og du fra Oslo Reptilpark, for en utrolig dårlig måte å representere arbeidsstedet ditt på. Kjenner jeg får lyst til å videresende dette til sjefen din, selvom du er anonym. Slike ekle kommentarer på nett setter vel ingen seriøs arbeidsgiver pris på.

    7. http://www.ingafoundation.org/ Er den nyttigste organisasjonen JEG har kjennskap
      til .den beskytter skog,folk og jord, ett kinderegg. har ikke lest så mye om den
      siste 15år,så pleese spre på sos.medier .den sprer frø og kunnskap om ingatreet
      til regnskogens utkanter .treet plantes i rekker, mellom dem dyrkes det, røtter
      beskytter mot erosjon, kvist brukes til brensel/kompost og blader legges over
      frø/jord,beskytter mot tørke og gir næring. men de trenger penger(staten burde
      sponset) Takk til bloggeier for publisering

    8. Jeg har fått rumpetroll til å bli frosker mange ganger. De trenger mer vann enn du har gitt dem der. Det har gått best i akvarium med pumpe, men også i bolle og i dam ute. Jeg hentet da vann fra danmen og fylte på dem ofte, sånn at jeg byttet ut et par liter med nytt damvann et par ganger i uka. De spiste litt fiskemat og planterester og rusk som kom med damvannet. Når de blir frosker er det viktig at de får noe å klatre opp på, en øy eller lignende, da de trenger å puste.
      Det er veldig lærerikt for barn, og gøy å slippe froskene fri til slutt.

    9. Vibeke… om du har et problem om hvordan jeg formulerer meg, scroll videre nedover! Om det er første gangen du har lest det “skutt i huet” da er du ikke godt belest! Og det er heller IKKE truende! Ja jeg kunne ha brukt “er du helt dum” men…
      Og når du skriver om mobbing, så er ikke bloggeier den rette personen å støtte. Hu har mobbet, hengt ut og snakket/skrevet dritt om andre! Så spar oss andre for dine, “jeg må forsvare R, forde hu aldri gjør noe galt”…
      Og til dere som skriver, “alle har vell fanger rumpetroll før” veldig feil å bruke ordet, ALLE, for alle har ikke gjort det. Men mange har sikkert gjort det, men mange har sluppet dem ut igjen. Og når R legger det ut på bloggen, ja da sier noen av oss ifra! Og jo, jeg hadde også tørt å si det rett til hu!

    10. Nå var det flere som reagerte på din måte å formulere deg på, ikke bare jeg. Og om hun har gjort det du sier – kan ikke du da gå foran med et godt eksempel?? Man skriver ikke slikt uansett.

    11. Vibeke… Jo jeg skriver det på den måten… jeg har gått foran som et godt eksempel flere ganger på denne bloggen, tilogmed forsvart R flere ganger! Men når hu igjen beviser at dyr ikke er noe hu burde ha, så reagerer noen av oss på denne måten! Og når du nevner flere som reagerte på min kommentar, så var det bare DU som hengte deg opp i den!

    12. Rompetrollenetrenger nytt vann hele tiden.. det samme vannet du henter de fra.. du må altså belage deg på å hente sekkevis med ferskt vann hver uke. Fyll på rene en og en halv litersflasker… alt annet er rumpetroll-tortur…de må jo selvsagt også ha myyyyye større plass enn den salatbollen der. Minst ti liter. Helst 20–30 liter. De må ikke stå i direkte sollys. GI veldig lite fiskemat, de dør av overforing og forurenset vann.. Dette får du neppe til rannveig.. krever litt jobb…

    13. Vibeke… Fremdeles du som påpekte min kommentar! Og selv om M, vil gi beskjed til de i oslo reptilpark, får heller ikke de gjort noe med det! Jeg er innleid og jobber der ca 2-3 ganger i uka! Ergo, om de sparker meg, har jeg MIN faste jobb et annet sted!

    14. Haha. Tror du virkelig at rumpetrollene skal overleve i bollen der når dere er på ferie? xD
      Er det mulig….

    15. Jeg fanga ofte rompetroll som barn, og de ble mini frosker som jeg satte tilbake igjen 😀 Et lite tips, legg en sten eller lignende oppi når de får føtter, hvis ikke drukner de + pluss ha lokk over hvis ikke spretter de rundt overalt 😀

    16. Har fanget frosker og rumpetroll og froskeegg mange ganger i barndommen 🙂 Kan tenke meg det var stas for barna. Fikk gode barndomsminner av å lese dette innlegget 🙂

    17. Det er én ting å fange de som barn, da slapp man de også som regel ut igjen når man var ferdig. Men dette er en voksen mamma, og hvis hun hadde undersøkt litt hadde hun fort sett at det er forbudt, med mindre det er i forbindelse med undervisning. (Skole, bhg – ikke privat)
      Og enda verre er det hvis du faktisk har dratt på ferie mens disse amfibiene som trenger tilsyn står ute? Nytt vann regelmessig, mat etc hva skjedde med Det? Dette er levende vesener og fortjener respekt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg