Hvem skal forlate?

Vi trippet forventningsfulle inn i damegarderoben på Nes svømmehall i dag. Ja, selvfølgelig damegarderoben. Sønnen min er tross alt bare fem år. Fersk skolegutt ja, men tross alt født på tampen av året, desemberbarn. Så han er fortsatt bare fem.

 

Jeg tror virkelig ikke mine egne ører da en dame på gebrokkent enkelskspråkelig vis ber han om å forlate damegarderoben. Ikke en ansatt i svømmehallen, men en annen badegjest. En voksen dame. Jeg tror ikke mine egne ører, så jeg ber henne gjenta seg selv, og hun gjentar

“I think he’s too old to be in the ladies wardrobe, he should be in the mens wardrobe” …

Men…. vent litt… jeg klarer ikke helt å forstå. Jeg presiserer for henne at han er fem år,opptil flere ganger, i tilfelle hun faktisk ikke forstår det faktum at sønnen min på fem år ikke kunne brydd seg mindre om hennes nakne kropp. Men hun insisterer på en svært bastant måte at han må forlate garderoben, og at hun som kvinne føler seg ukomfortabel med at han skal se henne naken. 

Akkurat i dette sekundet tenner jeg på alle pluggene som finnes I denne kroppen, og det finnes en god del, det kan jeg love dere alle sammen. Jeg bli ufattelig, ubegripelig og voldsomt provosert. Jeg er tross alt fra nordnorge, jeg går sjeldent rundt grøten uansett hva det gjelder. Og i situasjoner som akkurat denne, dukker nordlendingen i meg fram for fullt. Jeg fortalte henne nøyaktig hvor skapet skal stå,eller garderoben, as we speak, og at om det er tilfelle at hun som voksen kvinne føler seg støtt av en fem år gammel gutt tar følge med sin mor i damegarderoben, er dette absolutt ikke riktig plass for henne å være. Da er det HUN som må forlate! Det er HUN som har et problem. Det finnes jo overhodet kke tvil – det er ikke femåringen min med guttetiss som er problemet. 

For meg blir dette som å seksualisere barn. Det blir en debatt om likestilling. La oss snu om på korta. Jeg tviler sterkt på at dette hadde blitt et tema i mannegarderoben, hvor pappan har med sin fem år gamle jente. Vi er svært åpne her hjemme, og mine barn seg meg naken støtt og stadig både i garderoben i svømmehallen, av og til hjemme i dusjen og mens jeg tisser, da jeg av åpenbare grunner har døren åpen (så ikke huset brenner ned de fem sekundene jeg er borte) 

Jeg føler meg på ingen måte støtt av min sønn på fem år, eller av andre femåringer i svømmehallen for den saks skyld. Han er FEM! Vi er der at vi kan konstatere at noen har jentetiss, og noen har guttetiss. Det er liksom ikke noe mer enn det. Hvorfor skal vi gjøre det til et problem? For ja, det blir et problem om min fem år gamle gutt skal forlate damegarderoben i svømmehallen.

Det er ikke sånn at han stirrer på puppene til de godt voksne damene i garderoben. Nei, nei nei!. Jeg vet ikke om det er en annen mentalitet i hvor-enn-slags-land denne dama kommer fra, men her i Norge, så vidt jeg vet, seksualiserer vi ikke femåringer!  Det kom et aldri så lite “you idiot” fra meg, kanskje ikke helt passende og ei heller særlig voksent, men like fullt så til de grader på sin plass.

 

La meg bare få konstatere at denne dama trua meg å melde meg til resepsjonen om jeg ikke forlot garderoben, og jeg sa at det burde hun absolutt gjøre, gjør det! Hvilket hun også gjorde. Det hele endte med at jeg fikk en stor unnskyldning fra personellet, og at de var hundre prosent enige med meg, alle sammen. Men når denne situasjonen, at et uskyldig lite barn blir et problem for en voksen kvinne. Et uskyldig, lite barn blir seksualisert så til de grader av en voksen kvinne. Hvem burde egentlig forlate? 

44 kommentarer
    1. Helt totalt enig med deg!!!!
      Min sønn er 8, og først NÅ lar jeg han få gå inn på herretoalett, med meg rett utenfor.
      Hadde jeg gått i svømmehall, hadde jeg aldri sendt han inn i mannedusjen alene. Never!
      Han har bare badebuksen på når han dusjer og dusjer skikkelig hjemme etterpå.

    2. Hun skal forlate hvis det er ett problem for hun! En gutt på 5 år klarer seg ikke alene i en garderobe enda, og trenger å være med sin mor i garderoben. Hadde blitt sint selv hvis jeg hadde havnet i samme situasjon.

    3. Altså! Seksualisering sv barn er ikke greit! Hun burde skamme seg . De kan børe med mammaen sin til de dr værtfall 8-9, om ikke lengre u garderoben. Hva sa hun til sitt forsvar ?

    4. Er enig med deg, har slitt med det samme.. Men her er faktisk regelen at skolebarn ikke får gå i motsatt garderobe (årsak: unngå å treffe andre av motsatt kjønn i garderoben fra klassen)…
      men de klarer seg jo ikke alene i garderoben av den grunn, dilemma det der…

    5. Jeg har selv tenkt at grensen er skolebarn. Men nå har jeg en 2011 gutt selv, dvs skolegutt, og vi var i svømmehall alene uten pappaen for et par uker siden og jeg tok han med meg i damegarderoben. Han er for liten til å gå i herregarderoben. Vi øver på å vaske og greie seg selv osv, men han kan finne på å løpe (på vått gulv), og han synes garderober er labyrint og vanskelig å finne frem. Han kan ikke lese så han vet ikke hva det står på skilt med pil mot do eller basseng. For liten til å gå alene. Og andre nakne damer/jenter bryr han seg ikke om. Så jeg sier grensen er høyere enn skolestart, pga orienteringsevne/lese/klare seg selv osv.

    6. Åh, Kjærevene ! Kjenner jeg blir provosert selv! Er det mulig av denne damen…!? Det er selvfølgelig helt på sin plass at du tar med deg din 5 år gamle sønn i garderoben!

    7. For noen år siden opplevde jeg det samme, men da var det en uskyldig gutt på 3 år som en gjest ba om å gå alene i herre garderoben, den stakkars moren til gutten ble helt fortvilet og så satt ut hun klarte ikke si så mye, men denne ugla av et menneske begynte plutselige å henvende seg til meg for å rakke ned på damen med gutten (jeg hadde med min datter) hun skrøyt meg opp skyene for at det fantes fornuftige folk, og fortalte at denne andre moren bare kunne ha sendt med sønnen badeshorts, såpe og håndkle alene inn i herregarderoben. Svaret jeg serverte var: “Unskykd meg, men hvis du tror at 3 åringer klarer seg alene i en garderobe så tror du helt feil. Hvis jeg hadde hatt en sønn hadde jeg selvfølgelig tatt han med inn her i dame garderoben også! Kanskje du bør dra her ifra hvis dette ikke er passende for deg? Det er rett og slett du som er problemet her” damen pakket deretter sakene sine å stakk.

    8. jeg hadde aldri latt min gutt som også er født i 2011 gått inn i herregarderoben alene. det er han for liten til. så her er jeg helt enig dem deg. hadde det vært meg så hadde det nok kommet noen gloser værre en “din idiot”. å sorry meg når dem kommer til norge så får dem faen meg også gjenke seg litt etter normene her også

    9. Her er regelen at de kan være med til de er 7 år, det er en grei regel.
      5 år er for lite til å være alene

    10. Mine gutter som akkurat har blitt 6 får gå ?alene? i garderoben, men de har jo hverandre da. De er dødsstolte over å få gå uten voksne, og greier seg fint. Man må
      Bare se an barna sine. Det er helt greit å ta de med i damegarderoben også.

    11. Herregud, så sykt bra gjort! Bra du er nordlending og tøff så du ikke bare forlot garderoben slik hun ba deg. For en idiot…. i sånne tilfeller er det helt lov å si, haha…

    12. Den kommentaren din med at jenter bør få gå i garderoben med pappene sine gjorde meg mindre komfortabel, og jeg vet jeg ikke burde føle det sånn. Det med å ta med sønnen i damegarderoben plager meg ikke, så jeg vet ikke helt. Det er bare den verden vi lever i nå som er mindre grei.

    13. Gutter burde fått være med i damegarderoben til de er 9-10 år, så jeg er helt enig med deg. Hadde klikka hvis jeg hadde hørt på den da du møtte!!!

    14. Den “voksne” burde vite bedre, ikke la deg provosere så mye, slike “troll” finnes overalt.
      En 5 år gammel gutt har ingenting alene i en gardarobe og gjøre.
      Husker jeg selv ble “advart” mot dette av andre i svømmehallen når han var yngre.
      Nå skal jeg ikke blåse ting opp av dimensjoner, men fakta er at “på dette badestedet i gardaroben” hadde barn vært utsatt for “voksne kikkere”.
      Flott at du forsvarer dine barn, du er veldig flink!

    15. Selvfølgelig skal en 5 år gammel gutt være sammen med en voksen. Og er man med moren sin i svømmehallen, så er det damegarderoben som gjelder. De som ikke tåler å bli sett naken av et lite barn av motsatt kjønn får heller holde seg hjemme.

    16. Han er heldig som har en så tøff mamma som deg! Synes gutta kan være med i damegarderoben så lenge de ikke viser åpenbar interesse og glor jeg. Har selv en gutt som ble seks i august, og han er aaaaaalt for virrehue til å klare seg alene i garderoben alene ennå. Gir han et på skolen først, tror det skjer mye modning dette første året.

    17. Forventer hun at man skal sende en femåring aleine i herregarderoben eller? Er vel ikke mange femåringer som fikser det aleine.. Hva ellers skal man gjøre enn å ta med barna i samme garderobe? Kan jo ikke holde barna hjemme til de er gamle nok til å skifte selv :p

    18. …Skal en femåring gå aleine i garderoben? Finne fram til bassenget? Det finnes sikkert de som er modne for det altså, men veldig mange klarer det ikke. Selvfølgelig skal de få være med mamma eller pappa, uavhengig av kjønn. Jeg tror jeg selv hadde blitt umåtelig stressa i den situasjonen, godt at du stod på ditt!

    19. Er det mulig?! Fantastisk bra at du fikk sagt ifra! Man sender vel ikke 5 åringen inn i garderoben og dusjen alene med fremmede! Du er bra ☺

    20. Jeg har gutter på snart 7 år og en på 8 år. De får ikke gå alene i herre garderobe. Han på snart syv år er veldig lett påvirkelig å kunne lett blitt utsatt for noe. Jeg mener at da får man kle på seg på toalettet om man ikke vil vise seg naken. Dusje med badeklærene på å heller vaske seg ekstra hjemme. Vi hadde skiftet i en familie garderobe så eneste vi trenger er å gå igjennom dame garderoben
      Dusje full fart. Det er en regel om at barn ikke får bade alene før de er 10 år. Så hvorfor skal de måtte være alene i garderoben. Jeg slipper sikkert guttene min inn i herregarderoben når de selv tørr og gå inn der alene uten å være ukomfortabel! Jeg hadde nok lirt fra meg enda mer shitt en idioit. Folk er så jævlig frekk. Du gjorde helt rett!

    21. Ja dette med aldersgrense på slikt er et dilemma. Den uskrevne regelen er 7 år, men min på snart 10 synes fortsatt det er utrygt å være alene i garderobe. Han er redd for at han ikke skal få låst skapet, at han ikke skal klare å få varmt vann i dusjen osv osv. Ikke minst er han veldig blyg og tør ikke dusje uten badebukse. Han er for stor til å være med meg nå, ikke pga voksne kvinner, men pga jenter på hans egen alder. Og det synes jeg er helt greit. Jeg ville ikke at gutter skulle se meg naken når jeg var 6-7 år +++.
      Så vi har rett og slett ikke mulighet til å dra i svømmehallen før han er trygg nok til å være alene i garderoben….

    22. At gutter på 9-10år skal være med inn i damegarderoben, mener jeg ikke passer. Først med tanke på at jenter på 9-10år skal få lov til å dusje seg i jentegarderoben UTEN å måtte møte på gutter fra klassen/skolen?!? Mange i denne alderen begynner å få pupper osv, og deg er faktisk regel på at man skal dusje naken. 5/6år er helg greit, fra 7 år i garderobe etter kjønn. En på syv klarer stort sett å vente utenfor garderobedøren både til bassenget og etterpå, og bruk årene før dette til å la de trene på å være selvstendig i garderoben!

    23. Hey; at man skal ikke skal dusje med badetøy er ikke for å skåne eller skjerme andre for synet av en liten barnekropp, men av hensyn til hygiene. Jo dårligere dere får dusjet dere i garderoben, jo mer klor og kjemikalier er det nødvendig å bruke i vannet for å få tilfredsstillende vannforhold. I verste fall må bassenget stenge.

    24. Her må alle skolebarn gå i dame/herregarderoben!!Og sånne regler er det mange plasser! Du trenger ikke være så ufyselig når du svarer folk, så umodent av deg!!

    25. Her kan vi gå i familie/handikap garderobe og det gjør vi ofte i Danmark også. Har en bror på 11 som ikke liker å gå helt alene i garderoben🙂

    26. Dette er ett dilemma dessverre for oss aleneforeldre. Jeg har en sønn på 6 år og tar han med meg i damegarderoben. Men jeg føler ubehaget med tanke på andre gjester og yngre jenter. Skulle gjerne hatt en pappa han kunne vært med, men når en er alene er det vanskeligere. Selv føler jeg ikke han er stor nok til å gå alene i garderoben, dusjen og ut for å finne meg. Jeg hadde vært alt for redd for han og ikke klart å slappe av ett sekund. Hva om han ikke kom ut og tiden gikk 😮 da hadde jeg jo stormet inn i herregarderoben og ropt etter han. Nei, barna er det kjæreste vi har og vi må ta godt vare på de. Det skulle vært flere familie garderober rundt om…

    27. Når gutter er med i garderoben og ser nakne ukjente damer pleier dei å bli sjokkert! Ser opp og ned med store øyne. Sorry! Det er veldig ubehagelig!

    28. Til Vilja:
      Det gjør jenta mi på 4 år også, hun stirrer på både menn og damer. Synes du det også er ekkelt? Det lærer jo barn at kropp er kropp og ikke noe å skjemmes over. De lærer også at alle er forskjellige.

    29. Kunne ikke sagt meg mer enig! En femåring alene i mannegarderoben er både uforsvarlig, unødvendig, og antakeligvis ganske skremmende for poden selv. Og helt enig i at det IHVERTFALL ikke er han som skal forlate garderoben i en sånn situasjon. Digger at du sier ifra om sånt, for det går faktisk ikke an! High five 🙂

    30. Sønnen min synes selv d var flaut å gå i damegarderoben fra han var 5 ca. Han gikk alene i herregarderoben uten problem. Nå er han syv og der er hvertfall totalt upassende å ta med så store gutter

    31. Jeg var med papppa i herregarderoben til jeg var ca 6-7 år. Gjorde ingen skade av det 🙂 Kropp er naturlig og det er også en viktig lærdom for barn. Men som flere andre skriver her, går vel grensen ved 7 år.

    32. Råbra!! Jeg er også guttemamma, eldste er 6. Klart han er med meg i damegarderoben når han skal på svømmekurs! Håper jeg klarer å respondere som deg dersom jeg skulle havne oppi en sånn situasjon. Helt crazy frekt av den dama! Så enig med deg, hvor hører det hjemme hen å seksualisere barn i den alderen!??!! Og don”t even get me starting når det gjelder hijab på jentunger. Fysj!

    33. Her hadde 5 åringen blitt med meg! Det skal han i tre år til, minst. Gud vet hva som kan skje om man sender et lite guttebarn i herregarderoben alene. Hadde sendt kjerringa på huet ut derfra.

    34. Ser ikke problemet at en 10 åring er med mammaen sin heller. Fysøren at folk kan tenke sånn om barn!

    35. Liker det du skriver og støtter deg. Likevel om en mann hadde tatt med seg ei jente i mannsgarderoben, med peniser i fri luft , så hadde det blitt oppstandelse på høyt nivå og dette uavhengig om jenta var fem år eller ti. Og jeg vil fortelle deg at deg er særdeles uvanlig at det skjer. En mor derimot, med sønn, det er ganske vanlig og burde ikke ført til problemer som du fikk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg