Hvorfor finnes det ikke et alternativ?

Det føles fortsatt helt fjernt at vi har en skolegutt i huset, men jeg venner meg nok til tanken veldig snart. Han skal tross alt gå der i minst 10 år til, så det må jeg jo bare, haha! Dagene blir så mye lengre når vi plutselig må være kjempetidlig ute for å levere på skolen, så i dag har jeg fått gjort en rekke praktiske gjøremål, blant annet jobbet litt bak bloggen min, og selvfølgelig det obligatoriske – husarbeid! Utrolig hvor mye man får gjort bare man har tid!

Jeg må bare legge med noen bilder jeg tok i morgest, to av mine nydelige gullklumper i matchende luer og sko ♥ For noen vakre barn jeg har!

Da Nathaniel startet på skolen forrige uke, fikk alle foreldre med hjem en lapp, hvor man kan bestille skolemelk. Men – jeg trodde skolemelk var for alle? Det er det tydeligvis ikke. Det er nemlig kun for de som liker kumelk. Hvorfor er skolemelk ensbetydende med en annen arts brystmelk?  Det spørsmålet stiller jeg meg selv hele tiden. 

Norge ligger på verdenstoppen både når det gjelder inntak av kumelk – og på verdenstoppen hva angår benskjørhet. Er det ikke ganske merkelig?For all del. Jeg respekterer andres valg, men personlig kommer jeg ikke til å bestille skolemelk til Nathaniel, av den enkle grunnen at jeg ikke mener det er bra for mine barn å drikke brystmelken til en annen art, brystmelk produsert av for det meste drektige kyr. Jeg savner virkelig et litt større mangfold. Plantebasert melk er et helt supert alternativ, og det er kun det barna drikker hjemme hos meg. Du har soyamelk, havremelk og mandelmelk for å nevne noe – og disse inneholder omtrent nøyaktig de samme næringstoffer som kumelk – bare at det ikke følger Østrogen, Progesteron og en rekke andre hormoner med på lasset. Altså – det hender titt og ofte at barna spiser mat som inneholder melk – men jeg ser ikke helt behovet for at de skal drikke det i ren form. Hvorfor finnes ikke det flere alternativ i dagens skoler? Bare en liten tanke denne helt vanlige onsdags formiddag!

Ha en strålende dag dere 

 

51 kommentarer
    1. Ja alle dine tre barn er vakre. Du må ha sterke gode gener. 😀 Og alle fremstår så glade, trygge og fornøyde. Din fortjeneste som en veldig god mor!

    2. Kan du ikke bestille juice da? Her drikker ikke datteren min melk pga melkeallergi, men skolemelkordningen har også et juicetilbud.

    3. Er jo ikke akkurat bra med juice hver dag heller da! er enig at det burde vært flere alternativer for de som ikke drikker melk

    4. Minst ti år? Vil du ikke at han skal gå videregående? Få artium? Bli til noe? For mine barn er det ikke noe valg ihvertfall. Man er bare 15/16 år når man går ut av ungdomsskolen, ikke myndig, så mine får ikke bestemme det selv. Man får ingen gode jobber nå til dags uten å “være noe” med en utdannelse. Synes det er rart at du ikke vil at det skal bli noe mer ut av dem…

    5. Du mener vel minst 12 år? Bestem for han at han skal gå vgs, også kan han gå veien videre på egenhånd

    6. til deg over her. syns det blir veldig feil å si at man ikke får gode jobber uten utdannelse. min mann feks har en veldig godt betalt jobb uten utdannelse.. så det går faktisk. ikke det at jeg anbefaler å ikke få en utdannelse altså. men flere års skolegang er ikke for alle å det finnes mulugheter for dem også. jeg kommer selvfølgelig til å motivere mine barn til videre utdanning. men noen trenger faktisk et år eller flere for å finne ut av hva dem egentlig ønsker her i livet.

    7. Jeg er enig. Men soyamelk inneholder østrogen jo. Eller isoflaviner som er beslektet, men har samme effekt. Men ingenting er skadelig i moderate mengder. Så mye man ville drukket vanlig melk. Noen glass om dagen. Men havremelk har ikke det. Men soyamelken er mye bedre i smak og tilsatt akkurat det samme som melk, syns havremelken har en litt snodig ettersmak. Her har vi så og si kuttet ut melk. De får melk i barnehagen da. Men jeg tenker de årene i barnehagen spiller ingen rolle i det lange løp. På skolen vil de få vann/juice/smoothie på flaske😊 Melk var en gang før i tiden en fin ting, for å få i seg viktige næringsstoffer vi trenger, men i dagens samfunn med all den tilgangen vi har på variert og forskjellig mat samt erstatninger som er tilsatt akkurat det samme er ikke melk nødvendig…

    8. Til informasjon kuer må akkurat som mennesker føde kalv for å produsere melk. Den første melka råmelka får kalven.Kumelk inneholder ikke flere hormoner enn den morsmelken mødre gir til sine barn. Om du ikke vil gi kumelk til barna dine fordi du mener det er maten til kalven er en annen sak. Nei det er ikke drektige (gravide) kuer som melkes de har ikke melk ,men kyr som har født en kalv.

    9. 16.03: er ikke vgs utdanning? syns nå huske at det finnes yrkesrettede linjer man kan gå på for å få et fagbrev. men det er kanskje ikke bra nok for deg det? les deg opp selv å slutt å gjem deg bak anonym

    10. Lillian: på vgs kan man få artium, det er ikke en utdanning du kan bruke til å få jobb. Om man går yrkesrettet utdanning istedenfor vgs, så får man ikke artium. Det er derfor yrkesrettet utdanning blir mindre og mindre populært. Det er laveste form for utdanning, så kommer høyskole, så kommer universitet.

    11. Grete: Mange av plantemelkene er i dag tilsatt kalsium og er absolutt en fullverdig erstatning til vanlig kumelk, om ikke bedre.

    12. Til frøken nedlatende over her: Jo, det du gjør på vgs kan du bruke til å søke jobb. Du vet hva yrkesrettet utdanning er? På mange av disse utdannelsene kan du gå rett i jobb. Og bare til info: ‘alle’ tar en master i disse dager. It ain’t that special anymore. Betyr heller ikke at du kommer først i køen når du søker jobb.
      Forøvrig bestod broren min såvidt vgs fordi han var skolelei, og har nå er årslønn på nesten en million.

    13. Lillian; jeg skrev; vgs er ikke videre utdanning. Man kan få fagbrev, den laveste utdannelsen, om man går vgs. Hvis man velger yrkesrettet opplæring.

    14. når jeg skrev videre utdanning så mente jeg videre på skolen etter ungdomskolen. ikke videreutdanning. å jeg har faktisk satt meg inn i dette for min største å første datter startet nå på vgs. så jo jeg har satt meg inn i det. beklager men jeg syns du har en ekstrem nedlatende tone til yrkesrettet utdanninger. jeg syns yrkesrettede utdanninger er et kjempe tilbud til mange ungdommer som ikke veit hva dem skal etter ungdommskolen. da kan de faktisk få et fagbrev å en utdanning. så kanskje de har vokst litt på de åra kanskje de da veit mer hva dem ønsker å går videre fra det.
      nå sklei vel dette litt ut i forhold til tema. noen mener jo høyere lønn/utdanning jo bedre men jeg oppmuntrer mine barn til å velge noe de ønsker å blir lykkelige

    15. Må bare kommentere og det har ingenting med melkediskusjonen å gjøre…du ovenfor her som sier at fagbrev er den ” laveste utdannelsen” bør virkelig finne ut hva du snakker om før du uttaler deg. En yrkesfaglig utdannelse består av to eller tre år på skole,samt inntil 2 år som lærling.Som lærling er du fortsatt under utdannelse.Altså er det en 4 eller 5 år lang utdannelse. Hvorfor vi diskuterer dette skjønner jeg ikke.Hvor hadde Norge vært uten folk med yrkesutdannelse? Hvem får bra betalt? Ikke barnehagelærere og sykepleiere med høyskoleutdannelse i allefall.Prøv en rørlegger eller elektriker! Alle yrker er faktisk like viktig, alle trengs for å få et samfunn til å gå rundt.De som er minst nødvendig er vel de med master…forøvrig: Rannveig stå på, du virker som en flott mor. Med eller uten kumelk👍

    16. Min gutt fikk alltid noe fra den ordningen, en skikkelig “gulerot! og et lite høydepunkt for dagen 🙂
      Variert med vanlig melk, melk med sjokoladesmak ( tilpasset ) og ikke minst frukt ( der bananene ble gitt bort 😉
      He he:)
      Forstår valget ditt, men de har mer variert utvalg i år enn tidligere.
      Flotte barn du har ! 🙂 Du har den beste bloggen 🙂

    17. Til info, 16.57:
      Første gang en ku (som da strengt tatt kalles en kvige) melkes er det fordi hun da har fått sin første kalv. Noen få uker etter kalvingen (ca 8-12uker) blir kua på nytt inseminert, og går da drektig i ca 9 måneder frem til neste kalv kommer. Kua blir melket 2-3 ganger daglig fram til hun avsines (melkepause) et par måneder før kalving. Med andre ord, svært mye av melka som selges og drikkes i verden kommer faktisk fra drektige kyr.
      Om dette er “farlig” eller “skadelig” for oss som drikker melka, er derimot en helt annen diskusjon;)

    18. Kildekritikk er greit å ha..
      Norge er faktisk ikke helt på toppen når det kommer til inntak av melk og melkeprodukter i verden. Mange land overgår oss der. Når det kommer til beinskjørhet, er det ikke melka som forårsaker det, men andre ting nordmenn har for vane å ha i seg; fett, sukker, kaffe, tobakk osv. I tillegg er d-vitaminer særdeles viktig når det kommer til opprettholdelse av en sunn beinmasse. Som kjent er sola en svært god kilde til d-vitaminer, men denne ressursen er det dårligere tilgang på her i nord, enn det er i land lengre sør. Spesielt på vinteren.
      Levealderen i Norge er forøvrig høy, og så godt som alle mennesker vil få osteoporose, bare man blir gammel nok. I tillegg avdekkes nok denne sykdommen i større grad her nord, når folk faller og brekker ting på glattisen om vinteren.
      Forskerne er fortsatt usikre på hvor god forebyggende og behandlende effekt kumelk har mot beinskjørhet, men det blir uansett feil å påstå at melka er en direkte årsak til tilstanden.

    19. “Om man går yrkesrettet utdanning istedenfor vgs, så får man ikke artium.”
      Du vet at yrkesrettet utdanning også gjøres på videregående skole (vgs) ja?

    20. Man får ikke artium om man tar yrkesrettet utdanning! Er det så vanskelig å forstå…. og ja, selv om yrkesrettet utdanning varer 4-5 år,så er det fremdeles den laveste form for utdanning i forhold til høyskole eller universitet. Det handler ikke om antall år man går på skole, men type utdanning. En annen ting er at om man tar yrkesrettet, og blir lei etter noen år og vil gjøre noe annet, så må man fremdeles ta artium for å ta videreutdannelse.

    21. Til dere som fremdeles kaller det artium etter 3 år på vgs så er det en betegnelse som forsvant tidlig på 80-tallet. Nå heter det studiekompetanse.
      “Examen artium, studenteksamen, avgangsprøven i gymnaset. Ved gjennomføringen av lov om videregående opplæring av 1974 falt betegnelsen examen artium bort. Vitnemål ble siste gang utskrevet i 1982. Det ble avløst av vitnemål fra videregående skole, studieretning for allmenne fag, og fra 1997 av vitnemål fra videregående opplæring, studieretning for allmenne, økonomiske og administrative fag.”
      Du kan også få generell studiekompetanse hvis du går yrkesfaglig utdanning. Da har du to valg; etter to år på skole kan du velge å bli lærlig i 2år og etter endt fagprøve kan du ta et påbyggsår og få generell studiekompetanse. Eller du kan ta påbyggsåret rett etter de to første årene og få generell studiekompetanse uten å ha lærlingtid.

    22. 06.22. det var da merkelig å du skal påpeke den laveste utdannelsen. dette handler da ikke om laveste eller høyeste. jeg skjønner jo at du kun tenker jo høyere jo bedre. det jeg vil fram til er at det spiller ingen rolle om ungdommene tar yrkesrettet eller studiespesialisering (spes som det blir kalt). så lenge de velger noe de trives med. å enig meg deg over. nå etter 2 år på yrkesrettet kan man velge å ta et år spes eller gå ut som lærling å ta spes etter fullført fagbrev. dem råder deg til å fullføre fagbrevet faktisk. før det er sånn nå at men har rett på spes hvis ønskelig etter fagbrev. en kjempe ordning mener nå jeg. å jo dette veit jeg for jeg har da faktisk satt meg inn i hva dattra mi har startet på….

    23. Det er helt greit å ha en mening om dette temaet Rannveig, men tror du gjør det lurt å ta høyere utdanning og skaffe deg mer kunnskap! Å lese seg opp som akademiker er ikke det samme som å få informasjon via internett 🙂

    24. Høy eller lav utdanning er bedre enn ingen utdanning.
      Er bedre at ungdommen tar yrkesfag og får fagbrev, enn at alle på død og liv skal inn på studiespesialisering og ikke gjør noe mer etterpå. Studiespesialisering er som navnet sier spesialisering for videre studier, ikke en utdannelse i seg selv.

    25. 10.21: fy f… det der er lav mål . gjem deg bak anonym. for feig men sånn er det kanskje for dem med høyere utdannin;)

    26. Helt enig med deg. Ungen min tåler ikke melk så håper det kommer en løsning den dagen han begynner på skolen

    27. Lillian: Øh, det spiller vel ingen rolle om man kaller seg Lillian, anonym, lisa eller hva det er? Alle er jo anonyme for det, jeg vet jo fremdeles ikke hvem du er! Ta deg litt høyere utdanning så kan du kanskje få litt mer mellom øra og forstå litt mer 😉

    28. Er så enig. Og til den som skriver at kumelk og morsmelk inneholder det samme er jo det bare piss. Menneskemelk er den som har desidert lavest innhold av alt, akkurat tilpasset vår art. Kumelk er fullt av dritt. Og ang kalsium, viste dere at det er nesten nøyaktig lik mengde kalsium i 100gr brokkoli og 100gr melk? Kalsium finnes i masse og er tilsatt i havremelk og soyamelk også.

    29. Tror foresten ukke at ranvei la så sykt mye tanke bak minst ti år. Men tenkte at det er den obligatoriske biten. Vi alle vil vel at barna våre skal klare seg best mulig utifra deres forutsetninger og ønsker? Slutt og bitch damer, og gjør det dere ønsker for deres familie. Blir dere ikke flaue over dere selv? Anbefaler en barnefri helg og litt egentid. Kansje få dere litt pikk og?

    30. Helt enig med deg ang melk!
      Lurte på om du kunne skrive noen faste innlegg om mat? Da spesielt middagsmat? Virker som dere har et variert og litt anderledes koshold så det kunne vært veldig inspirerende 😊

    31. Lillian; poenget her er vel at du kalte vgs for videre utdanning. Det er det ikke! Bra om folk tar fagbrev! Men å ha 10års skolegang er ikke bra nok!

    32. «Charlotte», Ranvei har ikke sagt at dette er en direkte årsak, hvis du leser teksten igjen.
      Men det påpeker bare at argumentet for å drikke kumelk er veldig svakt.

    33. Melk er den beste kilden til kalsium, som er viktig for hår, negler, barn i vekst spesielt! Inneholder masse vitaminer og mye som man ikke finner andre plasser. Melk er også noe av det eneste som forhindrer benskjørhet!

    34. 😂😂😂trur æ dør!!! At voksne folk kan holde på å diskutere på den her måten??!! Å det e mødre??????

    35. Kommer ikke til å gi barna mine kumelk jeg heller. Synes det er merkelig at folk drikker næringen som skal gjøre en liten kalv til en stor ku – for så å lure på hvorfor f.eks overvekt er et så stort problem i Norge. Nei takk til å være en del av meieriproduksjon når det finnes så mange gode og sunne alternativer. Man behøver ikke komme med kilde på kilde for å hevde at det er mye unødvendige belastninger som legges på melkekyr for å holde industrien gående. Når vi drikker all melka så får ikke kalven noe f.eks, noe som ligger i både kua og kalvens natur. Ikke at jeg avstår melk kun pga dyrehensyn men det er en viktig faktor for at jeg heller velger soya, mandel og havre gitt. Smart valg R, lærer man ikke barna den vanen å drikke kumelk vil de heller ikke føle at de “går glipp av noe”.

    36. Bør jeg skamme meg siden jeg drikker melk og bruker det til mat og kaker. Er ikke for å være sunn, men fordi det kan brukes til mye, og jeg liker det. Men jeg er enig at det først og fremst må være kalvene som skal ha melka. Alt det soya greiene er nok ikke bra. Hvis det er varmebehandlet, men mandelmelk er nok bedre.

    37. Hei Ranvei. Det står stor respekt av at din vei til å være vegetarianer/veganer, men jeg undres litt over argumentene for ikke å drikke melk. Mye av grunnen til at Norge er på topp når det gjelder osteoporose/beinskjørhet er bla mangel på d-vitamin og vår lange levealder. Det er ikke funnet studier som ser negativ effekt av kumelk.
      Ang. hormoner vil jeg gjerne få se gode kilder for påstanden din, da jeg synes det er svært vanskelig å finne noen. I tillegg er vel heller ikke soyaprodukter kjent for å være helt frie for bivirkninger?

    38. enig i at det bør være flere melkeprodukt tilbud i skolene,der er de dårlige.nydelig bilde av N og S <3

    39. Først og fremst vil jeg si at jeg er enig i at det burde komme flere alternativer til melk i skolen, men mest mtp intoleranser og allergier. Jeg stusser litt når du sier at alternativer til melk inneholder omtrent de samme næringsstoffene som vanlig melk. At f.eks soyamelk inneholder “omtrent nøyaktig” det samme som melk, vil jeg si er å vri litt på sannheten. Begge deler inneholder i grunn næringstoffer som Vitamin A og Kalsium, men Soyamelk har disse i mye mindre grad. Et kjapt internettsøk viser at melk inneholder 47 UI vitamin A, mens soya inneholder stusselige 3 Ul. Og kalsiuminnhold er 125 mg i melk, men bare 25 mg i soyamelk. Det er også verdt å påpeke at animalske produkter inneholder B12. Dette vitaminet er SVÆRT viktig for oppretholding av nervefunksjonene i kroppen. B12 mangel kan gi irreversible nerveskader hos barn, så her gjelder det å være forsiktig når det gjelder å ha barn på vegansk kost. Håper du iallefall gir dem kosttilskudd med B12!!! Jeg synes det er helt greit at voksne som har lest seg godt opp på alternative kosthold velger å følge dem, men føler det blir litt dumt å påtvinge barn slik kost. Får de ikke lov til å spise dette når de er hos venner eller fedrene sine?
      Vil også påpeke, som et par over meg at forekomsten av beinskjørheten i Norge har ingenting med at vi drikker melk å gjøre. I og med at du ytrer deg på internett og har stor innflytelse, mener jeg du burde bli flinke å sjekke kildene dine. Det virker som om du kun har lest “vegansk propaganda” (vet ikke om et bedre ord på det) uten å lese deg opp på andre siden av kostholdsdebatten. Har du hørt med ernæringsfysiologer også, eller kun lest i veganske forum?
      Mener ikke å tråkke på noen tær her altså, men synes det er så veldig viktig at bloggere ikke bare skriver med hjertet, men med hodet også.
      Takk for meg.

    40. 22.33
      Det er ingen som mener at melk fører til benskjørhet. Men det brukes som et argument av de som reklamer for melk, det er DET som er misvisende.
      B12 tilsettes i dyrefôr. Da foretrekker jeg å ta tilskudd direkte selv. Før fikk dyrene i seg dette gjennom jorda, men sånn fungerer det ikke for industrielt produsert kjøtt.
      Det er mange usannheter fra begge hold.

    41. Jeg gir heller ikke morsmelka til kua til mine barn. Det er latterlig at folk i Norge men ikke resten av verden er så fast innstilt på at unger trenger melk fra et anna pattedyr, haha. Vet at tradisjoner sitter godt inne hos nordmenn men c`mon! Dette er 2017, les noe annet enn Tine/opplysningskontoret sitt propaganda sponsa av ..TINE 😛
      Er det mulig ??
      Kalsium er viktig men morsmelk er ikke hovedkilden til det!
      Soyamelk er full av kalsium og ikke minst diverse grønnsaker.
      Jeg gir ikke ungen min melk generelt men bruker mandelmelk i frokostblandinger ol.
      Han drikker smoothies og vann.
      Flytende kalorier trenger man ikke, spesielt med de flotte matpakkene du pakker 🙂
      Du har heldige barn!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg