Hvorfor sensurere barna?

Hei kjære lesere, og kanskje spesielt hatere!

Etter at jeg i går la ut et bilde av meg og Emma, hvorpå jeg hadde puttet en søt liten rosa elefant på ansiktet til Emma, har tydeligvis mange reagert! Har lenge holdt på med å sensurere Nathaniel fra bloggen, da jeg føler det har vært nødvendig for å skjerme han. Etter mange runder med meg selv, har jeg nå også valgt å gjøre dette med Emma. Grunnen til det er riv ruskende enkel. Jeg ønsker å beskytte de mot grusomme undermennesker(jepp, det er det dere som slenger dritt om barn, er!) og i tilegg så føler jeg ikke at jeg vil at Nathaniel, som går i barnehage, skal bli gjenkjent fra min blogg av diverse grunner.

Hvorfor folk reagerer på at jeg puttet en rosa søt babyelefant forran ansiktet til Emma, er for meg et stort mysterium. Mange er vel frustrerte for at de ikke lenger kan slenge DRITT om datteren min tenker jeg. Framover vil dere for det meste kun se bilder av meg på denne bloggen. Og nei, jeg sensurerer ikke mine barn fordi de ikke er vakre. De er verdens vakreste, og hadde det ikke vært for at vi lever i en slem verden, skulle jeg med den største stolthet og glede visst de fram til alle og enhver!

Men slik er det ikke. Vi lever i et samfunn hvor tilbakestående kronidioter gjemmer seg bak en skjerm og slenger dritt om uskyldige barn anonymt. At dette er å nå et nytt lavmål, vet jeg ikke helt om disse menneskene ser selv. De kan jo umulig ha det bra med seg selv og livene sine.. Men jeg nekter hvertfall å akseptere sånt vås om de to vakreste diamantene i mitt liv! Jeg prøver alltid å gjøre det beste for mine barn, og det er å ikke eksponere de på en offentlig blogg med så mange tusen lesere. 

47 kommentarer
    1. Vel det er veldig bra, men hvorfor sletter du da ikke alle bilder av dem på facebook/instagram og blogg? Det ligger jo fremdeles ute massevis med bilder av dem, og jeg hadde lett kjent igjen begge to. Det er noe du bør tenke over, nå som du har valgt dette.

    2. Dobbel moral, er ikke bra, vist du skal skjerme barna dine må du gjøre det hele tiden eller så får du jo slette bildene fra face insta og bloggen din. Jeg mener at du har barn så bør du være stolt av dem. ikke skjerme dem. Dette her blir for mye dobbelmoral for meg;) Sorry!<3

    3. Fornuftig, Rannveig. Du skulle bare ha gjort det før. Finnes ikke noe mer motbydelig enn når folk kaller barna dine grusomme ting når det egentlig er deg de ikke liker. Usaklig, usmakelig, ufyselig og ondt lavmål fra voksne kvinner (de er de verste!) . Undermennesker, indeed!! >:(
      Ha en fin dag. 🙂
      Mvh, Per.

    4. Bildene du har lagt ut av den lille tidligere er nydelige! Det er heller ikke vanskelig å forstå hvorfor du begynner å skjerme henne nå. Hun har vært liten og hatt det “babyfjeset”, men etterhvert som hun blir større vil hun jo sikkert også begynne i barnehage. Og det vil være vanskeligere å kjenne igjen en to-treåring etterhvert mot et bilde av en 5 måneder gammel baby. Det er ikke rart at du gjør det nå. Og det er jo ironisk at du får kritikk for ikke å skjerme dem, for så å få kritikk for å skjerme dem…..

    5. Flott tiltak, ingenting du trenger å forsvare! Har stusset på at du skjermer N og ikke E, da grunnen for skjerming ikke nødvendigvis e på grunn av gjenkjenning. Kan til dels forstå de som reagerer på rosa elefant eller diger stjerne over ansiktet, det tar over fokuset på bildet og ødelegger formålet ved å legge ut bildet. Det finnes mange eksempler på nett av hvordan skjerme med samtidig legge ut bilder av barna. Bildene dine av N på bondegården var feks kjempefine, hvor han er i fokus men ikke viser ansikt. Flere slike bilder vil nok bli mer populært 🙂

    6. Flott beslutning, men det å gjøre det beste for dine barn innebærer også å ta fornuftige valg for deg selv. Kle av seg i et offentlig magasin er et eksempel på det motsatte.
      Tenk litt på hvordan du profilerer deg selv, hvordan du ordlegger deg (også mot de som er ufine mot deg), hvilke holdninger du fronter, etc….
      Jeg håper at mine barn skal vokse opp og tenke at mammaen deres er en stolt, flott, intelligent, kjærlig og arbeidsom dame. Ønsker ikke du at dine barn skal tenke det om deg? I så fall burde du gå gjennom innleggene i denne bloggen med et svært kritisk øye

    7. Bare får og si det Rannveig Per elsker deg og vil ha små troll med deg. Ikke gi han oppmerksomhet!!!
      Hilsen mann,Oslo

    8. Dette må da være en av de klokeste beslutningene du har tatt så lenge jeg har vært leser av bloggen din.

    9. Så bra at du velger å sensurere barna dine. Men lurer på hvorfor du har lagt ut to bilder av E på instagram i dag da?

    10. Det skjønner jeg, men ser ikke helt vitsen i å sensurere når det allerede ligger ute så mye. Er jo null poeng i det igrunn. Folk vil uansett ikke slutte å slenge dritt. Og jeg er sikker på at du fortsatt vil ha lesere om du evt skulle ryddet litt i bloggen din 😉

    11. Lyst å være første kjendis blogger som sponser kampen mot MENNESKEHANDEL? Jeg skal løpe i bergen 29.mars å trenger sponsorer. Kan du ikke være super snill å sjekke bloggen min om innlegget på Menneskehandel/Sex-Trafficking

    12. Du har skrevet maaaange ganger om sensurering. Vi vet hva du synes og mener om det. Håper dette var siste gang du skriver et innlegg om det temaet. Du bare repeterer deg selv gang på gang.

    13. Kanskje du da bør sensurere eller lukke profilen din på Facebook? Eller kan du også sensurere de der, det er jo åpen profil der og 😜👊✌️

    14. Jeg skjønner deg veldig godt Rannveig for valget du tar 🙂
      Syns det er helt skremmende å se at folk kan sitte og slenge så mye dritt, hverken vakre du eller de nydelige diamant barna dine fortjener ikke dette 🙂
      De er så utrolig skjønne og jeg blir direkte kvalm av folk som slenger så mye dritt til deg og som du sier, de kan umulig ha det godt med seg selv og sine liv.
      Stå på Rannveig, jeg elsker bloggen din og syns både du og ungene dine er helt herlige 🙂

    15. koffer skjermme barna!! dæm e jo vakker!! koffer la andre folk ta i fra dæ makten t å vise fram barna dine!!

    16. Jeg syns det er helt ok du sensurere, faktisk har jeg også valgt det! Ha måtte sletta bloggen min og starter på nytt anonymt for å unngå slike kommentarer.. Og familien blir skjerma fremover .
      Du har en fin blogg og fine unger.. Ønsker deg alt det gode …

    17. La være å legge ut bilde av barna dine da, hvis du uannsett skal redigere fjeset bort!!
      Men enig at du må beskytte barna dine 🙂

    18. Det er et bra valg 🙂 skal begynne og blogge selv snart tenkte jeg,men det blir ikke noe om min sønn,samboer eller familie,men kun om hvordan enkelte foreldre behandler barna sine,synes det er ganske så ofte at barn blir drept av sine foreldre og ønsker og sett litt fokus på det

    19. Må bare si at det finnes MANGE mammablogger der ute, hvor bilder av barna blir lagt ut daglig UTEN å få slike kommentarer som det du får her på bloggen din. Jeg mener det handler mer om hva du skriver om/provoserer med/hvordan du fremstiller deg selv, ifht hva slags type lesere du får!! Ut i fra hvordan blogg du har, er det nok et riktig valg å skjerme barna!!

    20. Skulle det ikke komme nye episoder med Unge Mødre med deg nå etter jul? Flott at du vil skjerme barna, selv om du kanskje burde endre navnet på bloggen.

    21. syns det er enormt trist at det er slik det må bli. Du skulle få lov til å vise fram de vakre barna dine, ikke skjerme dem for de som ikke klarer å passe tungene sine. Jeg syns det har vært utrolig kjekt å følge med på Emmma sin utvikling, og det kommer til å bli trist å ikke få være med på det lenger. Det samme var med Nataniel. Da jeg så bilde på cupcakesene så syntes jeg det var så kjekt! Han var blitt så stor. haha. Hørres kanskje litt merkelig ut, men man blir på en måte litt knyttet til dem gjennom bloggen. STÅ PÅ RANNVEIG. BARNA DINE KUNNE IKKE HATT EN BEDRE MOR

    22. Mennesker som mobber og slenger drit til /om barn er vel faen ikke rett skrudd sammen, og har glemt å ta medisinen sin!!!

    23. Mannfraoslo: …og det vet du noe om? I think NOT. Bruk heller tiden din til å lære deg norsk grammatikk og ortografi, framfor å poste pissprat. Ja ?

    24. Du virker som en fantastisk flott mor, og ikke minst husmor. Lykke til med lappen, og ikke minst skolegang til høsten <3

    25. Enig med mammatilto. Når du skriver en blogg der du hele tiden provoserer for å få lesere, så er ikke det en blogg hvor barn bør eksponeres. Tenker at det ikke nødvendigvis er andre slemme “undermennesker” de må skjermes fra, men de valgene du som mor tar ang. yrke og levevei. Fint at du innser dette og nå vil skjerme barna for “jobben” din fremover.

    26. Skjønner godt at du må gjøre det, mtp all dritten du får her inne. Helt utrolig hva folk får seg til å skrive. Du har to skjønne barn og virker som en fantastisk flink mamma. Ha en fin dag Rannveig:)
      Hilsen tobarnsmamma

    27. Forstår veldig godt kvifor du velger å sensurere bilder av barna dine. Men har du tenkt på at din sønn mest sannsynlig blir gjenkjent nettopp fordi du eksponerer deg sjølv på bloggen? Når du leverer/henter i barnehagen osv.. Bloggen din er såpass stor at dette må jo skje ganske ofte.

    28. Må vel være like greit å la være å legge ut bilder hvor barna dine er med, i stedet for å drive den sensureringen.
      Synes for øvrig det er leit å lese hvor mye dritt folk kan sitte å lire av seg om barna dine, de er strengt talt helt uskyldige, midt oppi i alle de merkelige innleggene du til tider poster. Det er bare lavmåls å slenge dritt om små barn, uansett – man gjør ikke det, og jeg forstår at du vil skjerme dem for det. Men da må du skjerme dem på alle måter, ikke bare via å klistre elefanter eller stjerner foran ansikta på dem..
      Ellers er det jo mange mammaer som blogger om barna og familielivet, uten at jeg ser folk slenger dritt om dems barn på noe vis. Ikke at jeg unskylder dem som slenger dritt heller, for jeg synes det er totalt usmakelig og uakseptabelt, MEN det kan ha en sammenheng med alle de provoserende innleggene du til tider legger ut. Du rakker utrolig mye ned på andre mennesker, har jeg inntrykk av, så det blir litt dobbeltmoral når du på ene siden sitter å forteller hvor lite du synes om mennesker som slenger dritt og synser om ditt og datt – for i det neste øyeblikket er jo det nettopp det du selv også gjør !
      Så man bør kanskje feie for egen dør og gå inn i seg selv, før man angriper resten av verden 😉

    29. Stå på ditt! det er dine barn, og det er ingen andre som har noe de skulle sagt i det du bestemmer å putte på bloggen eller ikke! 😛 hahah hva faen går det av folk!?
      Det er noe galt med folk hvis de ikke skjønner det, at du ikke vil ha med ansiktene deres på bloggen når/hvis andre slenger dritt til barne dine!
      Elsker bloggen din! ikke la andre dra deg ned 🙂 Du har så utrolig fine barn!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg