Jeg har ikke tid til barna mine

De siste dagene har bare sust av gårde. Bokstavelig talt. Med en gutt som er aktiv med både håndball, i tillegg til fotball, er det sjeldent stille. Mandag var det fotballtrening, tirsdag var det håndballtrening, og i går var det også på med drakta i forbindelse med fotografering av håndballaget hans. Dette gir han utrolig mye, og jeg er så glad han har mulighet til å få utfoldet seg på disse arenaene.

Men dette har selvfølgelig også sin pris. Med en skolegutt følger også lekser. Jeg mener selvfølgelig det er kjempebra at det er et bredt fokus på at våre barn skal lære mye, så vær så snill, ikke misforstå meg. Kunnskap er makt, hele livet. Men det er ikke dermed sagt at kunnskap bare kan tilføres våre søte små, håpefulle via lekser. Det ligger mye kunnskap i så mye annet vi foretar oss i vår hverdag. Med så mange timer på skolen skulle det jo være mulig å kunne gjøre det obligatoriske innenfor skoletiden. De fleste mandager og tirsdager får vi nemlig ikke gjort lekser, på grunn av at han er aktiv i idrett og har treninger.  Dårlig samvittighet. Jeg vet at dette er et tema som berører veldig mange i dette landet, og det er selvfølgelig delte meninger, som det jo er med det meste.

Jeg må selvfølgelig sitte sammen med Nathaniel å gjøre leksene. Han er en gutt som er avhengig av ro rundt seg for å i det hele tatt klare å konsentrere seg. Så dette må vi gjøre en plass det er stille, uten forstyrrelser, slik at han er i stand til å fokusere. Da må minstefrøken plottes forran ipaden, og også storesøster de ukene hun er her. Vi har faktisk ikke noe annet valg, da jeg kun er ett menneske, og ikke kan være flere steder samtidig. Det er ikke kjempehyggelig å be sin egen datter om å forlate rommet fordi jeg ikke har tid til henne akkurat nå. 

Naturligvis fører dette til et voldsomt press allerede i tidlig alder, når vi en onsdags ettermiddag må sitte å gjøre lekser for tre dager.. Det fører gjerne til en lett konfliktfylt stemning ingen av oss er tjent med, hvor han er lei, og jeg sitter ved siden av og pusher på for å få gjennomført, fordi det er obligatorisk. Frustrasjon. Hadde det ikke vært fint om vi kunne brukt tiden etter skolen på noe hyggelig som ikke er obligatorisk, men lystbetont, og noe alle i familien kan delta på? Opplevelser fra det ekte livet, som gir kunnskap. Ikke bare fordi jeg vet mitt barn ikke tjener noe som helst på å gjøre ting han når han er sliten og lei etter en allerede lang dag, men slik at også små søstre kan få sin del av oppmerksomheten uten å bli bedt om å forlate? På grunn av leksene som gjøres?

 

36 kommentarer
    1. Huff det var litt av en «saklig»kommentar ovenfor 😳noen skoler tilbyr leksehjelp etter skoletid,er ikke så greit å skal strekke til på alt ❤️Ha en fin dag ❤️

    2. Hva med og korte ned til 1 aktivitet. Er selv alene og har en 1 klassing, men her er det kun 1 aktivitet da dette skoleåret er viktig i forhold til lekser. Om andre søsken blir satt til side pga ett barn må man prioritere som feks 1 aktivitet per barn. Så kan dem heller velge flere når dem blir litt større og klarer og komme seg på trening selv eller att andre søsken ikke er så avhengi av mamma selv. Synes du gjør en god jobb som mamma.
      I forhold til lekser blir det desverre ikke mindre og gjøre heller mere, og her må vi fordele på 3 kvelder.

    3. Det blir bedre og verre.
      Nå når mine er 6.og 7.klassinger går det på skinner. Det første som skjer når de kommer inn døra er mat. Så lekser. Trening. Mat igjen. Leselekse/øveord. Dusj. Treninger 6 dager i uka. Og kamper/cuper. MEN, så mye som mulig må legges til rette for at det skal funke. Middager må gjøres ferdig/nesten ferdig. Bruker helgene på å lage planer og lage opp mat som fryses, og den ene fridagen i uka er hellig. Den brukes til avslapning og lek/spill. Lag gode rutiner til når de blir større og ennå mer travle. Men da krever det ikke like mye til enhver tid av deg. Det er umulig å få med seg alle treninger

    4. Ungene mine på snart 6 og 10 får delta på kun en aktivitet. Unger skal også ha tid til å slappe av. Leselekse hver dag for eks er svært viktig. En lærer har ikke sjansen til å følge opp 25 stk tett ift dette. Jeg synes det er ei flott stund med lekser, fint å følge med på hva barnet kan og vise interesse for skolearbeidet. Stå på!

    5. Hva med å gjøre lekser før du henter de 2 andre i barnehagen.
      Men må han virkelig være med på både håndball og fotball?

    6. Er helt enig. Lekser blir nesten mere mas her hjemme en nyttig føler jeg. Noen uker er det sinnsykt mye lekser også. Har en skoleflink og smart jente som går i tredjeklasse. Hun hadde før to treninger i uka men måtte kutte ut den ene fordi det rett og slett ble for mye. Jeg synes at leksemengden kunne kuttes ned til for eks bare 10-20 min lesing om dagen 🙂

    7. Det er jo “bare” 2 dager. Så man har jo 5 dager til avslapning, lek og lekser. Be om lekseplan på fredag da, og gjør litt lekser på lørdag/søndag, bare lesing de to dagene.
      Frem til man har leksefri skole må man jo bare. Eller så støtter jeg det med å gjøre lekser før henting ☺️.

    8. Hei,
      Gutten i vårt hus er 8 år og går i 3 klasse. De siste to årene har de tilbudt leksehjelp på Ax også kalt SFO! Dette er en fin ting og benytte seg av så er leksene gjort til man kommer hjem! Vet at de sitter i egne rom og gjør dette, så fred og ro får man. Anbefaler deg og se nærmere på dette? Kan tenkes at du får en mindre hektisk hverdag med mindre frustrerte dager om dere benyttet dere av dette de dagene det er aktiviteter. Stå på videre 🙂

    9. Hei. Du er vel ikke i jobb sånn som jeg har skjønt det, så hvorfor ikke hente guttungen når skolen er ferdig. Dere reiser hjem og gjør lekser. Så henter der søstrene hans i barnehagen etter at lekser er gjort.
      Eventuelt la de to minste få “lekser” som f.eks tegne noe fra dagen deres. Så kan de sitte sammen med storebror og gjøre “lekser”.

    10. Oi… “opplevelser fra det ekte livet, som gir kunnskap”…
      Du må tenke over hva du lar barna dine gå igjennom av miljø. De klarer seg mye bedre i studietiden hvis de har godt forhold til skole i tidlig alder. Grunnskolen, vgs, påbygg, høgskole/universitet. Hva mener du med at ikke skole er det virkelige livet? Er han heldig, slik det er idag, er han ferdig med masteren innen han er 24år. Hva er mer ekte livet enn skole, i minst de 22 første leveårene?
      Kort inn til 1 aktivitet pr. barn. Etterhvert vil alle ha aktiviteter..

    11. Veldig enig med deg i dette. Lekser er regelrett et ran ovenfor barndommens egenverdi. Gjør som du gjør. La han leke eller trene noen kvelder. Et stuptrøtt barn har ingen læringsverdi av leksene. Da gjør man dem for å pliise læreren. Det er barndommen hans som er alt for kort alt for verdifull for.

    12. Veldig dumt at de ikke kan legge leksene inn i skoletiden. At foreldre ikke har nok å gjøre fra før av enn å sitte flere timer med lekser etter jobb. Ja til mindre lekser og mer tid til annet samvær. Og nå får barn altfor mye lekser tidlig.

    13. N er såvidt jeg husker seks år. Kroppen er ikke laget for å sitte så mye stille som skolen + leksene krever i den alderen han er. Allikevel må han gjøre lekser.. At han får brukt noe av energien sin på lagspill + turer med familien + utelek er kjempebra.
      Og til deg som snakket om mastergraden han skal ta? Han er seks år. Kanskje han har lyst til å bli elektriker, profesjonell fotballspiller eller selger? Alle må ikke ha mastergrad.
      Hilsen ei med mastergrad i pedagogikk

    14. Linn; folk kan bli hva de vil, en 6åring har alle muligheter åpne, men fra barndommen lager de voksne vei, og man vil vel tilrettelegge så barnet kan velge?

    15. Til siste anonym
      Selvfølgelig ønsker man at barn skal ha et reelt yrkesvalg som voksne.
      I tillegg bør de få lov til å være barn. Seksårsreformen har ikke helt fungert etter intensjonen dessverre. Akademisk kjør og stillesitting fra man (som N) er 5.5 år gammel

    16. Linn; ja, og starter man allerede fra første dag, med lekser og alt som følger med, er utgangspunktet 100× lettere.

    17. Til siste anonym. Selvfølgelig er gode rutiner et godt utgangspunkt. For noen ender det uansett med den daglige kampen om leksene, uansett rutiner og gode intensjoner i forkant.

    18. Det er ikke bevist at barn lærer mer med lekser, heller motsatt. Et lite tips til alle dere over her som mener lekser er bra. Les forskning. 🙂

    19. Viktig at barn er med på en eller annen aktivitet. Sosialt er det også. Gjør lekser før trening så går det bra. Tror nok de fleste kjenner seg litt igjen i det du forteller. Synes du gjør en god jobb jeg. Fortsett med det

    20. M; ok, men lekser ER en del av skolen, og det ER obligatorisk. Da er det vår jobb som foreldre at barna får et godt forhold til det fra tidlig alder.
      Kanskje barnets virkelighet er viktigere enn urelevant forskning?

    21. Til siste anonym.
      Urelevant? Tror du mener irrelevant. Barnets virkelighet (her) ser ut til å være at i en alder av seks år syns han det er slitsomt å være på skole (og SFO) hele dagen for så å komme hjem og fortsatt ha «arbeid» å gjøre.
      Skoleforskning foregår heldigvis hele tiden. Lekser er ikke nødvendigvis obligatorisk. Noen skoler forsøker leksefri skole, med gode resultater.

    22. syns vi burde kutte lekser jeg og prøver prøver skapte angst for meg på skolen og lekser lærte jeg ikke noe av og de skapte angst hjemme da jeg slet i måtte og fosterfår tvang meg og sitte i 2 timer me en oppgave . lekser er bortkastet tid og stress .. vi mennesker er ikke skapt og sitte stille i så mange timer og lese, hjernen blir sliten og man blir lei. nei til lekser mener jeg selv etter fullført skolegang . ikke rart vi er en generasjon utbrente barn/foreldre.

    23. Rannveig du vet du kan skrive lapp til læreren at du ikke er for at sønnen din skal ha lekser .. det går ann. 🙂 du som foreldre har endel og si faktisk .

    24. Du må finne en annen løsning, 2 daagers lekser på en dag er ikke bra, prøv og gjøre lekser lystbetont.
      Prøv og finne en annen løsning, går han på SFO?

    25. Lekser er faktisk ikke obligatorisk. Du kan faktisk droppe leksene med loven på din side. Bare å google. Er ikke å anbefale, men det er ikke en tvungen lov. Man kan ikke tvinge unger til å gjøre lekser.
      Du er jo ikke i jobb? Kan ikke skjønne at det skal være dårlig tid på å gjøre lekser de dagene han er aktiv. Det er bare tull. Kjenner jeg blir frustrert når jeg leser dette. Stakkars gutt som må sitte å gjøre tre dagers lekser onsdagene, bare fordi du ikke orker å hente han hjem en time før en vanlig to dager i uken. Da må DU som foreldre klare å finne en bedre løsning.

    26. Jeg pleier ikke å kritisere det du gjør for jeg synes vanligvis du er kjempeflink med ungene! Men her må jeg si at jeg syns du feiler! Gjør N INGEN lekser på mandag og tirsdag? I 1.klasse er det kjempeviktig at han trener litt på lesing hver dag. Det er jo klart at det blir tungt for han å sitte med 3 dagers lekse på EN ettermiddag? Jeg vil tro han får minimalt utbytte av det også. Jeg har 3 barn selv og veldig ofte er jeg alene med dem om ettermiddagen. Jeg kan heller ikke skjønne hva som tar så mye tid at du ikke klarer å få lagt inn litt lekser på mandag og tirsdag også. De vanene er kjempeviktige!

    27. Har førsteklassing selv og er alene med flere barn. Her er det ikke snakk om mer enn en aktivitet i første klasse. Lekser eller ikke lekser. De trenger tid uten planlagte aktiviteter og “fri” også. Fotball og håndball kommer også med kamper osv. Sa tenker jeg en aktivitet er mer enn nok.

    28. Bare fordi noe alltid har vært sånn betyr jo ikke det at det er bra for det? Med den retorikken hadde jo kvinner fortsatt ikke fått stemme 😉
      Det er fakta at norske barn blir skoleleie. Jeg mener at foreldre har et ansvar i å lytte til og observere barna sine og være delaktige i å gi tilbakemeldinger til skole/politikere osv. At små barn i dag er stresset og har angst er et ganske tydelig tegn på at ting ikke er bra. Da blir det for dumt for meg å høre at “det bare er sånn”…. Det går også ann å ta inn over seg at ting kan være et problem selv om du eller ditt barn ikke har det.

    29. flink du er :)skjønner at det ikke er så lett og be jentene gå,men lekser er viktig 🙂 hvis N trives med både fotball og håndball synes jeg han skal forsette 🙂

    30. Hei! Det er veldig dumt at lekser har blitt en byrde isteden for noe positivt hjemme hos dere. Det betyr kansje for mye eller for vanskelige lekser. Vil anbefale å ta det opp med kontaktlærer og spør hensikten med leksene. Jeg er snart ferdigutdannet lærer selv og ser på lekser som noe de kanskje må ha innimellom for å øve litt ekstra på noe eller bli bedre på å lese for eksempel, siden det er så sykt mye de skal kunne for å følge læreplanen politikerne har bestemt.
      Det skal iallfall være lekser de fint skal klare uten hjelp, bortsett fra lesingen som de gjerne skal lese til en voksen!
      Håper du sier ifra iallfall, da kan læreren forklare seg og tilpasse til ditt barn 🙂 Skal ikke være slik iallfall!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg