Svar på spørsmål angående brystoperasjon

For litt siden hadde jeg et innlegg der jeg skulle svare på alle spørsmål angående silikon jeg tok for nå snart to uker siden. Tenkte det kan være kjekt for andre som skal gjennom det samme, jeg kan jo bare tale for meg selv, jeg hadde mange spørsmål jeg følte jeg aldri fant noe svar på noen steder på nett. 

Å ta silikon, er i likhet med mange andre operasjoner, noe stort. Man skal ikke tenke lett på det, for det er tross alt å levne kroppen din til et fremmed menneske med skalpell. Før jeg skulle operere var jeg så nervøs jeg ikke har vært på gud vet hvor lenge, og selv jeg er ikke av den nervøse typen, er jo egentlig ganske tøff, hehe 🙂 Men som sagt, man skal tenke seg godt gjennom, og i og med at jeg vet jeg har endel unge lesere, så vil jeg bare understreke at dette overhodet ikke er noen oppfordring til å ta silikon, men heller kanskje litt veiledning for de som allerede har bestemt seg og tenkt seg godt gjennom 🙂 

En spent og utrolig nervøs Rannveig rett før vi kjørte til klinikken ! Bildet er tatt av venninnen min

 

hvor mye silikon tok du? 365 gram i hvert bryst

hvor tok du silikon? Tok silikon på Clinique Pilestredet park, www.plastikkirurgene.no

hvor mye kostet det? Jeg betalte 23 500, det kommer rett og slett litt an på hva man trenger ( anatomiske/runde proteser, om man har heng eller ikke osv) jeg hadde ikke heng og jeg har runde proteser så jeg fikk det veldig billig

hvor lang tid tok operasjonen? Det vet jeg faktisk ikke, i og med at jeg lå i narkose. Men tipper rundt 1 time

Nettop våkna og ligger å griner..  ja, det glemte jeg å si, husker det ikke, men ble fortalt at jeg lå å hylgrein når jeg våkna. Haha.


hvor lang tid tok det fra du bestilte, til du fikk time? Bestemte meg for å operere i slutten av november, og etter tlf konsultasjon i begynnelsen av desember fikk jeg da valget mellom 7 eller 15 desember. Valgte 15, altså ca 2 uker

Hvordan blir det hvis du får flere ammende barn? Er jo enda et par år til jeg skal ha nestemann, så får ta det som det kommer. Om jeg får til å amme, så skal jeg absolutt gjøre det ! Tror egentlig det vil gå ganske greit da ammingen gikk plettfritt fra dag1 med Nathaniel. 

 Har du snakket noe om legen om du må gjøre endringer eller lignende dersom du får et barn til ? Tror det er en garanti som sier at dersom jeg blir gravid innen 3 år, så får jeg ny operasjon eller noe sånt.

Hvorfor bestemte du deg for å ta under muskelen? Resultatet blir bedre og naturlig ved å velge proteser under muskelen, da puppene vil få en mere naturlig kant, og man ender ikke opp med såkalte typiske ballongpupper. Men smertene skal sier å være 100 ganger værre ved operasjon under muskelen !!

Er du fornøyd med klinikken? Er VELDIG fornøyd, puppene mine er DRITfine ( og ja det er lov å synes det om seg selv)  selv om jeg har mindre proteser enn jeg selv hadde ønsker på forhånd. Fikk ikke legge inn mere enn maks 365 gram, da jeg har så smal overkropp at kanter ville ha vistes dersom jeg tok større proteser. Husk, kirurgen vet alltid best og jeg føler meg bedre med litt mindre proteser, enn store proteser som synes utenfra ! 

Følte du deg trygg der? Var helt nervevrak uansett, så var vel så trygg som man kan bli som nervevrak, hehe

 er det en klinikk du vil annbefale?Vil absolutt anbefale denne klinikken, dyktig kirurg som kan jobben sin og bra resultat, tullprat at kirurgen er sur, noe jeg har lest mye om på nett. 

Hvordan fikk du plutselig råd? Dette er noe ingen egentlig har noe med, så det velger jeg å ikke skrive om på bloggen. Kan si så mye som at det ikke er lån i alle fall, slik jeg har fått endel kommentarer om etter jeg tok silikon. 

Hva er forskjellen på å ta silikon over ellr under muskelen? Med silikon over muskelen vil du få et mere unaturlig resultat, og etterhvert vil du få litt heng, noe man aller mest sannsynlig ikke vil få med silikon under muskelen. Helbredningsprosessen med silikon under muskelen er myye verre, men verdt det da det som oftest gir best resultat.  Men dette er noe kirurgen hjelper deg med å velge , i likhet med alle de andre valgene man har når man har velgt å la seg operere. 

hvor lenge må du gå me støttebhen og det andre? Støttebhen skal være på døgnet rundt i 4 uker, deretter i 4 uker til kun om natta. Bandasjen som man har oppå brystene gikk jeg med i en uke. 

Hvor lenge måtte du gå på medisin? Gikk vel på medisin i litt over en uke, og gikk på veldig sterke smertestillende de 4-5 første dagene, som gjorde meg ganskee så bortevekk. Husker lite fra de dagene for å si det sånn. 

Fikk du bestemme hvor mange fram du ville ha eller “anbefalte” kirurgen 350g? Jeg selv sa jeg ville ha 450 gram, men kirurgen sa at jeg hadde for tynn beinbygning til det, altså, for smal overkropp, han sa at han ikke ville legge inn mere enn 365 gram, så da ble det det 🙂 

Ble du fornøyd selv ? Kunne nok ikke vært mere fornøyd !

hvordan har det vert denne uken, har det vert utrolig vondt hele tiden ? Nå har det jo snart gått to uker, men den første uken var ufattelig vond ! ALT gjorde vondt, mens nå har jeg bare vondt om jeg ligger lenge på siden, eller hvis noe kommer borti + at jeg såklart har vondt i operasjonssårene, da.


hva kunne du gjøre og ikke gjøre? De første dagene klarte jeg ikke gjøre noe, lå kun på sofaen og i senga, klarte ikke å spise og spydde som bare det, tilogmed å puste gjorde kjempevondt. Heldigvis hadde jeg supergod hjelp de to første dagene før jeg reiste hjem,  hjelp til å reise meg opp av senga, hjelp til å kle på meg, ja… alt ! Trengte fortsatt hjelp til å stå opp av senga etter en uke, men så klarte jeg det selv da, nå , nesten 2 uker etterpå klarer jeg egentlig alt, men unngår å løfte tunge ting, og Nathaniel har jeg ikke løftet enda, og skal ikke løfte han før om litt over 1 uke. Dette fordi brystmusklene skal ha ro. Har SELVSAGT barnevakt for Nathaniel, mine foreldre, som løfter han for meg og slikt ( for dere som nå skal komme å kalle meg uansvarlig mor!) ellers gjør jeg alt med han selv. Han har det helt supert til tross for at jeg ikke kan løfte han enda



Heheh, her får jeg hjelp til å ta på skoene før jeg skulle reise hjem ! Var helt handicappet… var så handicappet at jeg måtte bli en dag til i Oslo enn planlagt. 

 

Alt i alt, jeg angrer ikke et lite sekund på dette engang ! Uansett hva familie, venner eller totalt ukjente måtte ha å mene om det.  Min kropp, mitt valg. Så lenge det ikke går utover min sønn, så er jeg ingen uansvarlig mor. Da må jo i så fall de ørtenhunre å førti tusen andre mødrene som også har tatt silikon, være det ? 😉 

Nei nettop ! Håper dere alle ble fornøyde med svarene, og så må jeg bare minne dere på om at alle stygge kommentarer blir slettet og jeg blokkerer ip adressen deres, dette er nytt og noe jeg har begynt med etter at mange følte for å slenge med leppa etter at jeg hadde tatt silikon. Slikt vil jeg overhodet ikke ha inne på min blogg :- ) 

16 kommentarer
    1. Har man lite underhudsfett i brystene så legges silikon under brystmuskelen for og få ett mere naturlig resultat, man får ikke heng av å legge den over muskel.. da har man forlite pupp selv i utgangspunktet. Men man får ett mere unaturlig resultat, type man se godt at puppene er silikon på gunn av den helt runde formen.
      Trener man mye bør man ikke legge den under muskel da muskelen er svakere etter silikon.
      Gratulerer så masse håper du er fornøyd 🙂
      Har selv hatt brystløft og silikon, tok høyprofil helt runde.. Gikk fra størrelse 75a – 70d kommer ann på bh. Mine ligge over muskel og er kjempe fornøyd med det…

    2. mioli: seriøst? hvorfor har det gått utover sønnen? på hvilken måte? jeg sluttet å amme da datteren min var 7mnd. hun er nå 1år å har ikke hatt noe skada av å ikke henge i puppen til den er to år.. min erfaring er at barn som finner puppen selv å blir ammet til 1års alderen senere utvikles.. min mening.. dessuten er det ikke nok næring i melken når de passere 6mnd.. de skal da ha fast fylde å melk som mellommåltid!! jeg skal å ta silikon nå om to mnd, stolt av deg Rannveig!!! du er en fantastisk mor <3

    3. Jeg skal fikse brystene mine i slutten av januar..både gleder og gruer meg.Har fått mine to barn og gått kraftig ned i vekt,dermed hengepupper..nå skal de løftes og fylles på med det minste innlegget 180 gram.Jeg er ute etter faste pupper,ikke nødvendigvis store. Det så bra ut på deg da.
      Så kjipt at du får så mye stygge kommentarer!Også på sønnen din også!høres merkelig ut at noen kommenterer stygt om barn.

    4. Opererte selv den 13. Desember, har over muskel og er så langt veldig fornøyd med det. Puppene ser ut som før jeg begynte å amme, noe jeg er ekstremt glad for. Gikk fra D-cup til fullstendig flat etter amminga, så selvtilliten var på bunn for å si det mildt. Masse lykke til videre og stå på 🙂

    5. Så kjekke svar! Og godt å høre at du er så fornøyd 🙂
      Jeg skal selv ta silikon, men kommer til å vente til jeg er ferdig med alle barna jeg skal ha. Har en nå men skal ha to til etter hvert 🙂
      For den garantien du snakker om gjelder ikke når man blir gravid. Fordi sannsynligheten for at puppene blir ødelagt/kapslet av en graviditet er så stor 🙁

    6. 23 500 kr er jo sykt billig da. Andre steder så koster det jo over 30 000. Noen som vet hvorfor det er så mye billigere å operere seg der?

    7. Takk for informative innlegg, jeg har nettopp født tredje og siste barn og skal endelig få fikset på brystene. ( ville vente til jeg var ferdig med graviditet og amming) jeg er selv svært smal og syntes det var flott å se hvordan brystene dine ble med 365g, ser ut som noe slikt kan være løsningen for meg også. Og btw, herregud for en nydelig sønn du har. 🙂 kjempegodt nyttår!

    8. hei:) syntes du ser kjempe bra ut 😉 er en 2 barns mor som har ammet. så IKKE bra ut da jeg var ferdig med ammingen. tok 400 g i hver for en uke siden. kjempe fornøyd. litt vondt i armene, har blåmerke rundt det ene såret. å virker som sports bhen gnager. åssen var dette hos deg?

    9. Jeg tar i juli 😀 Mamma tok silikon når jeg var liten og jeg vokste opp som alle andre, haha!! Jeg har verdenst beste mamma, MED silikon, så ikke hør på uvitende tullinger!

    10. Og hvor lenge gadd du å gå med den støttebandasjen man må ha over brystene/ under armene vi som har protesen under muskelen? 🙂 den er så slitsom å gå med pga kan jo nesten ikke ha på meg noen klesplagg uten at den vises, og vil ikke de på jobb skal begynne å lure mer enn de sikkert gjør fra før av 😉

    11. Så nå at du hadde skrevet en uke :p jeg fikk streng beskjed av kirurgen da jeg pratet med han i dag at jeg måtte gå i 3uker ca med den… Fml! Vil ikke 😉 vil ha den av no!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg