Nathaniel Chrisander 8 mnd

<3  I dag er det søndag 19. august, og NATHANIEL CHRISANDER er 8 måneder gammel <3

Det er 17 uker og 3 dager til NATHANIEL sin 1-årsdag ! Merker du at barnet begynner å vise større interesse for kosedyr?Kosedyret bør tåle å bli smakt på og bør ikke ha små deler (for eksempel øyne) som kan falle av. Noen får allerede nå en viktig følgesvenn og trygghet i kosedyret sitt som vil vare i mange år fremover.

 

Jeg ELSKER dette bildet. Jeg hadde den fineste gravidmagen ,med verdens fineste Nathaniel inni <3 

Heelt fersk, og jeg var nettop blitt mamma <3 

 

Teenk at lille store gutten min er blitt hele 8 måneder ! 8 måneder siden jeg lå på Hammerfest sykehus og nettop hadde fått verdens fineste gulleskatt i gave. Helt sykt å tenke på spør du meg, tiden fra jeg ble mamma til nå har bare gått så utrolig fort at jeg er ikke sikker på om jeg har fått med meg halvparten av alt som har skjedd egentlig . For når man er mamma, så går alt virkelig i skyhøyt tempo og man får ikke tid til å sette seg ned og gruble eller tenke over ting, eller glede seg til noe foreksempel.. det kommer bare plutselig, og da innser man hvor fort alt faktisk går. Men jeg elsker det, og jeg har aldri hatt det bedre i livet mitt enn jeg har det nå. Nathaniel er mitt hjertegull,og gutten i mitt liv ! Han er jo min førstefødte, og derfor heelt spesiell for meg, og jeg kommer nok aldri til å elske noen mann like mye som jeg elsker Nathaniel. Det er jo selvfølgelig kjærlighet på to helt forskjellige måter, men likevel. 

Nathaniel har nå fire tenner, og sier mamma omtrent konstant ! Han har sagt “mamm” helt sia han var 5 måneder, men nå de siste par ukene er det klart og tydelig blitt til “MAMMA”. Å bli kalt for mamma er en så utrolig god følelse, det varmer virkelig et mammahjerte ! Og så ligger hverken Nathaniel eller lekene hans der hvor man legger dem, han kommer seg nå stort sett overalt han vil på kort tid. Veldig gøy å se på ! Han har enda ikke kommet seg opp på alle fire, men det stresser vi ikke med. Gutten min er helt perfekt sånn  som han er og alt skjer i hans eget tempo. Her for en liten stund siden var det jo en av mine “eks venninner” ( hun som lagde video om meg) som prøvde å såre meg med å si at :” Nathaniel kunne hvertfall ikke rulle før han var 5 mnd, mine tvillinger kunne nå rulle da de var 3 mnd hahhaha” HERREGUD, tenker jeg bare da. Visse burde virkelig vokse opp. De fleste skjønner nok hvem jeg prater om her ! Men nok om det. 

Nathaniel’s rutiner er som følger : Nathaniel våkner alt i fra 7-9 om morgenen, da er det opp for å spise litt frokost, leker g koser litt, kanskje se på barnetv. Det spørs helt på hvor trøtt han er . Så tar han en lur til og sover i alt fra en halvtime til 1,5 time. Hvor lang denne luren er kommer an på om han sto tidlig eller sent opp.  Denne luren bruker jeg som oftest å sove lamme han, med mindre jeg skal noe tidlig på morgenen. Når han da våkner igjen, så er det  mat igjen. Da får han som oftest et mellommåltid, fruktpure eller hjemmelaget fruktmos. Nå i det siste har han også fått smake litt biter av frukt, noe jeg ikke har turt tidlgere pga redsel for at det skal sette seg i halsen. Så er det mye lek, kos og latter igjen til kl 12, da han får et grøtmåltid/brødskive med pålegg. Favoritten er leverpostei, som mamma hater.. hahah.  Etter dette er det igjen fullt tempo på lillemann med roping, hyling, latter og lek, før han tar seg en lur på ca 1-2 timer.  I 2 tiden får han igjen et mellommåltid, før det er middag kl 16-17 ( varierer litt, og en sjelden gang iblandt litt senere enn det også ) Etter dette er det kveldsstellet,  med dusjing, pusse alle fire tannebissene og få på seg pysj. Så er det grøt og melk, og kl 19:00 ligger han i senga si og mamma synger nattasanger til han ! Noe han eeelsker.. synes det er såå morsomt 🙂 <3  

Hvis noen lurer, så får han kun melk til frokost og kvelds. Vann til alle andre måltider. Og så lurer jeg på en ting, noen andre som sliter med å pusse tennene til de søte små ? Det er en kamp med Nathaniel, han haaater å pusse tennene , han kniper igjen munnen rett og slett . Så bruker å få han til å smile så han åpner opp og jeg får pusset litt, haha 🙂 

 

Verdens fineste tullegutt , mamma elsker deg !

 

 

Et barn på 8 mnd skal kunne: 

 

♥ Holde gjenstander i begge hender samtidig. – Kan
♥ Begynne å riste gjenstander for å se om de lager lyd. – Kan. Han skal riste på aalt mulig rart, så kan. Dette har han egentlig gjort en god stund nå
♥ Imitere hodebevegelser til andre personer. – Njaa.. han immiterer vel ikke direkte hodebevegelser, men han hermer etter ansiktsutrykk man lager !
♥ Begynne så smått å utvikle “pinsettgrep”. –  I det siste så har han bare skullet ha de aller minste tingene, smuler etc.. så ja, kan ! Absolutt !
♥ Sitte en stund uten støtte – Han kan sitte selv, men jeg må alltid være rett bak han i tilfelle han detter til en av sidene. Balansen er ikke heelt god enda.
♥ Si mamma/pappa (dette er individuelt) – Nathaniel sier mamma hele tiden ! Han har egentlig holdt på å si “mamma” lignende greier siden han var 5-6 mnd, men den siste uken har han lært å si mamma helt tydelig og klart. Og det blir brukt ofte ! Pappa bruker vi ikke, så det er jo naturlig at han ikke kan det.
♥ Stå i krabbestilling (individuelt) – Kan ikke enda.  Men tror det er rett før nå siden han har blitt kjempemobil de siste ukene ! Han kommer seg både bakover og framover på egenhand. 
♥ Stå/gå uten støtte – Kan stå, men må støtte han da for han har ikke balansen til det selv. 

 Ord Nathaniel kan: Mamma sier han omtrent hele tiden, og så var det noen dager i forrige uke hvor han konstant sa : “høtte, høtte, høtte”  Haha. 
♥ Antall tenner han har fått: Lille hjertet mitt har fått 4 tannebisser nå, to nede  som han fikk ved 5 månedersalderen, og to oppe som han fikk da han var ca 7 mnd <3 

 

 

Tenkte forresten å legge ut et par videoer jeg har tatt av søtnosen min i dag, kanskje jeg gjør det før jeg legger meg, eller kanskje imorgen ! Han er så utrolig fin, gled dere !

– Hvor gammel er ditt barn ? 


13 kommentarer
    1. Var en evig kamp i noen mnd før datteren min tillot meg å pusse tennene hennes, hun fikk første tanna når hun var 4 mnd gammel. Måtte holde henne fast, og når hun gråt pussa jeg tennene hennes 😉 Nå elsker hun det og hun er blitt 2 år gammel 🙂

    2. Synes ikke du skal klage sånn på at hun sa at han ikke kan rulle før da, du var jo ikke direkte snill mot henne heller etter hva jeg har forstått 😛
      Liam er nå 9 mnd og heller ikke så glad i å pusse tenner, må alltid få han til å le for å få pusset tanna. Tror det er sånn som går seg til 🙂

    3. Kjempe nydelig liten gutt du har 🙂
      De blir fort store! Min lille gutt begynner i bhg på mandag! Synes ikke det er lenge siden jeg holdt han for første gang…!

    4. Han er virkelig verdens nydeligste! Får sååå lyst på selv når jeg ser han! Og jeg har aldri hatt særlig lyst på barn:p

    5. Hei hei Rannveig !:) lillegutten min får studere og smake på tannkosten sin selv uten at jeg gjør så mye ut av det , så blir han kjent med den selv liksom uten at jeg presser den inn i munnen hans 🙂 gjorde det samme med “store” jenta mi da hun var bebbis og hun liker og pusse tenna 🙂 Han er såå skjønn den gutten din !! :))

    6. Gutten din er nydelig, og minner meg faktisk om min egen lille datter på snart 8 måneder! Hvor lang er han og hvor mye veier han? =)

    7. Jenta mi er 8 mnd gammel 🙂 Tannbørsten og tannpuss elsker hun, men det tror jeg har med at hun fikk lov å studere å “leke” litt med den noen minutter hver dag før hun fikk tenner.. Så nå storkoser hun seg når vi pusser tenner 🙂 Ikke stress med at nathaniel ikke kan ting som å stå alene, sitte å krype. De lærer seg det i sitt eget tempo, som du også nevnte 🙂 Jenta mi er lita å lett så hun vR veldi tidlig ute med slike ting.. Hun er begynnt sånn smått å reise seg opp nå uten støtte å gå litt, men faller ofte ned. Men om dem er tidlig eller seint ute så har det lite å si 🙂

    8. Slike fine bilder, vakre bilder, som fra den dagen du fikk din sønn.
      Og fra fødselen, og en så stor opplevelse i livet, så burde man ikke være nødt til å sensurere 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg