Nei, du må ikke spise kjøtt

Annonse

Det er så sinnsykt mye misforståelser og myter rundt et vegansk/vegetariansk kosthold, at jeg ofte blir litt oppgitt over uvitenheten når mitt kosthold blir et tema. Men det er jo egenlig feil av meg å bli oppgitt. Det er jo sånn, fordi de fleste mennesker ikke innehar kunnskap om et vegansk/vegetariansk levesett. Derfor har jeg med min status som toppblogger lyst til å informere folket om at det faktisk går helt fint an å leve og ha et fullverdig kosthold uten kjøtt. 

Det er snart et år siden jeg bestemte meg for å kutte ut kjøtt fra mitt kosthold, for andre gang i mitt liv. Det er ikke så mange som vet det, for jeg har nok aldri nevnt det, tror jeg. Men jeg var faktisk vegetarianer i mine ungdomsår. Jeg har nok alltid vært litt vegetarianer, for jeg har aldri egentlig likt kjøtt, men jeg har, som så mange andre på denne planeten, bare spist det fordi jeg manglet kunnskap, helt til jeg tilegnet meg kunnskap om temaet, og tok valget om å kutte det helt ut. Kunnskap er nøkkelen til det meste, og motsatt, mangler man det, kan det bli en god del misforståelser!

For ja, man kan faktisk leve på grønnsaker, bønner, linser, nøtter, frøsorter og soyaerstatninger. Belgvekster som bønner er utrolig næringsrike, og er profffulle av næringstoffer som jern, b-vitaminer, antioksidanter og viktige mineraler som f.eks jern. Jeg synes i tillegg at bønner gir den samme metthetsfølelsen man får av å spise kjøtt, som mange kanskje tenker på at de vil savne om de skulle kuttet det ut. En annen, stor misforståelse er at man trenger kjøtt for å få i seg proteiner. Det er så feil. Et plantebasert kosthold inneholder masse proteiner. Den eneste grunnen til at kjøtt er proteinrikt, er fordi dyret man spiser, selv har vært en planteeter. Med det sagt er dette med proteiner i forhold til f.eks trening og fitness blitt en millionbusiness, og har gitt oss, menneskeheten, et helt feil inntrykk av at vi trenger masse ekstra proteiner, og at det derfor produseres og konsumeres enorme mengder med bla. proteinpulver for å gi kroppen et tilfredstillende nivå av proteiner. Sannheten er at vi får mer enn nok gjennom et variert kosthold, også gjennom et vegansk/vegetariansk kosthold. 

For å gjøre hverdagen enklere, begynte vi for en stund siden med Den Grønne Kassa, som til dags dato er de eneste i landet som tilbyr rene veganske matkasser. Jeg er så fornøyd, og jeg blir så glad når kassa kommer mandag annenhver uke. Ikke bare får du en kasse full av friske grønnsaker og massevis av andre velsmakende, veganske ingredienser, bønner, linser og alt du trenger for å lage fullverdige, velsmakende veganske måltider – du får også en oppskriftbok hver gang med nøyaktig beskrivelse steg for steg til de forskjellige matrettene, som du også kan bruke i forbindelse med inspirasjon til egenkomponerte måltider senere. Og ikke minst, en vegansk dessert i hver kasse! Gulroten!

Dette gir oss som familie mer til til kos og de hyggelige samtalene på ettermiddagene, når middagen dukker opp på døra. På vegansk vis! 

 

14 kommentarer
    1. Enig. Men når jeg ikke liker noe særlig grønnsaker eller bønner, linser og nøtter overhodet så takker jeg nei 🙂

    2. Du er IKKE noen toppblogger! Når skal du få det inn i huet ditt??? Selv om du ligger på denne topplisten, er det ikke dermed sakt at du er toppblogger! En blir sett på som toppblogger når en ligger på 27 plass… hadde du vært blandt topp 15, hadde jeg holdt kjeft!

    3. Flott for deg men jeg liker kjøtt akuratt som tiger løven alligatoren osv så liker jeg kjøtt slutt og prøv og på tvinge meg din leve still jeg på tvinger ikke deg til og ete kjøtt og da kan du gi faen i og på tvinge dine meninger om dette drite på meg ellers så skal jeg tvinge deg til og gjøre noe du ikke liker og ta fra deg friheten din

    4. Det har du rett i 👍 Bare se på Solveig Wilhelms som er drettsutøver og norgesmester i bodyfitness. Hun er veganer og topptrent. Sier seg selv at hun da får i seg nok proteiner uten å spise kjøtt 😊

    5. Hei 🙂 Tenkte bare å tipse deg om et kjempekoselig arrangement til jul, 17. desember fra klokken 13 til 16. Det er en gård i Østfold med reddede dyr som inviterer til julesamling. Der får man vegansk julegrøt, nissen kommer, man får kose med alle dyra, man kan hente seg et juletre i skogen ++
      Dette arrangementet er gratis, men de setter selvfølgelig pris på om man har mulighet til å donere noe.
      Det er ingen tradisjonell gård, alle dyra der lever til de dør av naturlige årsaker, de får leve sine liv fullt ut og har det kjempefint der 🙂 De har griser, geiter, hester, kaniner, haner, ender og katt.
      Søk opp Dale Store Gård på facebook for å se mer om gården og arrangementene deres. Tenkte dette kanskje passet for dere 🙂 De har også åpne dager ellers i året hvis dere ikke har mulighet til å delta til julesamlingen.

    6. Så fint innlegg Ranvei! Jeg er selv vegetarianer og har som mål å bli veganer 🙂
      Barna dine er heldige som vokser opp med en så reflektert mamma. Den dagen jeg får barn håper jeg at jeg blir en like flink mamma som deg. Mine små skal også få vokse opp på et vegetar/vegansk (litt usikker..) kosthold. Det tror jeg alle barn ønsker selv også, dersom de fikk vite hva som lå bak kjøttet. Stå på 🙂

    7. Og til noen av dere sinte sjeler her inne: på hvilken måte er det “ditt” problem at noen velger å leve annerledes? På hvilken måte påvirker det deg? Det er tragisk å se folk sitte å mobbe på nett. Mobbing er umoderne og uintelligent. Rannveig derimot viser evne til refleksjon, empati og forståelse for at det å leve ikke bare handler om en selv. Og Rannveig har på ingen måte tvunget livssynet sitt på noen. Du som tenker det slik viser at du føler deg truet. Dine verdier stilles i et dårlig lys og det gjør deg sint. Lær deg heller å håndtere deg selv før du sprer dritt på Internett

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg