Valget om et bedre liv

Er det ikke merkelig hvordan ting vi er vokst opp med nærmest blir en selvfølge? Vi er vokst opp med å spise leverpostei og egg, og at det er sunt og godt for kroppen og helsa vår. Men er det egentlig det, når vi ser litt nærmere på forskning rundt det? 

Vi får det nærmest inn med morsmelka fra vi entrer denne verdenen – Kjøtt, egg og melk er sunt! Og for å nevne kumelk, har dere noen gang tenkt over at det er maten til en nyfødt ku dere konsumerer? Det er sunt, sies det. Mennesker, barn, og tilogmed voksne mennesker drikker en annen arts morsmelk. Det er bra for oss, sies det….

Forskning viser derimot det helt motsatte. Jeg har i nærmere et halvt år frastått fra kjøtt og de fleste meieriprodukter, forutenom noen unntak med f.eks fisk eller kylling, mest av alt fordi jeg aldri har likt kjøtt men bare har spist det fordi jeg trodde det ville være for tungvindt å bytte det ut med noe annet. Vi drikker f.eks kun soyamelk og mandelmelk i denne familien. Men, etter å ha sett en rekke dokumentarer og googlet mye selv, er jeg overbevist, og veldig inspirert. Målet er å etterhvert ha et rent plantebasert kosthold. Det vil si at man frastår fra absolutt alle animalske produkter. Og dette med god grunn.

Det er nemlig bevist at animalske produkter som alle typer kjøtt, egg og meieriprodukter har en svært negativ innvirkning på helsa vår. Ikke bare øker det sjansen for å utvikle diabetes type 2 og medvirkende til å utvikle hjerte og karsykdommer, men et kosthold med animalske produkter øker faktisk også betraktelig sjansen for å utvikle krefttyper som tarm og brystkreft, samt blant annet prostatakreft hos menn. Ganske urovekkende. 

At mennesker trenger å spise kjøtt for å få i seg nok og riktig næring,som f.eks proteiner, er overhodet ikke tilfelle. Proteiner finnes i dyr, fordi dyr spiser planter som er rike på proteiner. Det vil med andre ord si at med et plantebasert kosthold som er riktig sammensatt, kan du få i det nøyaktig det du trenger, uten å ha liv på samvittigheten. Er det ikke flott? Jeg lager mye av middagene våre med linser og bønner, og det smaker så mye bedre når jeg vet at det ikke ligger et dødt dyr i maten vår som måtte lide for å ligge på vårt bord. 

” Linser og Spaghetti” 

 

Det finnes så utrolig mange flotte erstatninger i dag, tilogmed erstatninger som etterligner, og smaker som, kjøtt, om man liker smaken av det. Man finner både vegansk kjøttdeig, veganske pølser, veganske burgere, veganske kjøttboller, veganske nuggets, og vegansk skinke, for å nevne noe. I tillegg er det så mye man kan lage selv uten å bruke såkalte etterligninger. Nå skal vi prøve ut linsepostei, for å se om det er noe for oss. Om dette er noe som faller i smak hos barna, kommer vi selvfølgelig til å kutte ut den “gode”, gamle leverposteien fra vårt kosthold. 

(Linsepostei /Bilde lånt fra Google)

Jeg vil absolutt anbefale dere til å se på dokumentarer som “Cowspiracy“, “Food Choices” og “What the health”  for å lære mer om temaet. Det er utrolig mye å lære, det er utrolig spennende, og ikke minst, det er en utrolig stor både personlig helse – og miljøgevinst av å leve på et plantebasert kosthold. Jeg ser virkelig fram til å lære enda mer om denne livsstilen i tiden som kommer, og etterhvert erstatte de animalske produkter vi er forbrukere av pr. i dag. 

39 kommentarer
    1. Jeg vil gjerne vite hvor du finner dokumentasjon på hvor egg …melk ….etv bidrar til diabetes 2??
      Kjøtt…melk…egg…har vært ett daglig kosthold fra vikingtida. Rart da at forekomsten av Dia øker anno 2000 ++??
      Siterer: ikke ligger et dødt dyr i maten vår som måtte lide for å ligge på vårt bord.
      Dyra lider ikke. Skutt…flådd….bearbeida= mat.
      Faktisk.
      Send meg gjerne info på mail hvor du finner denne infoen.. … jeg er nysgjerrig .

    2. Du, jeg hat likt deg lenge. Alltid blitt irritert av å lese negative kommentarer her.
      Men har du blitt gal? Barna dine er ikke bare hjemme hos deg! Er du klar over hvor syk man blir av å spise kjøtt, når det er lenge siden sist?
      Emma er 50/50 hos deg og faren, hvis ikke jeg tar feil? Hun kan ikke ha slikt kosthold hos deg, og spise kjøtt hos han!
      Jeg spiser ikke svin, fordi jeg har muslimske venner som veddet om at jeg ikke klarte å ikke spise svin på et helt år. Det var ment som en spøk, men jeg klarte det! Når jeg begynte igjen, spiste jeg bacon, det var veldig lite. Det var et år siden sist. Jeg var utrolig dårlig. Lå i senga og klarte ikke bevege meg i kanskje 15min, så løp jeg på dø, og “avførte”… dette gjentok seg hele natten, og jeg fikk feber og var veldig dårlig. Dagen etterpå, lå jeg i sengen hele dagen. Siden har jeg ikke spist svin, så bortsett fra noen baconbiter, er det 2,5år siden jeg spiste det sist…
      Men barna dine stakkars, de får mat hos venner, familie, på skolen, i barnehage osv! Det blir vanskelig for deg og styre hva barna spiser. Har du tenkt på dette? Jeg prøver ikke å kritisere deg, jeg har bare den bacon-episoden veldig i minnet… det er den jævligste natten jeg kan huske. Tenk deg veldig nøye om, les ordentlig om det. Det er veldig bra at du har valgt dette for deg selv, men tenk deg litt om med tanke på barna.

    3. Så bra!! 😀 Selv er jeg vegitarianer, håper å komme kalle meg veganer snart. Jeg har 3 barn også, minste jenta har vært vegitarianer siden hun var født. Barna mine er omtrent på samme alder som dine, og de velger selv – men de veit alltid hva de spiser. Og jeg har ikke merket at de blir skikkelig dårlige av å bytte litt på. Det er jo anbefalt med så og så mange kjøttfrie dager i uka osv.. og de velger vegetar mat over “dyre-mat” anyday 👍🏽😀

    4. Håper du kan legge ut noen oppskrifter etterhvert. Har selv begynt overgangen til vegetarianer, men er litt tom for ideer. Målet er tilslutt veganer, men har veldig vansker for å gi slipp på ost og tradisjonell bakst (med egg og melk).

    5. Vi er en familie som har vært vegetarianere i snart 10 år. Friske, sterke og sunne barn og voksne. Så det er ett flott valg. Er så deilig å spise god mat med god samvittighet 🙂 De som bruker argumentet at mennesker alltid har spist kjøtt, bør lese seg opp på hva kjøttet inneholder nå for tiden. Det var veldig annerledes å spise rent kjøtt i Vikingtiden, enn kjøtt nå som er tilsatt antibiotika og all slags ting vi ikke bør få i oss. Pluss, kjøttproduksjon er den store miljøverstingen.

    6. Her var det mange nepeskrell som ikke aner hva de snakker om gitt. Men underholdene, det er det👍🏻

    7. Vet du ikke har noen utdannelse utover ungdomsskolen, men er det ikke vanlig å legge ved kilder når du kommer med såpass krasse påstander? Også er det noe som heter kildekritikk. Altså at man ikke skal tro på alt man leser.
      Assa bloggen din er fin sånn som den er når du skriver om negler og hår og sånne ting som du kan, men overlat til noen som kan om kosthold og ernæring å informere andre om dette.

    8. Hvor mye tilskudd av vitaminer gir du dine barn? Og tar du selv? Mtp vegankost som er målet. Tenker da på jod, B12, Omega-3-fettsyrer, jern.
      Helt ok at en velger bort endel kjøtt og meg vegetarkost. Men husk at det du søker informasjon om på Internett finner du og den informasjonen vil i utgangspunktet bare underbygge dine allerede oppgjorte meninger. Eks er om du skulle finne ut at vaksinasjon av baby/barn ikke var noe og hadde søkt om info om dette på Internett så ville du finne masse ” forskning” rundt dette så ville støttet ditt valg om ikke å vaksinere. Har en allerede gjort seg en mening om at dette er bra så er en ikke like mottagelig for motargumenter og er mest opptatt av å finne litteratur som støtter egne meninger og blir mye mindre kritisk til kildene.. regner også må at du kutter ut all vanlig vingummi ( som inneholder gelatin som stammer fra gris) finnes halal vingummi som er uten svin.

    9. Ranvei, ta utdannelse… De netflix dokumentarene, spesielt food choices som kommer med påstandene om at man ikke legger på seg av sukker og at diabetes type 2 ikke skyldes sukker har fått vanvittig dårlige kritikker(google det) og er lett å motbevise, jeg har bare helse og sosialfag men så masse faktafeil bare i de første ti minuttene. Forstår faktisk ikke at netflix kan sende sånt engang. Ta utdannelse og tenk selv! jeg har faktisk et ganske vegetarisk kosthold selv og er opptatt av kosthold, men dette her er bare tull!

    10. Så flott du har valgt dette 🙂 dette er ikke noe jeg selv ønsker da jeg er altfor glad i kjøtt og egg og tar meg 1-2 glass melk om dagen, men er for at man kan spise grønnsakmiddag eller grønnsak supper for eksempel tomat, blomkål og grønnsaksuppe 3-4 ganger i uka 🙂

    11. Anbefaler deg å søke litt mer altså. Den informasjonen du får på helsestasjon, hos lege, fra helsefirektoratet er ikke bygget på gamle vaner. Det er nøye forskning. Og alle kostholdsråd oppdateres med forskningen. Som nevnt av noen andre er det lett å Google seg til argumenter som underbygger det man ønsker. Men sjekk litt begge sider før du anbefaler videre. Vær litt forsiktig liksom. Smak og behag er en annen ting, vi er alle forskjellige! Og ekstra viktig er det å sjekke opp, ikke bare Google, hva som er best for barna. Støtter deg absolutt i å spise mindre rødt kjøtt. Både for miljø og helse. Men variert er det absolutt beste. Lykke til med kostholdet! Hilsen sykepleier.

    12. Respekter andres valg også da. “Valget om et bedre liv”. Du snakker veldig lite fint om å spise kjøtt, men noen av oss gjør det-med ren samvittighet. Hvor skulle man gjort av alle dyra hvis ingen spiste de…

    13. Hahahahahah 20.04😂 Hvor skulle man gjort av alledyra hvis ingen spiste de. Du er klar over at det finns så mange dyr kun fordi det blir avlet opp ekstreme mengder for å slaktes ikke sant? Hadde ikke det vært tilfellet hadde det vært langt færre dyr i verden.

    14. Fantastisk!! Helt enig med deg!
      Det sies også at om alle hadde sluttet å spise (derav produsere) kjøtt ville matmangelen blitt tilnærmet 0 og miljøet hadde vært 100* bedre

    15. Jeg er imot masseslakt som vi foretar oss den dag i dag. At nortura nylig kastes over 3000 sauekjøtt fordi de måtte ha kapasitet til høsten , er spinnvilt. En ting var når man brukte hele dyret og tok vare på absolutt alt. Men nå er det mye kast dessverre. Og sykt organisert. F.eks at de tapper drektige hester for blod for å bloddope griser for at konsumet og profitten øker. Jeg er ikke vegetarianer, men har et kraftig redusert kjøttforbruk. Jeg tror ikke barna tar skade av å ikke spise kjøtt, men de kan ta skade av å ikke spise kjøtt for så å plutselig spise det. Jeg tror ikke det har noe å si om hun spiser kjøtt annenhver uke som en over her skriver. Tror det skal gå ganske lenger tid. Og uansett da, er det jo ikke noe problem å fortelle at hun er veggis:) Noen over her lager jo drama.

    16. Men fersk pasta spiser du? Hvor hovedingrediensen er nettopp EGG?! Jajaj,jeg elsker kjøtt. Spiser kjøtt hver dag. Både til frokost,lunsj,middag og kvelds. Naturens gang,kalles det!

    17. Herlig, Ranvei! 😁virker som om du undersøker en god del får du setter i gang noe tiltak. Pg kjører varigert kosthold. La kjøttgjengen med sin samvittighet pøse på (sjekket deres vitaminer, kolesterol.o.l.?).
      Stå på!
      Viser til http://www.helsedirektoratet.no samt http://www.veg-veg.no. Go nut’s, kjære skeptikere. Oftest er det B12 man må være obs på, da dagens industri med sprøytemidler o.l. Ikke gir oss garanti for at vi får nok via plantebasert.
      Og ingen lidelse? Gjerne utbroder litt mer hvordan det var for dyrene. Spesielt griser, kylling og okser. Og gjerne ta med livet på vei til slakt og frem mot slakt. Siden det du fremstiller det så “vakkert”. Jakt derimot. Kan være fort og “gælig” Til anonym kl. 0016

    18. Jaja… du trur på alt det du selv legger ut, men å finne riktig fakta om ting, nei det gidder du ikke! Men igjen, alt det du skriver er jo sant, for i din verden der har alle andre feil, men ikke du…
      Men igjen er det mye feil og lite fakte!

    19. Tror man kan leve godt uten animalske produkter,men å hevde at dette gjør deg syk tar jeg ikke i mot! Da sier du at det er en eneste riktig måte å leve på å annet blir galt,stopp en halv!! Det er flott å google seg klokere på ting og tang,men du må huske å være kildekritisk.. hvem lagde disse forskningene og hvilket ståsted hadde de til å begynne med? Når du googler kan du finne nøyaktig de svarene du selv vil,styrt av søkeord. Jeg kan google meg frem til at f.eks snus er ufarlig..ups, forskning sponset av tobbaksfabrikken! Skjønner? Det fins ingen-en sannhet. Ellers lykke til.

    20. Oi, her var det mange som ikke har oppdatert seg særlig innfor ernæring siden ungdomsskolen.
      B-12 er det enkelt å ta som tilskudd. Omega 3 finnes i en rekke frø, jod blir jo tilsatt salt. Det er IKKE vanskelig å få i seg alle de viktige næringsstoffene så lenge man setter seg litt inn i hva man må få i seg. Og pasta som mange henger seg opp i er fullt mulig å få tak uten egg.
      Bebarbeidet kjøtt er påvist å øke faren for kreft. Studier viser også at å drikke mye melk kan øke faren for prostatakreft. Så les dere litt oppa? Industralisert dyrehold er det verste som kan skje, for jorda og for dyrene. Før visste man at kjøttet kon fra naboen, dyret måtte slaktes. Nå kjøper man ferdige pakker med kjøtt i butikken og ofrer ikke en tanke på hvordan dette dyret hadde det ( helt jævlig). Kuene blir fratatt kalven etter 10 dager, sånn at vi kan drikke melka hennes. Så blir hun kunstig insiminert og kalven blir tatt, vi tar melka, helt til hun ikke orker mer og blir sendt til slakt…. Dette gjelder også innen økologisk drift. Så hver så snill, les dere opp, vær kritiske til kilder osv. Jeg burde henvist til kilder, men de er enkle å google etter.

    21. Hei!
      Kjempebra at du gjør dette! STÅ PÅ!
      Jeg blir virkelig overgitt over dere som har kommentert over at hun ikke har undersøkt nok, at barna kan bli syke, at man ikke skal tro på alt man leser på nett og så videre. Jeg er rimelig sikker på at alle dere ikke har undersøkt hvor vidt kjøtt og melk er sunt eller ikke?
      ”To glass melk om dagen er bra!”. Hvem har sagt at dette er bra? Ingen andre enn Tine i reklame på TV. Eller melk.no. Vi trenger ikke kumelk noe mer enn vi trenger musemelk. Bare tenk gjennom det folkens! Eller skal det være et glass elgemelk?
      At dyrene ikke lider er feil. De lider gjennom livet, ikke nødvendigvis i det sekundet de blir tatt livet av. De lider av å leve på områder så små at de ikke kan snu seg. Kyllinger som aldri har sett sola i hele sitt liv? Kuer som blir holdt drektige for å produsere melk 24/7? Tenk dere om.
      Du har helt rett Rranneveig, jeg bli provosert av uvitenheten til de andre her. Mange av disse vil kanskje pådra seg kreft grunnet høyt inntak av melk. Det er ingen spøk. Men – det er vel mye lettere å bare ignorere fakta og leve i troa for å gjøre livet ”enkelt” for seg selv.
      Hilsen biolog.

    22. Så flott Ranvei! Det vil alltid finnes uvitende mennesker der ute som sleiver meg leppa. Er selv veganer på 8 året, og min lille gutt er oppvokst på plantebasert mat. Det er fullstendig mulig å få i seg alle næringsstoffer på plantebasert mat. Masse lykke til med overgangen 🙂

    23. Jeg hadde begynt å få respekt for deg, du har virket som om du er blitt mer voksen og moden, men den gang ei.
      Tror du skal finne deg noen andre kilder, ikke propaganda, før du blir så bastant. Du er totalt uvitende og kan gjøre stor skade på barna dine. Husk at d-vitamin, som d får gjennom bla fet fisk er kjempeviktig for å unngå beinskjørhet senere i livet. Det er også flere andre vitaminer som man ikke får i seg gjennom et plantebasert kosthold. Så at du kan ha et fullverdig kosthold kun på planter er en direkte løgn, du må spise en neve piller hver dag i tillegg.
      Hjelpes så mange uvitende som kaster ut påstander i kommentarfeltet, det er nesten så det er skammelig. Jeg blir helt matt. Sjekk hva det er dere putter i dere av godskaker, løsvipper av mink, men kjøtt, nei det skal vi ikke ha. Ellers anbefaler jeg dere småtupper å ta dere en tur på en gård før dete uttaler dere. Og til den hønsehjernen som påsto at hvis alle spiste kun grønt så ville det være nok mat til alle. Virkelig? Dokumenter det. Og Rannveig, dokumenter dine påstander, ta av deg minkvippene og løsbrystene, så kanskje du klarer å forstå at kilder bør være uavhengige. Og hvis ikke dyr skal være i fjøs (fangenskap, som noen kaller det), hvorfor har så mange av dere hunder/katter? Skal ikke de få være fri?

    24. Forstår ikke helt jeg; det er usunt og helsefarlig å spise animalske produkter , men det er helt greit å fylle kroppen med Botox og silikon?

    25. Vi er den eneste arten på jorden som drikker en annen arts brystmelk, og menee vi MÅ gjøre dette for å unngå feilernæring. Det er veldig fascinerende.
      Folk er så utrolig naive, redd for å prøve noe ukjent, og finner sine egne sannheter for å slippe og se det som ikke er bra.

    26. Begynn og les litt mer om hvem som subsidierer hvem, så vil dere kanskje være litt mer kritiske til kilder som forteller at vi må spise fisk, egg og kjøtt, samt drikke melk for å vokse oss store og sterke.
      Med Norge på verdenstoppen i innak av melk OG benskjørhet er det rart vi er så godtroende.

    27. Kjempe bra av deg Rannveig.
      Ungene hennes vil ikke bli syke av å få kjøtt annenhver uke av far eller i barnehage, bursdager osv. Som jeg regner med hun vil tillate.
      Jeg mangler bare å kutte ut fisk og ost før jeg kan kalle meg veganer, så kom gjerne med mange gode oppskrifte, tips og triks.
      Jeg kan tipse om å bruke IKaffe havremelk steamet, bedre enn vanlig latte, alle som kommer til meg liker den.
      Vanlig melk ikke skadelig?? Det er en blanding av sukker og fett som er til for å få kalven til å vokse, også full av veksthormoner, særlig uheldig for hormonbalansen til kvinner, men også mtp insulinresistens. Menneske er ikke laget for å drikke melk utover våre først måneder med menneskemelk. Vi har heller ikke enzymet i magen som pryter ned melkeproteinet, derav mye allergier, eksemer og plenty med andre syksommer, som blir sett på som et problem med påfølgende medisiner i stede for å se på årsaken. Egentlig er vi alle melkeinntollerante, men noen har en bedre melketolleranse, eller det slår ut på andre steder enn mageprolemer først, dette fordi vi alle ikke er like. Min mormor har hørt på legen i alle år om å måtte ha et glass melk om dagen, det har ikke nyttet for meg å diskutere dette, da de i hennes genarasjon mener legen alltid vet best, nå sitter hun på gamlehjem med melkeallergi. Det vil mao til slutt slå ut, på en eller annen måte. Se på de landene som har sunnest og høyest levealder, ja de spiser nok vilt kjøtt, men ikke melkeprodukter og halvfabrikata.
      Dere som kritiserer, blant annet pastaen som inneholder egg. Skjerp dere a, det tar tid å komme inn inye rutiner, lese seg opp og å lære, særlig med tre barn. Kan dere ikke heller gi kred, for at hun vil leve sunnere, hva enn det innebærer ? Dere kan ikke ha det greit med dere selv. Tell til ti og ta et glass melk

    28. Veganisme er faktisk blitt ett livssyn i Norge. Sp hvis hun forteller bhg at hennes barn ikke skal ha animalske produkter er dette faktisk noe bhg skal respektere 😉
      Jeg syns du er modig og flink som velger denne livsstilen. Men du er sikkert klar over at skal du være veganer kan du heller ikke bruke ull på barna.

    29. Kjempebra at du tar dette standpunktet! Jeg er selv veganer og angrer ikke på det valget! Til tross for “begrensningene” veganisme fører med seg har jeg aldri før laget så mye bra og variert mat. Mye artigere og inspirerende å lage middag er det og 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg