Ja, jeg er en dyremishandler

Var det noe mer dere lurte på, liksoooom? 

Vi kan si det slik at det har vært litt av et cat-drama på nett de siste dagene. Det har seg slik at katten min har tatt seg en tur på vift, og ifølge en leser ( stalker er et mere dekkende ord for denne åpenbart svært syke personen) 

Dette skaper i disse dager stor debatt på et barn-i-magen forum, der vedkomne hardnakket påstår at jeg er verdens verste dyremishandler som har sluppet ut katten min for å lufte seg når den baaaaare er 4 mnd. Deretter følger en rekke løgner om meg og hva jeg har sagt og gjort, i tilegg til å påstå at jeg ikke gir katten min mat. Lol? 

Skal vi tro vedkommedes skrivemåte og valg av ordbruk, høres det mer ut som at jeg har sluppet ut en av barna mine og latt de forsvinne. La oss bare ha en ting utmerket klart og tydelig – KATTER er ROVDYR! Man vet man burde oppsøke en god psykolog når man snakker om et dyr som det skulle vært barnet ens. Og ja, det er STOR forskjell på barna mine og katten min, bare for å ha sagt det. 

Når att på til noen begynner å kommentere at barnevernet og dyrebeskyttelsen har fått bekymringsmelding, så må jeg VIRKELIG le.  Det har seg slik at hun som er venninne med hun som har startet et sladreforum om meg og for en forferdelig og grusom dyremishandler jeg er, som er hun som faktisk har SETT katten min og som er min nabo, jobber i nettop barnevernet. Har snakket en del med henne de siste dagene, og hun hadde vært inne å lest på kommentarer her inne før jeg hadde rekket det selv. For å si det sånn, vi fikk oss en god latter sammen! Og en god latter forlenger som kjent livet litt, så takk for at jeg får leve jævlig mye lengre nå! 

Det merkeligste av hele greia var at hun som valgte å henge meg ut på nett, benekter det hele for den noe mer seriøse og hyggeligere venninnen sin ( hun som i utgangspunktet hadde sett katten min) faktisk, så kan jeg ikke fatte og begripe hva i alle dager denne jenta som hengte meg ut i det store og hele har med denne saken å gjøre. Ikke bor hun her en gang, men i SKI.….? Jeg vet virkelig ikke om jeg skal le eller grine. Jeg tror jeg heller mot en god blanding hver gang jeg tenker på henne. De eneste som var klar over at katten min var forsvunnet utover meg og hun som hadde funnet katten min, var nettop kun denne drittslengende og åpenbart psykisk hjelpetrengende personen. Så å i tilegg ha så lav IQ at du må benekte for å ha sunket så lavt for å ha hengt meg ut på nett og påstått at jeg er en dyremishandler, er jo faktisk ikke bare utrolig lavmål, men man skulle virkelig ikke tro du var en dag over 8 år. 

 

Kjære Aili som bor i Ski ( hva nå enn mer du heter) du som hengte meg ut, om du leser dette, noe du med 99,9% sikkerhet gjør i og med at du er en heftig stalker av dimensjoner, og jeg ikke får nådd deg på hverken telefon eller facebook ( siden du var for feig til å stå fram for å henge meg ut og har blokkert meg) vil jeg bare si, som man reder, så ligger man. Drittkjerring!

DEL VIDERE! 

147 kommentarer
    1. Kjære rannveig..
      Du henger jo ut leserne dine på internett så hva annet kan du forvente? Det pleier som regel å være såkalte “nettroll” og lesere som mobber bloggeren, men i dette tilfellet er det jo motsatt. Du mobber jo leserne dine! Jeg leste ikke bloggen din før, men nå må jeg si jeg klikker inn på bloggen din for å lese kommentarfeltet. Du kan sikkert si mye om mange, men er veldig som kan si mye om deg også.

    2. Haha, what?! :p Det er klart at en katt på fire måneder ikke skal være ute (bortsett fra i bånd for å gjøre den vant med det, men det er omdiskutert hva folk syns om det – og det er jo greit nok), men det er du da vel rimelig klar over selv? Jeg tviler jo sterkt på at noen slipper ut en så ung katt med vilje, haha.. Å opprette en tråd på et diskusjonsforum om det er virkelig lavmål. Går det an?!
      ♥ Lizbethosnes.com

    3. Det er jo en kjent sak at katter ikke skal være ute alene før det nærmer seg året pga de har ikke utviklet retningsansen. Så hvis du med vilje slapp ut en kattunge på 4mnd så er det ikke rart at den forsvant. Men såklart, uhell kan skje, og ei katt kan fort smette ut ytterdøra i et ubevoktet øyeblikk.

    4. ser på katten min som barnet mitt, ser ikke at jeg skal trenge å gå til psykolog forde. Heller du det som sier sånn om di som ser på det som sine barn.

    5. Herregud, syke i huet hele gjengen!!! ETT ÅR før katten kan ut? Vet faktisk ikke om jeg skal le eller grine!!!!

    6. Min lille pusegutt betyr uendelig mye for oss her i huset.Selv har jeg også en liten jente på 1,5 år. Selvsagt er det forskjell på barnet mitt og pusen min. Men det virker som om katten ikke er noe verdig for deg. Stakkars lille pusen som går ute i kaldt vær, sikkert kjempe redd. Kattunger skal IKKE slippes ut når de er 4 mnd. Kanskje det var ett uhell, men jeg tviler sterkt. Håper noen andre katteglade mennesker finner den pusen før deg:)

    7. Herregud kanskje begge dere skal roe dere ned.Kommer med Dritt frem og tilbake. Æsj ikke noe gøy..
      Ønsker heller litt mer positive innlegg, du legger så vekt på de negative kommentarerene.. bruk mer tid på de positive istedet.. gidder ikke lese innlegg som er negative/uthengene om de som ikke liker deg. Bruk heller tiden på de som gjør det.

    8. Kan anbefale deg å ta en titt på dyrebeskyttelsen sine nettsider hvis du tror katten din på 4mnd klarer seg selv. Dette er en myte. Katten har blant annet ikke utviklet retningssansen når den er så ung. Hva om katten forsvant langt vekk? Tror du at en 4mnd katt som har vært vandt med å få mat fra matskålen plutselig skal klare å jakte selv? Det å ha katt innebærer mye ansvar, noe som mange desverre ikke er klar over før de skaffer seg katt

    9. oi, vi slapp ut katten vår etter vi hadde hatt den i 5 dager…… Det merkeligeste er vel at han kommer hjem hver eneste dag;)
      Jeg skjønner ikke hvorfor folk gidder å henge ut andre, og at de ikke minst bruker TID på sånne ting. Og i de fleste tilfeller angående Rannveig, så er det jo godt VOKSNE mennesker som gjør dette. Jeg blir flau 🙂

    10. “Man vet man burde oppsøke en god psykolog når man snakker om et dyr som det skulle vært barnet ens. ” uhm, hvem var det som annonserte at hun skulle bli trebarnsmor?
      Og igjen har du skrevet et innlegg hvor du henger ut noen. Du er jo ikke bedre selv! Spent på hvor lang tid det tar før du vokser opp.

    11. De skal være minimum seks måneder gamle for å kunne være ute alene uten tilsyn, helst enda eldre 🙂 Er dette noe som høres teit ut for deg så er kanskje det å ha katt akkurat nå ikke så lurt 🙂 Skulle det av en eller annen snodig grunn ha seg slik at dyrevernet fant på å hente denne katten så kan du bli nektet å holde dyr i senere tid også, så å holde disse reglene for dyrehold kan være en lur ting. 🙂 Tror nok ikke at de ville gjort dette “kun” med grunnlag at du lot katten din være ute alene noen mnd for ung, men igjen så burde det ikke forekomme at kattene er alene ute som så unge. Nei de kan kanskje ikke sammenliknes med menneskebarn, men de har en like svak stemme som hva barna har, og du bestemmer skjebne.

    12. …Og igjen, et innlegg fullt av sinne, og hvor du henger ut “haters’ene” dine. Herlighet så tragisk.

    13. Du er virkelig syk i hodet ditt… håper noen sørger for å frata deg mer enn bare den stakkars katten!!!
      Du burde fjerne det navnet før du får problemer…

    14. Men, har du katten eller ikke? Å til Silje oppi kommentarfeltet. Katter skal ikke ut alene før de er helst 6-12 måneder gamle!!

    15. De fleste som legger igjen kommentarer her inne er jo så dumme at det lukter svidd. “Følge loven om dyrehold”, pusebaby osv osv osv… Begynner nesten å lure om det er dyrene deres eller dere selv som trenger som trenger å bli geleidet rundt i bånd…..

    16. Når du selv velger å være en offentlig person må du regne med å bli hengt ut når du gjør dumme ansvarsløse ting, ingen grunn til å gå løs på folk slik som dette av den grunn! Du burde heller ha fokusert på katten i innlegget ditt, det er jo tross alt den det handler om, den søte lille pusen din som så mange lurer på hvordan det går med! Iom at du ikke har sagt noe om hun regner jeg med at katten fremdeles ikke har kommet hjem og du driter fullstendig i hvor den er!!
      Håper for katten sin skyld at den er funnet av noen snille folk som tar godt vare på den og at den aldri kommer tilbake til deg!

    17. Men… Det ER jo faktisk helt forferdelig å slippe ut en 4mnd gammel kattunge da! Du bør strengt tatt holde den inne til rettningsansene er ferdig utviklet. Altså nærmere 12 mnd. Du bør også sterilisere katten i en alder av 6mnd, altså en god stund FØR du slipper ut katten.
      Litt må du da vite om kattehold når du går til annskaffelse av en.

    18. Sier ikke dette for å motsi deg Rannveig, for de som skriver dritt til deg er virkelig noen idioter, men katter utvikler ikke retningssans før de er oppimot 6-12 mnd gamle.. Jeg slapp ut min når den var litt over 6 mnd, går helt fint nå, men vi bort i et rolig område. Er litt tidlig å slippe den ut når den er 4 mnd gammel og nettopp har kommet i hus, la den bli godt kjent først og prøv med bånd 🙂 Er ikke vits at folk klikker over det heller, og jeg gjør heller ikke det, tenkte bare dele min erfaring.
      Ha en fin kveld videre 🙂

    19. For en gjeng tullinger. Hatt katt i hele mitt liv, og vi har sluppet de ut etter en ukes tid inne, og ikke en har forsvunnet. Dyrebeskyttelsen har lite faktakunnskap, de serverer svada.

    20. Til alle dere som klager på at Rannveig henger ut sine hater. Jeg forstår ho så altfor godt. Tenk om dere fikk hat kommentarer dag inn og dag ut. Det kommer en dag hvor nok er nok og da må man bare ta igjen. Isteden for å sitte på ræva deres å klage på hvorfor hun gjør dette, spør dere selv; Hadde dere orket å lese så mye hat og så mye usant om dere selv hver jævla dag?
      Faen for noen tapere dere er. Love you Rannveig og stå på videre 🙂

    21. I alle dager!! Jeg har hatt mange katter og de har Vært inne I 10-14dager etter jeg har fått de. Og de har alltid kommet hjem.

    22. Har selv to katter som jeg anser som mine små. Den dagen jeg får barn kommer jeg fortsatt til å gjøre det. Og du mener jeg trenger å gå til psykolog av den grunn? Jeg vet ikke helt jeg. Ser på meg selv som et relativt velfungerende menneske som virkelig ikke har behov for psykisk hjelp.. Du skriver det så fint selv “Som man reder, så ligger man”. Kanskje du burde få litt innsikt i ditt eget liv før du lar leserne dine få så busta fyker..

    23. Vet ikke helt om jeg kan klandre Rannveig 100%, iom. man ofte gjør litt feil ang. ansvar når man ikke er helt voksen. (om du nå tenker eksklusivt alder, så snakker jeg kanskje også om deg. =P )
      La oss bare håpe hun blir litt mer reflektert før hun får barn. =)

    24. Det som er spesielt her, det er jo at det som står på dette forumet, er ikke annet enn rene sannheter. Ingen har hengt ut deg uten godt grunnlag. Du beviser nok en gang med dette innlegget ditt, at du gir blanke faen i katten. Det er kun en av dere som henger ut noen på en grov måte her, og det er deg. Du har absolutt ingen rett til å henge ut noen ved navn som du gjør her. Du burde nok forvente deg en telefon fra politiet, for dette er rimelig grovt

    25. Kattungene mine ble født ute, tok dem inn å slapp dem ut når dem bikka 2 – 3 mnd. Jeg bor rett attmed en bilvei men dem klarte seg helt fint selv og kom tilbake etter noen timer på gresset. Katter er villdyr! Dem blir født klare for naturen. Er ikke dyremishandling fordi en katt går ute i den frie natur! Bra innlegg Rannveig! Håper du får kontakt med han som legger ut slike ting om deg!

    26. Katten skal ikke gå ute alene før den er ett år. Tro meg, dette vet jeg. Men det merket du vel sikkert når den forsvinner.

    27. Ojjj én person sa du var dyreplager!! :”(
      Ok.. for å være seriøs:
      Jeg ser egentlig ikke noe problem med å slippe katten ut i tidlig alder, de fleste mener de burde være rundt 9 – 12 mnd… men det kommer ann på miljøet rundt hvor du bor… Jeg vokste opp på et sted med lite bilfare for kattene vi har hatt.

    28. Folk som sier at katter ikke skal gå ute før de er så så gamle er prakteksemplarer på at vi har blitt alt for forsiktige opp gjennom årene. Katter som blir født ute klarer seg fra dag 1, rettningssans eller ikke. De er skapt for å være ute, og kattemor er ikke konstant sammen med dem ute i naturen, derfor må de altså være alene og klarer det helt fint.
      Og folk som sier de har samme forholdet til katten sin som til sitt eget barn er det virkelig noe galt med. Barna skal komme først, før husdyr, kjæreste, sine egne foreldre, før alle. For de fleste er det en helt naturlig tanke, det er ordentlig skremmende at ikke alle tenker på barna sine på samme måte.

    29. Sier meg helt enig med hun lenger oppe; kan du ikke ta vare på en katt så e du iverfall ikke ansvarsfull nokk til å ta vare på en unge! Og du trashtalke alle som sier noe som du ikke liker å høre. Når du reklamerer for telefonsex når du er to barna mamma og blir kjent i Norge for å være en løstøs NAVsnylter, så håpe æ ikke at du e så dom at du bare forvente positiv oppmerksomhet. Oh wait, i was wrong. Du virkelig forvente bare positiv kritikk. Men guess what; slik du holde på så forblir du hata. Du er virkelig den verste mor og rollemodell noen sinne!
      Typen min fant deg drita full i veikanten og du som eier så lite selvrespekt, sku bynne å stoppe han å sette deg i bilen hannes. Men vet du ka? Du e så geusom at han tålte ikke synet av det botoxrynet ditt, så han bare kjørte videre å ignorerte deg fordi du e like lite verdt som en uke skittent gammelt undertøy. Ingen vil ha dæ, til og med barnefaren gikk fra dæ og var utro mot deg.
      Det føltes godt! Takk for meg og jeg ger meg faen i hvem av hennes fjortiss fans som blir å rage nu

    30. hvor dum går det ann å blir?, det å skrive om en leser på bloggen din gjør ikke deg til en bedre person.

    31. Men håper du venter littt lenger med å slippe ut katten igjen. Retningssansen er ikke ferdig utviklet før de er 9 mnd, og før den tid er sjansen for at de går seg vill eller bare forsvinner stor. Katten taper uansett ikke noe på å være inne i disse månedene, så skjønner ikke hvorfor folk har så hastverk med å slippe dem ut så tidlig.

    32. Katter utvikler ikke stedsans før de er rundt 9-12 mnd. gamle. Derfor bør man ikke slippe ut kattunger uten tilsyn før de kommer over den alderen. Hvert år blir det funnet unge katter som har kommet bort fra hjemmet sitt og ikke funnet veien hjem. Som dyreeier har man ansvar. At katten er et rovdyr blir et useriøst argument i denne saken, det endrer ikke det faktum at kattungen fortsatt ikke har utviklet stedsans, rovdyr eller ei. Dyremishandling er det ikke, det er et sterkt ord å bruke, men jeg syns det er uansvarlig hvis man som dyreeier ignorerer slike fakta. Oppfordrer alle til å ID-merke og sterilisere kattene sine 🙂

    33. Men hvor er katten din da? Regner med at den fant veien hjem igjen ettersom katter på 4mnd. fint klarer det. Hvor er katten?

    34. Ikke mange dagene siden N og M skulle få en lillesøster, å nå må plutselig de som omtaler dyr som mennesker til psykolog? Da regner jeg med du allerede har bestilt time?

    35. Hvordan tror du ekte kjendiser har det? Så fort de gjør noe dumt får de det bretta ut i de store mediene, ikke på filleforum som dib! Du hører ikke dem stå og slenge dritt, navngi enkeltpersoner og fortelle hvor de bor av den grunn! Det de gjør er å beklage det de har gjort, fortelle hva som har skjedd og hvordan det går nå! Dette innlegget er ett klart eksempel på at du ikke har en dritt i “rampelyset” å gjøre! Trist att det lengste innlegget du har skrevet på lenge kun er fylt med dritt om en stakkars jente som skrev om deg i frustrasjon på dib når du faktisk ga f i katten din! DU FORTJENTE DET!)
      Kansje du skal slutte å higre etter kjendisstatus når du tar slik på vei for ett lite innlegg ikke engang se og hør hadde brydd seg om se på to ganger!
      Kan du ikke heller oppdatere oss på pus, det er jo faktisk den det burde handle om her!

    36. I dagens samfunn så betyr vist dyr mer enn mennesker…. Helt jævla høl i hue… Skyter du en Bjørn får du fengselsstraff og blir fra tatt alle våpen osv…. Men driver man med voldtekt og forgriper seg på barn , blir man skjelden straffet pga manglende bevis. Fy faen , er det mulig. Har en katt jeg også , som jeg er glad i, men har også barn, og de betyr såååååååå mye mer enn et dyr i alle fall… Stå på Rannveig 🙂 🙂

    37. Kattene trenger faktisk ikke å være ett år før du slepper de ut, de trenger bare å være inne i 2 -3 uker! Katter er vandrer og kommer tilbake når den vill eller men det kan godt være den er gått seg vill, så jeg ville tatt meg en tur ut å sett etter hun Ranveig, ta med deg en boks med mat og lokk hun. 🙂

    38. Rannveig til sin “stalker” i dette innlegget: “Man vet man burde oppsøke en god psykolog når man snakker om et dyr som det skulle vært barnet ens.”
      Rannveg sin overskrift 28.08: “Emma og Nathaniel får en lillesøster”
      Hahahahahahaha…………. ikke så lett å være konsekvent alltid!

    39. Hun omtalte katten sin som “lillesøster” kun for en ting….Hun begynte å dale på blogg.no, og det er hennes måte å øke lesertallet! Legg merke til det, hver gang hun får lite lesere, kommer en sånn “sjokkmelding”, som er bare tull, og for å få opp tallet en liten stund.

    40. Silje? Hvorfor uttaler du deg om noe du ikke har peiling på? Tror du vi sitter her og dikter opp at de ikke utvikler retningssans? Beklager, du fremstår som svært lite intelligent.
      Rannveig: Katten er for liten til å gå ut enda. Den_har_ikke_retningssans!!

    41. Og til dere som betviler dyrebeskyttelsen, ring dyrlegene og hør da 🙂
      Eller tror dere kanskje de uttaler seg om ting de ikke har peiling på og? 😉
      Selvfølgelig kan det gå helt fint å slippe ut en kattunge. Men HVORFOR ta sjansen når det faktum er at de ikke har retningssans enda?

    42. Støtter ingen, men hva om alle mennesker heller konsentrerer seg om eget liv og egne problemer?? Alle er forskjellige, å setter ulike verdier i livet! Alle gjør mye dumt gjennom livet, men det dummeste må vel å være å finne lykken i å rakke ned på andre..

    43. Hallo folkens…. Dere vet jo det at R har rett og alle andre har jo feil…. Du er seriøst f u c k a i huet ditt R. Hvorfor er du så j æ v l a redd for og innrømme dine feil når du vet at mange her inne har rett i det dem skriver! Du burde begyne og dra deg ut av den rosa verden å lukte på den virkelige verden, det er ikke så farlig som du trur!
      Og du bruker stalker feil! En stalker er en/ei som prøver og komme i kontakt via telefon, e-mail eller face. En stalker er en/ei som til en hver tid kan oppholde seg ved der du bor. En stalker gjør alt for og få være i nærheten av deg! Så nå vet du det, d r i t t kjærring!

    44. Dette er jo ikke første gang hun henges ut på ett forum, ett raskt søk på Google avslører det! Sist gang 21.09.14 men ser ikke at noen andre blir hengt ut i full offentlighet av R for det! Håper hun blir politianmeldt for dette innlegget!

    45. Vi har alltid hatt katt, og har alltid fått springe fritt ute fra de var 10uker. Så skjønner ikke hvorfor folk klikker internasjonalt fordi katta til R har vært ute i en alder av 4mnd. Vil heller si det er dyremishandling å ha katten låst inne i huset dag ut og dag inn..!

    46. Hei Rannveig,
      Helt enig med deg, en katt er en katt!
      Men, en katt er et individ som trenger omsorg og oppføging, en kattunge på 4 måneder er IKKE i stand til å klare seg selv ute alene i flere dager, hadde du virkelig brydd deg om katten din,hadde du faktisk tatt til deg alle rådene du får, for tydeligvis så har du ikke så gode kunnskaper om kattehold!
      Jeg grøsset når jeg så at du hadde tenkt til å skaffe deg katt igjen, synd at folk med kattunger driter i hvem som får disse, det eneste som gjelder er at de får gitt de bort, for da har de et problem mindre! Steriliser/ kaster kattene deres, det er nok katteskjebner her.

    47. Var katten en leke til barna ? Føler du ikke noe for den? Hadde du brydd deg om den ble syk . Bryr meg like mye om dyr som mennesker

    48. Kjenner jeg er drittlei folk som tror katter klarer seg alene ute fra de er BABYER. Ville du gått fra fireåringen din hjemme med ansvar for seg selv i to-tre dager? Ungen hadde nok overlevd, men man gjør bare ikke det likevel. Er det samme med kattunger, de er IKKE klare til å være ute helt alene fra 10 uker og jeg vet ikke hva. Folk er jo helt syke. Ville dere sluppet ut ei bikkje på 2-3 mnd også? De er også rovdyr..
      Tror flere hadde fått seg en overraskelse hvis de orket å ta seg en prat med en veterinær, men de fleste uansvarlige katteeiere har aldri hatt katten sin til veterinær engang, så man kan vel ikke forvente at de vet noe om dyret sitt heller.

    49. Mennesker som deg provoserer meg. Du burde virkelig gjøre alt for å finne den pusen! Det er ikke usannsynlig at denne kattungen nå ligger ute et sted og sulter. Om du ikke ser på den som barnet ditt, føler du i det minste ikke noe ansvar for et liv du har tatt på deg ansvaret for? Katter skal IKKE ut så tidlig, annet enn hvis du hadde gått sammen med den for å gjøre den kjent. Dette er ihvertfall en stakkars liten forsvarsløs pus som går rundt og kanskje sulter, fryser er redd osv. Hadde det vært min katt hadde jeg gjort alt for at den skulle slippe å oppleve dette.. Håper du gjør alt for å finne pus igjen og at du tenker deg bedre etter neste gang. Det skader heller ikke å opparbeide seg litt kunnskap før man skaffer seg katt..

    50. Rannveig, HER e an av grunnan til at du har så mange “haters”… ikke pga sjalusi, men fordi du oppføre deg som en liten dritt innimellom.. du heng ut folk, å klare kke oppføre deg voksent.. ka med å heve deg over ting som blir sakt?

    51. Du har ikke en gang tatt deg bryet å få tilbake katten jo! Sier mer om deg.
      Jeg kjenner HELE historien og jeg er fra Drammen. Hun som skrev innlegget har aldri benektet det, men det er ikke dama fra ski som har skrevet det. Det er dama fra Drammen. Er mange som kjenner denne historien, ikke bare de to du har snakket med..

    52. Har aldri før hørt at katter ikke kan gå ut før de er 1 år. Har en jentepus på 5 mnd no som jeg holdt inne i ca 4 uker etter vi fikk hun. Nå går hun ut og inn som hun vil og kommer alltid når jeg roper på hun.
      Når det er sagt så er det ikke rart at folk skriver sånt når halvparten av innleggene dine handler om akkurat disse hetserne. Har du en så populær blogg må du nesten regne med det.. og du er rimelig krass i hetsingen din selv. Ikke gidd å bry deg!

    53. Har huk psykoen som fant katten din tatt den? Eller misforstår jeg? Leste ikke alt på forumet men det var noen som hadde tatt den inn eller?
      Jaja håpe katten har det fint. Men du virker ikke moden til å ha katt. Du kan garantere at den er død nå hvis du ikke har funnet den på lenge. Om ikke noen har tatt den inn. Kattunger man har hatt siden den var liten sammen med en mamma katt kan man slippe ut fra 2-3 mnd under oppsyn i Hagen. Men alene uten mamman kan de aldri finne hjem.

    54. La meg se om jeg har forstått dette riktig. Det sitter altså voksne damer på et barn-i-magen-forum og diskuterer hvor katta til ei 20 år gammel jente er? Jeg skriver voksne damer ikke nødvendigvis på grunn av alder, men fordi man føler seg voksen nok til å ta seg av et barn. Og for meg blir hele greia mer og mer absurd. Gravide damer diskuterer hvor katta til ei de aldri har møtt før er? Hvorfor gidder folk å bruke tid på det? Det er nesten slik at jeg begynner å tro at verden var bedre uten Internett.

    55. Husk på at katter ikke utvikler stedsans når de er så små. Du er ingen dyremishandler fordi du slapp ut klatten din, men til neste gang husk på at den må være eldre, vertfall 6 mnd. helst vente litt til også:)

    56. Jeg synes det er skummelt å se hvordan folk mener dyr er det samme som mennesker, eller verre, setter dyr foran mennesker..
      Til dere som mener at en kattunge ikke kan vokse opp ute, og at det ikke har noe å si at det er et rovdyr: Hva i all verden?
      Vil det da si at vi må begynne å ta inn alt av av gauper, pantere og løvunger også? For de stakkars pusekattene kan jo ikke vokse opp ute!
      En skal jo ikke se bort ifra at instinktene til den såkalte huskatten forverres ettersom folk velger å ignorere de mer og mer og erstatter det med menneskelige trekk og svakheter… Men, folkens.. Vil det ikke være sannsynlig, ut i fra det faktum at det finnes katter den dag idag, at de har klart seg i ganske lang tid før mennesket fant det for godt å stenge de inne og kalle de kjæledyr..?

    57. Du ER virkelig helt blåst du… Hvis man åpner topplokket ditt så er det jo helt tomt der! Du oppfører deg så barnslig at man skulle tro det var du som var 8 år. Hele livet ditt er en vits, folk klikker innom denne bloggen kun for å få seg en god latter. Det har du blitt fortalt mange ganger før men du trekker bare ned rullegardina og fabler om at folk er sjalu.
      Mamma eller ikke, skal jeg fortelle deg hva som er lavmål? Kle seg naken for å få oppmerksomhet og reklamere for telesex. Da har man ikke mange verdier i livet sitt.
      En dag kommer du til å treffe veggen med et brak. Jeg håper for de stakkars barna dine sin skyld at du forandrer verdiene i livet ditt da.
      Takk for meg som leser.

    58. Du er ikke stort bedre selv, som henger ut andre på nett. Syns dette bare blir for tragisk! Tror du at du er noe bedre enn hun såkalte “stalkeren”? Nei det er du ikke 😉 tenk litt før du skriver du, før du sier noe om andre 😉 snakk om å være dum

    59. Lillian, har du ikke vettet i behold? Det du skriver er helt fjernt.
      Du uttaler deg om noe du åpenbart ikke har peiling på!!
      Latterlige sammenligninger!

    60. ka du sletta innlegge mitt for? innså du kansje at du trengte å søke hjelp? du mobbe folk som slit, å derfor har du haters.. ikke pga sjalusi… ser fortsatt frem til karma kommer din vei…

    61. Lillian,
      Dette var jo tross alt lillesøsteren til N og E som forsvant, ikke bare en hvilken som helst rovdyrkatt. Hun var adoptert og R var forelska i den til inntil nylig. Så den kan ikke sammenlignes med ei gaupe. Dessverre tror jeg at helga i Oslo frista såpass mye at katten ble satt ut bevisst så hun skulle slippe å få barnevakt til den. Det må være lov å spør om hvor katten er nå vel uten at det er såkalt stalking?

    62. Forresten, til dere som tror at katten bare har stukket av. Rannveig har selv sluppet den ut, også over natta, noe hun benekter på facebooksiden sin.
      Katten var ALTFOR tynn, så den har ikke fått nok mat nei. I tillegg har rannveig plassert en diger bjelle rundt halsen på dette stakkars dyre.. Tenk om vi skulle gått rundt med store kubjeller rundt halsen. Smule irriterende eller? Så jo…. Dette er dyreplageri

    63. Jeg leser nesten aldri blogginnleggene hennes lengre. Jeg bare scroller ned til kommentarfeltet. Det er MYE mer interessant. Jeg leser ikke innleggene hennes der hun skjeller ut leserne sine. Hvis det ikke er sannhet i disse ryktene, burde hun heller la være å kommentere disse. Når hun hisser seg opp så mye over det som visstnok skal være en løgn, vil bare ryktene bli enda verre.

    64. Fint at du slår tilbake for at andre kommer med anklager de ikke har rett til.
      Jeg må bare si at selv om katter er et rovdyr, er de bare små babyer når de er 4 måneder. De skal være innekatter (eller luftes i sele og bånd) til de er 8-12 mnd gamle. Dette er fordi de ikke har utviklet retningssans og stedsans før, og da lett går seg bort og kan havne i situasjoner den ikke er klar for, som gjør den til en usikker katt resten av livet.
      Håper katten din kommer til rette og lykke til videre som katteeier.

    65. Det hadde vært veldig greit for oss lesere og katteelskere å få høre hele historien om katten. Hvor er den nå f. eks.. Bor du landlig til uten masse trafikk f.eks. Dette spiller jo en rolle om man slipper ut katten sin tidlig. Når den er så liten skal den uansett ikke overlates til seg selv. Alle som eier en katt vet at den ikke utvikler retningssans før tidligst 6. mnd.
      Om katten din har sluppet ut ved et uhell burde du skrevet det, og heller vært litt ydmyk, og iallfall prøvd å virke litt lei deg om den har forsvunnet. Da hadde du nok sluppet all den hetsen du får. Hets får du nok alltid. Det kommer av type innlegg du skriver, og du søker nok også etter det for å klatre på listene. Isteden for godt innhold i blogginnlegg satser du heller på provoserende overskrifter som skaper storm i kommentarfeltet ditt.
      Uansett så håper jeg at katten din har det bra og at du kan skrive et innlegg om dette. Og vær så snill, vær litt mer ydmyk.

    66. Nå henger jo du ut henne på nettet. Du gjør jo akkurat det samme. HELT sikker på at det finnes en annen vei å løse dette på, et mer voksen et. Men jaja.

    67. DET STÅR JO I TEKSTEN AT KATTEN ER FUNNET, SLAPP AV.
      Dere sitter alle å klager og skriver at dere hater Rannveig og at hu er helt fucka i hodet sitt.
      Jeg stiller spørsmålet: Hvem er verst? Rannveig som skriver blogg, eller alle dere som hater henne og synes hun er verdens latterligste, men som FREMDELES gidder å lese og i tillegg bruke tid på å skrive kommentarer?

    68. Til M: Det står at katten er funnet, men ikke om hun har fått den tilbake. Til Rannveis fordel kunne hun ha vist et “lykkelig” bilde av katten sammen med ungene. Men da hadde det nok ikke blitt denne ” stormen” i kommentarfeltet hennes heller. Så at hun ber om drittkommentarer er helt sikkert. Alt for å klatre på listene.

    69. Helt 100% enig med Linn (07:10 30.09.2014).
      Dyr har sterkere rettsikkerhet enn f.eks små barn. Det er helt utrolig hvor mye dette har sklidd ut. Det er kun dyr, dyr, dyr og atter dyr verden sirkulerer rundt. Blir ærlig talt litt redd.
      I mine øyne er dyrevenner/aktivister svært uintelligente da skylappene er så godt klistret på at INGENTING annet enn dyr gjelder for vedkommende.
      For en verden vi lever i..

    70. Berryblast: Å hevde at dyr har større rettssikkerhet enn barn, er rimelig kunnskapsløst. Selv om jeg er helt enig i at det er ganske mange merkelig dyrevernorganisasjoner og -entusiaster..!

    71. Lillian:
      Katter har blitt holdt som husdyr i over 2000 år, så den må du lenger ut på landet med. Meg bekjent har ikke gauper og tigre blitt holdt som kjæledyr annet enn i dyrehager og sirkus.
      Å mene at katten er “vill” etter to tusen år blandt folk, det er i beste fall uvitenhet.
      Å holde katta inne til den er kastrert er virkelig et minimumskrav, da kan den ikke produsere flere kull som kan bli gitt bort til sånne nek som Rannveig.

    72. Å slippe ut katter tidlig er ikke noe problem. Vi har nylig fått ny katt hjemme, og han er snart 4 mnd. gammel. Han er ute om dagen, men har ikke vært så mye ute om natten enda, men dette fordi han selv vil være inne. Vi har også alltid hatt katt, og dette er virkelig ikke noe problem.
      Men Rannveig, en katt er ikke en bruk-og-kast-gjenstand. Man skaffer seg ikke katt om man ikke bryr seg om den. Nå refererer jeg ikke til det faktum at du har sluppet ut katten (for som sagt er ikke det et problem), men til at det ikke virker som om du bryr deg noe nevneverdig om at katten er borte. Det er altfor mange katter som ikke har hjem, som blir sviktet av sine eiere og plassert hos f.eks Dyrebeskyttelsen når folk skal på ferie. Man tar faktisk på seg et ansvar når man skaffer seg dyr, uansett hva slags dyr det er. Om man ikke klarer å bry seg eller å ta vare på en katt, så burde man virkelig ikke skaffe seg dyr. Det er dét som er dyreplageri.
      Uansett. Vi har hatt katter som har vært borte _lenge_ og kommet tilbake. En var borte i over ett år før han kom tilbake.
      Og en ting til. Skjønner du virkelig ikke at du selv fyrer opp under alle drittkommentarene du får fra folk? Jo mer du kommenterer med samme mynt tilbake og fortsetter å skrive slike innlegg (hvor du regelrett henger ut personer), jo mer får du tilbake.
      Bry deg om dyret du tar på deg ansvar for og hold deg for god til å synke ned på trollene sitt nivå (i visse tilfeller lavere) om du anser deg som voksen.

    73. Dette er bare tragisk… både nettrollene og du, Rannveig. Kan ikke DU bare ta deg en bolle å roe ned nervene? Jog begynner virkelig å innse at å blogge ikke er noe for deg. Du tar deg altfor nær av ting, for så å brette ut om hvor dumme folk som ikke deler ditt syn er. Du sier ting som: hvis dere ikke liker bloggen min, er det bare å slutte å lese den! Men det som er realiteten er at uten dem som ikke liker deg/bloggen, hadde du hatt ganske så få lesere. Er det da så veldig atraktivt å blogge egentlig?

    74. Er nå ikke akkurat noe å le av.. Høres rart ut om
      Ei i bv skulle le seg ihjel av dette her. Både blogg og kommentarfelt. Dette er jo bare tragisk. Hoff

    75. Her var det virkelig mange drittkjærringer…..!
      Den ene vet bedre enn den andre, og bla bla blaaaaa!
      Stå på Rannveig, kul du, og så kommenterer jo disse drittkjærringene innlegget ditt negativt også, så da gjør dem deg en tjeneste 😀
      NOW WHO IS STUPID??
      Ha en fin kveld RANNVEIG <3

    76. Du bør ha katten din inne til hun er ett år. Før det har de underutviklet stedsnavn og bør bare være ute bånd. Kan du ikke det bør du ikke ha katt. Så enkelt er det.

    77. Bra skrevet Rannveig. enkelte mennesker har det ikke bra meg seg selv det er helt klart. min katt gikk ut når han var 8mnd,men det var fordi at vi først bodde et sted nær veien,mens sønnen hans var bare 4mnd når han var ute, de er idag 7 og 3 år,så mange overdriver når det gjelder og slippe ut katten altså

    78. Til dere som mener en katt sammenlignes med sitt eget barn: Dere kan vel ikke være riktig vel bevart? Personlig har jeg vært dyrevenn siden jeg har vært liten og har hatt det meste av kjæledyr opp gjennom årene. Man blir glad I de og man kan jo gjerne kalle de for en bebi osv. Men et dyr er et dyr. Det er jo svært bekymringsverdig at dere sammenligner dyrene på lik linje med egne barn. Og ikke minst at dere mener at ikke en katt kan slippes ut etter noen mnd. Våkn opp å se dere rundt hvordan dyreverden fungerer. Det sier seg selv at man slipper ikke ut et ungt dyr som nettopp du har fått inn i hjemmet. Og at den bør være inne noen uker for at de skal bli vandt med huset, luktene og folka i hjemmet. Dere må slutte å dømme andre og ikke tro dere er så perfekte selv! Om hun ville slippe ut sin katt og slik så er det hennes valg. Nå tipper jeg ikke hun bor i Oslo sentrum. Da blir det jo et sjansespill.
      Og snakk om denne personen: det er ulovlig å spre rykter og spesielt falske alvorlige rykter som dette. Har lest flere av kommentarene hun her har lagt ut på bloggen her. Bare å anmelde eller gjøre som du gjør, Rannveig. Man vet aldri hvor langt disse menneskene går. Du har jo ip-adressen til alle som kommenterer. 😉

    79. En ting er at toppbloggere propper seg fulle i silikon og dritt, og handler dyre klær og sko…. Kunne ikke brydd meg mindre at de ødelegger seg selv og kroppen sin, men det er SKIKKELIG skummelt hvis den nye rosablogger-trenden er å skaffe seg kjæledyr! De er ikke istand til å ta seg av dyrene, og ANER ikke hva det innebærer å skaffe seg dyr (se bare på SophieElise). Det gjør meg så trist og forbanna, for en katt er ikke en jævla skinnveske man bare kan henge i kottet når man går lei, det er et levende vesen! Håper den stakkars katten har det bra, og kommer til noen som kan ta vare på den. Elsker katter, og ser på dem som fullverdige familiemedlem, selv om jeg har en 2 år gammel sønn og en på vei. Håper virkelig andre som tenker på å skaffe seg en søt liten pus tenker seg GODT om! Det er ikke et leketøy eller et moteplagg, håper dyrebeskyttelsen og media setter fokus på dette temaet.

    80. Herregud dere som fortsatt driver å maser om at katter skal være inne i mange måneder før de kan ut må jo være hjerneskada hele gjengen! Stakkars dyr som blir holdt inne så lenge! Det som er vanlig er å holde dem inne i et par uker.
      Forøvrig så burde dere skamme dere sånn som dere sitter og slenger dritt konstant!
      Tenker dere drittunger har stolte foreldre… Er det rart det er krig i verden!!!

    81. Katter utvikler ikke stedsans før de er 8 måneder. Det vil si at de kommer til å slite med å finne veien hjem dersom de går for langt.
      Voksne katter bør være inne i 14 dager når de flytter til et nytt hjem slik at den skal bli vant til det nye hjemmet.

    82. DU ER SYK I HODET DITT RANNVEIG!! Du er jo verre enn alle nett troll. Kom deg ned fra din høye hest,-missfoster.

    83. Har hatt 3 katter som alle døde av alderdom. Alle ble sluppet ut etter 2-3 uker! Fytti, så mange hysteriske dramaqueens.

    84. Har katta kommet hjem nå? Hvis ikke har du ingen grunn til å forsvare deg selv. Innerst inne ve du nok at du har tabba deg ut, men det er vel ikke så gøy å tape ansikt i sin egen blogg.

    85. Blir faktisk sjokkert over hva enkelte her vrenger ut av seg. Gjemmer seg bak en anonym identitet og sprer edder og galle. Ærlig talt, dere kaller R for misfoster, drittkjærring og dyreplager? DERE er ekle. Rett og slett.
      Dette er mobbing på høyt plan, skjerpings.

    86. Til Rannveig!
      Synes du som alltid skal bare driiiiiite i alle dritt kommentarene du er en flott mor og flink med dyr så vidt jeg vet, vi slapp ut vår katt i en alder av 4mnd, hva f*en er problemet med det? Synes mer synd på kattene som stenges inne og aldri får vandre ute.
      Og bare for å få sagt det, hva i all verden er galt med å være mor og være modell samtidig? Kan ikke en person som har fått barn være sexy? uff… Hadde jeg hatt din kropp ville jeg og stilt opp som modell. Skal mann liksom ikke kunne være modell fordi mann er mamma? Verden er gått gal..

    87. Og til dere ryggsleikende stalkers og Rannveig som forsvarer seg selv under annen identitet; gå å legg dere. Rannveig er fortsatt meldt til både B V og dyrevern,og hun kommer til å få en kraftig smekk for dette.

    88. Ps: ser noen av dere er veldig på hugget med sjikane og ærekrenkelse mot Rannveig. Dere vet vel at det er svært ulovlig på nett? Tenk på at når dere kommenterer på blogg.no vises ip-adressen deres. Det er veldig lett for bloggeren å få vite hvem dere er og ikke minst anmelde dere. Husk også at alle dere over 15 er strafferettslig pålagt og fra den alderen kan man anmeldes, få bøter, sone osv.
      SÅ FULL SKJERPINGS OM DERE IKKE VIL HA SJIKANE OG ÆREKRENKELSE PÅ RULLEBLADET DERES!

    89. Ja jeg driter i katter , ekle dyr. Men herregud , her er det deg og innlegget ditt jeg blir mest flau over!!

    90. Mia: Dyrevernet eksisterer ikke lengre. Det er faktisk, tro det eller ei, Mattilsynet som har overtatt den delen.
      Du har Dyrebeskyttelsen, men de har ikke lov til å straffeforfølge noen. Da er det politiet som skal kontaktes.

    91. Må bare si jeg merker det er utrolig mange her inne som ikke tenker før dem skriver. For det første, hvorfor kommentere om det kun er negativt å komme med. Slutt heller å les bloggen da vel. Jeg er aldeles ikke enig i alt rannveig skriver, men det er da hennes valg hva hun publiserer, så har vi som lesere valg om vi vil bruke tid på det eller ei. Må bare si det er lavmål å si at hun ikke er god mor for det er jeg faktisk sikker på ikke stemmer. Barna har en mor som kan gi dem det de trenger, samt mye kjærlighet. Det er derfor feigt å angripe på hennes rolle som mamma. Greit hvilken regler som er for katter, men det vil bli en evig diskusjon. Da jeg hadde katt var den også utr lenge før den var ett år. Gikk aldri i band. Ingenting skjedde.

    92. Skjønner ikke at du gidder og høre på alt dette tullet på diverse forum 🙂 Du er en flink 2 barns mamma og nå kattemamma 🙂

    93. Altså jeg vil si en ting her. Greit det er jævlig drøyt og si du er dyre mishandler . Men det er jævlig drøyt av deg også å henge ut andre over en blogg der mange leser. H orden hadde du følte det om du leste et sted at noen henger deg ut fordi at det har Vært en diskusjon og andre har jo ikke lik mening som deg eller meg. Og de må få si sin mening uten at du må dele det med hele Norge osv. Er ikke du voksen og har unge? Du vil vel ikke at din unge skal ta igjen med samme mynt mot andre? Du vil vel heller at ungen skal heve hodet og tenke lol de får tru hva faren de vil, for jeg er den som veit hva som er sant og ikke.? Eller?! Kanskje du også burde tenke det at ja vel er du så teit I hodet og trur det så får den personen tru det. Men jeg veit hva som er sant isteden for og henge den ut tilbake? Du er jo ikke noe bedre selv da!:) jeg mener ikke og Være frekk for du virker som ei grei jente men jeg mener at vist hun henger deg ut og som du gjorde på Bloggen det samme så er du ikke noe som helst bedre enn hu 🙂

    94. Maria Alexandra: Det er også en meget stor forskjell på å diskutere en OFFENTLIG personlighet over nett, som er 100% sannhet, og å henge ut en privatperson med navn og bosted.
      Skulle man sammenliknet dette, så skulle denne personen ha lagt ut Rannveig sitt telefonnummer og adresse på offentlige nettsider. DA kunne det ha blitt sammenlikna. Det finnes et tonn av tråder om rannveig på nettet, langt verre enn den hun referer til her. Der det går på direkte spekulasjoner løgner og antakelser. Blir noen av dem hengt ut med navn og bosted? Neppe.. Rannveig gjør noe veldig grovt her

    95. Første gang jeg leser bloggen din og første gang jeg kommenterer. Er en dame på 30 år og jeg lurer litt på hvorfor du gidder å påta deg ansvar for et uskyldig dyr når du har behov for å påpeke hcor uviktig denne katten er for deg. Du gir jo tydligvis blaffen i denne skapningen.. hvorfor da skaffe seg dyr?

    96. Kjære Rannveig:
      Jeg synes ikke du er noen dyremishandler. Jeg vet du opprinnelig er fra litt mer grisgrendte strøk av Norge der man fortsatt er klar over at dyr er dyr (og ikke levende pyntedukker som vi mennesker tillegger masse menneskelige egenskaper).
      Det jeg håper er at du kan klippe ut deler av kommentaren min og legge ut på BIM-forumet så de verdensfjerne kjerringene der kan få noe å tenke over.
      Det gjelder dette med at kattunger ikke har utviklet retningssans før de er 8 mnd gamle. Som jo er hele grunnen til at du får så mye kjeft her.
      DETTE ER EN MYTE!!! Bare vås! Selv om mange nok sier det i diverse dyrevern-nettsider, så behøver det ikke å stemme! Ikke en eneste av disse er i stand til å oppgi kilder som viser at dette stemmer. Det som derimot stemmer, og som i og for seg også gjelder menneskebarn, er at evner som “retningssans”, avstandsbedømmelse og lignende UTVIKLES VED ERFARING; RETTERE BESTEMT “KROPPSFØLT” ERFARING!
      For å ta et eksempel: Et menneskebarn har ikke noe begrep om at høyder og fall fra høyder kan være farlig, før det har fått begynne å krabbe, klatre og gå, og erfart på kroppen hva det vil si å klatre opp, falle ned, slå seg litt, osv.
      Et menneskebarn som holdes innestengt i et hus hele livet til det er nesten 15 år gammelt (det er det 8 mnd tilsvarer i alder for en katt) vil sannsynligvis også ha utrolig vanskelig for å orientere seg utendørs for første gang.
      Det er fullstendig unaturlig for en katt å holdes innestengt til den er 8 mnd gammel. Da vil den gå glipp av utrolig mye nyttig læring. Den har ikke fått trent opp retningssans og erfaring med “den virkelige verden” utendørs på naturlig vis, og skal så slippes ut når den i tillegg har havnet i tenårene og er litt ekstra vill og uten vett?
      Det naturlige for en katt er egentlig å fødes utendørs, og tilbringe all sin tid som liten utendørs sammen med moren og søsknene. Og da vil moren etter ca maks 10-12 uker etter hvert være mer og mer sliten og lei av ungene, og etterlater dem alene i lange tider mens hun er ute og jakter og leter etter mat. Likevel går det bra! Ungene er vant til å bevege seg rundt alene ute ved “hjemmet” sitt da, og roter seg ikke bort. Etter hvert utforsker de gradvis mer og mer av området rundt hjemmet.
      Kort sagt: Retningssans er noe katter LÆRER SEG GRADVIS BASERT PÅ ERFARING! Akkurat som med menneskebarn. Folk som tror at retningssansen er noe som PLING faller ned i hodet på innekatten når den er 8 mnd gammel, og at man først da kan slippe den ut, viser faktisk skremmende liten forståelse for dyrs utvikling. Faktisk vil jeg påstå at slike mennesker er dyreplagere, som hemmer sitt dyrs naturlige utvikling. De ønsker seg en pelskledd dukke, og det er det de prøver å lage.
      Når man får en kattunge må man ta over jobben til kattemamman, og et viktig del av det er rett og slett å la kattungen få utvikle sin selvstendighet. Man BØR slippe ut katten så tidlig som mulig om man har planlagt å la den være utekatt og uteområdet der man bor er egnet til det. MEN, man bør selvsagt alltid være med ut selv og følge nøye med den første tida. Etter hvert kan man la kattungen være ute alene i kortere perioder, men for eksempel ha døren åpen så den kan gå inn og ut som den vil. Ute alene om natten bør man naturligvis vente med, helst til etter at katten er sterilisert.
      Helt til slutt: En veldig bra kommentar om saken fra en etiolog (dvs ekspert på dyrs oppførsel/utviklig):
      “Det finnes lite dokumentert rundt hva som er den beste alder for å la katter gå fritt ute – vel egentlig ingenting som jeg har sett basert på forskning. Jeg synes nok det er lenge å vente til 6-10 måneder. Da får kattene heller ingen erfaringer utendørs, og det kan være uheldig. Man må i praksis se an de lokale forholdene, og ikke minst kattens psyke, og uansett alder må eierne være ute sammen med katten den første tiden, evt. i bånd på korte turer, så katten ikke blir skremt og løper langt unna. Man bør vente lenger innendørs i bystrøk med mye trafikk enn i villaområder eller på landet, og lenger om det er tett med fremmede katter og hunder nær boligen enn ellers.
      Jeg ville f.eks. ikke satt ut en 12 uker gammel kattunge på Torgalmenningen i Bergen, slik veterinærer i Bergen sier er OK.
      Men det er riktig at voksne katter har bedre retningssans, og den er bedre hos voksne hanner enn voksne hunner. Det siste har å gjøre med at hannkatter går mye lenger og dermed også oppøver en god retningssans. Dette er altså ikke noe man får ferdig utviklet ved å vente lenge inne. Derfor er det avgjørende at kattunger får en gradvis økende aksjonsradius etter hvert som de får erfaringer ? i relativt trygge omgivelser og med mennesker de kjenner i nærheten. “

    97. Å henge deg ut er unødvendig, men når man får seg ett dyr som faktisk har behov,følelser osv burde man lese litt om dyrearten man skaffer seg. Katter skal ikke ut alene før de er 1 år da de ikke har retningssans før det. gå tur med katten i bånd og ellers hold den inne til den er 1 år så hun slipper unødvendige lidelser som og gå drektig og drektig eller faktisk bli påkjørt da hun er en liten baby enda.. Katter er rovdyr ja, men ute i det ville er de hos moren sin til de er rundt 1år imens privateide katter kan gies bort allerede ved 12 ukers alder.. Kos deg med barna og katten =)

    98. Jeg gjentar, ettersom jeg er redd mange ikke orker å lese hele innlegget mitt:
      “Kattens retningssans er ikke noe man får ferdig utviklet ved å vente lenge inne”.
      Retningssans er en evne man lærer seg, basert på erfaring!
      Utrolig mange gjentar den samme myten oppover her, at retningssansen til katter ikke er ferdig utviklet før 6-8-9-10 mnd, evt ett helt år. Dette er en “urban myth” rett og slett, og at dyrebeskyttelsen gjentar dette på sine nettsider gjør det ikke mer sant. Dyrebeskyttelsen er dessverre en temmelig svak organisasjon, faglig sett. Mye engasjement, mindre kunnskap.

    99. Kommentar til M:
      Ute i det ville etterlates kattunger alene av moren sin i opptil timesvis av gangen mens moren jakter og leter etter mat. De er da sammen med søsknene sine, men fra 6-8 ukers alder er ikke kattungene i ro lenger. Da er kattungene ute og utforsker gradvis området rundt hjemmet sitt, gjerne på egen hånd, også mens kattemamma er ute på jakt. Skulle kattemamman vært hos ungene døgnet rundt, eller hatt dem på slep mens hun jaktet i minst 6 mnd ville både hun og ungene sultet i hjel!
      Fra 10-12 ukers alder er kattemamman like mye borte fra ungene som den er sammen med dem. Dette mønsteret kan man også se hos tamkatter hvor kattemamman har mulighet til å gå inn og ut som hun ønsker. Hun forlater ungene! Selv om hun har tilgang på all maten hun trenger innendørs! Og mer for hvert kull, altså blir kattemamma også mer avslappet med alder og økt erfaring.
      En katt på 6-8 måneder er ingen baby! En hunnkatt blir kjønnsmoden rundt 6-7 måneders alder! Det vil si at fra naturens side er den fysisk i stand til å ta vare på både seg selv og sitt eget kull med kattunger da! En hannkatt er litt senere ute, men fra 8-9 mnd gammel er den også kjønnsmoden.

    100. haha, takk for en god latter 🙂
      Håper den kommer i sånn kattehjem, neijda, herregud, hva faen?.. folk nå tel dags altså de er bare gale! Du ser ikke så ut som en dyremishandler heller så jeg skjønner meg ikke på dagens samfunn, de er gale alle sammen 🙂

    101. Hei 🙂 jeg har aldri lest bloggen din før nå, og ikke skal jeg lese den igjen heller! 🙂 du er en av de minst modene bloggerne jeg har vært borti. Jada, det er unødvendig å henge deg ut på nettet. Men du er jo ikke noe bedre? Og tittelen din var ikke så veldig fin. Finn en som passer bedre neste gang. Og en ting til, ta bedre vare på katten din 🙂

    102. Okei jeg må beklage den der ^^ hadde ikke lest hele innlegget ogsånt jeg er HELT imot dyremishandling så ble ganske sint

    103. Det er minst like lavmål at du bestandig henger ut folk på bloggen din. Huff likte i grunn bloggen din, men når du snakker om “haters” i hvert jævlig innlegg du poster så mister jeg helt sansen for deg. Du sier at du gir deg F i de negative kommentarene, men din uthenging av alle haters og stalkers har tatt helt over. Hva med å heve hodet og ikke gi dem oppmerksomhet?? Du sitter jo bare å mater dem når du skriver om dem!! Er jo akkurat det de vil!!!

    104. Huff, det er så trist når tanketomme mennesker får seg dyr…
      Katter skal IKKE slippes ut før de er MINST 8 måneder gamle, og de skal steriliseres før man slipper dem ut. Det er en fordel å lese om dyr før man går til anskaffelse av dem.

    105. Til Silje!
      Hvis du slipper ut en nyfødt kattunge på 2-3 uker, har du problemer. Men hvis det er en katt som er over 6 mnd, og du slipper den ut, så er det noe annet.
      Det virker som du tror rannveig har hatt denne katten i fire mnd, så sluppet den ut. Dette er ikke tilfellet.
      Denne kattungen som det diskuteres mye om, er en liten kattunge som ikke har utviklet retningssans enda.
      Når vi flyttet fra forrige bosted til her vi bor nå, slapp jeg katta mi ut etter 1 uke, men hun er fire år gammel. Alderen har alt å si!

    106. Barna dine betyr kanskje meir enn en katt for deg. Men når du ikke en gang kan ta vare på en katt, så lurer jeg på hvordan barna dine vil ende opp…

    107. huff, så smart e du ikje, nei! Katter skal IKKE ut før dej e 6-12 måndar gamla…
      Lykke til videre i livet, hvis du ske holde på på dette viset!

    108. Skam deg! Du er jo passe tett R. Jeg har selv en hund jeg ser på som om hun skulle vært barnet mitt og at du skal ha det frem til at det er galt så er det heller du som burde få sjekket hodet ditt!. Du burde ikke sitte med dyr! Og min mening om å skaffe seg små uskyldige dyr når du har små barn som fort ser dyret som leketøy er noe jeg syns er vemmelig! Du har null respekt for dyr!

    109. Jøje meg.
      Sikkert ikke mye vits i å forsøke å drive med folkeopplysning blant dyrevern-gærningene i dette kommentarfeltet, men jeg gir ikke opp 🙂
      Det er TULL OG TØYS AT KATTER IKKE HAR “UTVIKLET RETNINGSSANS” FØR DE ER X ANTALL MÅNEDER GAMLE! Alt fra 6 til 12 mnd har jeg nå sett nevnt.
      Dette er en myte som dessverre har spredd om seg på nettet de siste årene. Den har ingen rot i virkeligheten.
      En katt vil ikke “plutselig” utvikle retningssansen til å orientere seg utendørs helt av seg selv bare du holder den innestengt lenge nok!
      Det fungerer bare ikke slik, og folk som virkelig vet litt om dyrs adferd og utvikling, og om hvordan hjernen til de fleste større pattedyr (oss mennesker inkludert) fungerer vet dette. Som alle “barn” må en katt få oppleve å være ute i det fri, gå rundt i hagen, utforske, klatre i trær, gå i bakker, snuble og og slå seg, stå opp igjen, osv for å utvikle en godt fungerende retningssans og romlig orienteringsevne.
      Du kan holde barnet ditt innsperret i noen få rom i huset hele livet til det blir ca 13-15-18 år gammelt, og SÅ slippe det ut. Det er det samme som å holde en katt innesperret til den er ca 6-8-12 mnd gammel.
      Poenget mitt er at en katt på 4 mnd som har vært vant til å få gå ut (i trygge omgivelser og helst med mennesket sitt like i nærheten) helt fra den var liten (som er det naturlige for en katt) ikke har større sjanse for å rote seg bort enn en katt på 10 måneder som nesten ikke har vært utendørs før. Du er ikke et bedre menneske eller bedre på å oppdra dyr om du velger siste løsning, men du TROR det fordi “alle” på internett sier det. Folk uten peiling.
      En nabo av oss fulgte “rådene” og holdt katten innendørs til den ble nesten fullvoksen. Og slapp den så etterhvert ut i hagen. Vi bor i et veldig rolig og trygt nabolag. Den katten var den mest hjelpesløse katten jeg noensinne hadde sett. Den hadde INGEN forstand på å orientere seg. Den bare gikk rett fram, som om den forventet å treffe en vegg snart. Når den da ikke gjorde det fortsatte den bare, helt til den til slutt satt i en annen ende av gata, i en fremmed hage og var sulten og fortvilet.
      Katten var blitt tenåring, ivrig og utrolig energisk, og hadde holdt på å drive eieren til vanvidd de siste par månedene før hun slapp den ut. Bare eieren så vekk ett lite øyeblikk var den borte. Den hadde aldri vett til å snu, se hvor den kom fra og rett og slett gå hjem. Alle vi som bodde i nabolaget ble kjent med den katten, og måtte bære den hjem ofte. Jeg har hatt katt og hatt dem i avl i mange år, og har ALDRI opplevd at noen av våre kattunger har vært så hjelpesløse utendørs. Men så lar vi altså kattemamman og ungene gå inn og ut som de vil helt fra ungene kan gå.
      Hva med alle de “voksne” kattene som forsvinner? For det er jo MANGE! Jeg mener fortsatt det er bedre å la katter venne seg til å være utendørs mens de ennå er små og ikke våger seg på lange turer, enn å vente til de er tenåringer uten vett på egen begrensning.

    110. Til Victoria Sofie:
      JEG har søkt deg opp, faktisk. Fordi den første kommentaren din var LANGT over streken. Du slenger ikke ut drapstrusler på nettet på den måten, uansett hvor sint du blir! I det minste bør du klare å beherske deg såpass at du gidder å lese hele posten først. Og en unnskyldning etterpå hjelper ikke stort. Eller hva?
      Ettersom du er så ung, og tydeligvis aktiv mange steder på nettet, vurderer jeg nå å sende et tips om hvordan du oppfører deg ute i det offentlige rom til foreldrene dine. Regner med at de er interessert i å vite hvordan datteren deres oppfører seg. Hadde du vært ett år eldre, ville du kunne blitt politianmeldt -og DØMT- for truslene dine. Tenk på det neste gang.

    111. Og når det gjelder å søke opp folk:
      Her er et tips til Rannveig. Aili fra Ski er antagelig samme nick som Bustetroll på det berømte forumet, og hun innrømte at det var henne selv i en tråd om en liten nyhetssak på en annen side av dette berømte nettstedet. Der hun sto fram med fullt navn og bilde.
      Å slippe ut kattunger på 4 mnd er visst grusomt, men å sende barnet sitt i barnehagen når det er bare 9-10 mnd gammelt, selv om man selv fortsatt ikke har jobb og likevel er hjemme, DET er visst helt innafor.
      Men ærlig talt: Du visste hvem hun var, eller hva?

    112. wow JJ… Du leverer faktisk ut andre mennesker personopplysninger på nett??
      Fy faen for et lite usselt menneske du er!!!

    113. Først må jeg si at det ikke der noe gale i å sleppe ut katten når den er så ung, SETT AT man er med den ut og passer på den 🙂 Om Rannveig bare lot den være ute helt alene og i mange timer er det gale, og burde ikke gjøres. Når det er sagt så tror jeg ikke du skrev om katten var alene eller hvor lenge det var?
      Uansett, å bli hengt ut på den måten på Internett er ikke gøy. Bloggere er jo mennesker de og, med følelser. Men når det er sagt synes jeg ikke måten du håndterte situasjonen på. Du ble nesten like gale som hun som lagde tråden på diskusjonsforumet. Du kunne gjort det mer diskre og på en måte som gjorde at hun som startet det hadde følt seg mistolket. Det er en av de verre følelsene man kan ha 🙂

    114. Kjære. Victoria Gaulen.
      Hvis det faktisk er deg som skriver er du etter det Internett sier bare 13 år. Det er en del ting som er forbudt på nett. Man kan for eksempel ikke true med å drepe andre når det er noe man ikke liker. Hvis du fortsetter å skrive som du gjør kan det plutselig komme til å få veldig negative konsekvenser for deg. Drapstrusler kan anmeldes.
      Så i tiden fremover tenker jeg at du burde tenke på hvordan du skriver på nett.
      Du skal etter hvert bli voksen, ha utdanning og jobb. Da trenger du et rulleblad som er rent,. Så å tenke før man skriver, og å lese gjennom før man poster kan være veldig lurt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg