En magisk første Desember..

Dette innlegget skulle naturligvis ut mye tidligere, men en sliten, høygravid mamma sovnet naturligvis sammen med ungene. Vi har hatt koselig middagsbesøk av slekt fra Alta i dag, med kyllingfilet og tilbehør. Koselig gjensyn, og god mat. Nam nam!

Det var to spente, søte små som falt i søvn i dag. De vet nemlig at nissen har sagt at i morgen, med en gang de står opp, får de åpne hver sin pakke som henger på nummer en. Tipper de står opp sånn rundt femtiden, bare fordi de vet at de får åpne en pakke hver fra nissen. 

Jeg husker selv når jeg var liten. Når første Desember kom, var det akkurat som det var en slags magi i luften når min snille mamma/julenissen hadde laget så fine kalendre til oss. Jeg har likt jul helt siden jeg var liten, og syntes det er en veldig koselig tid. Men det er nok etter at jeg ble mamma til gutten i mitt liv, midt i selveste jula for fire år siden, at jeg har ELSKET jul. Ja, jeg elsker det. Det er nok mye fordi jeg forbinder det med alt jeg fikk oppleve, i det jeg ble mamma for første gang. All lykken og gleden. Og så er det jo så koselig med julefeiring og tradisjoner med de søte små! De er så full av forventning. Så fulle av håp! Og ikke minst, glede. Jeg GLEDER meg til å se reaksjonene deres imorgen tidlig. 

I morgendagens pakker  ligger det til Nathaniel et kinderegg og spidermankostyme, og i Emmas pakke ligger det en Barbiedukke og et kinderegg. Tror det vil falle veldig godt i smak hos begge! 

Nå er det tid for skjønnhetsøvn igjen, før det er opp å hoppe med mine søte små gullunger!

Blogges

31 kommentarer
    1. Holy crap! Hvorfor så sinnsykt store gaver i julekalenderen?!?! Hva får de egentlig til jul da? Forsvinner ikke litt av gleden?

    2. Oj, såpass mye ja..Ikke rart de små får store forventninger. Er jo foreldrene som skaper dette julekalenderhysteriet og presset. Stakkars barn. Spesielt de små som kommer i barnehagen og kanskje “bare” har fått en liten sjokoladebit…

    3. Ta det med ro dere.
      Mine barn får “bare” en god gammeldags liten sjokobit og er storfornøyde med det. Istedenfor å henge seg opp i andres oppdragelse kan dere lære barna deres å sette pris på den lille biten, fremfor å kritisere andre.

    4. Man bestemmer jo selv hva man velger å ha i kalenderen til barna;) Her I huset orker jeg ikke bruke flere tusen kr på en julekalender, så kjøpte en boks med duplo som er fordelt ut i hele desember. Lille ble kjempe glad for dagens gave og ville gjerne åpne dem alle i dag 😀

    5. Skjønne ikke ka som va galt med de størrelsan på gavan, bare fordi noen gave e litt stor betyr ikke det at ho har brukt ekstremt mye peng på det. Mamma ordna sånn til mæ og mine brødre,når vi va små, og ho brukte ikke masse peng på det å det va noen i samme størrelse som på bildan her. Mi datter på 15 mnd har også pakkekalender, som bestemora har ordna men e jo mindre gavan. Men vær sin smak, æ for min del synes pakkekalender e spennanes, for man vet ikke ka man får som man gjør med sjokolade kalender 🙂

    6. Nån får store pakka med leka i, nån en sjokoladebit. Skal man lære barna å være sur å bitter på andre sine vegne? Som dokker voksne her e? Njaaa
      Sure voksne som legg dokker oppi andre sim økonomi og JULEKALENDER…? Kjedelig dag?
      Rannveig lære barna sine rette verdia samtidi som ho gir dem det dem treng og litt til 🙂

    7. Hahahaha måtte jo komme noen sure oppstøt her i dag og… Herregud – folk må få avgjøre sjøl hva de bruker penger til…både til jul og andre ganger 🙂
      Mine fikk sjokoladekalender, og var fornøyd med det. Noen venner fikk gavekalender…men det var da ingen som skreik ut for det da…. Alle var fornøyd, og gjorde det på sin måte…
      Happy desember Rannveig og familien <3 Håper de små gleda seg over pakkene <3

    8. Pakkekalender er supergøy! Så og si ALLE kan fikse det! Vi VET det skal være 24 stk, og det er SALG året rundt! 2 gaver i 9 mnd og 3 i 2 mnd. Svitsj!!! Der var du i mål! (Gang opp med antall barn 😊)
      Og hva andre putter i sin kalender er for oss andre likegyldig. Her i huset er kalenderne opp, 1 til han på snart 18 og en til hun på 20, like gøy og tjone med hvert år!

    9. La Heitmann gjøre akkurat det hun vil for sine nydelige barn uten at enkelte behøver å bli drittsekker. Ok? Ja?
      Fint!! ☺

    10. Ååå herregud så dumme dere nett troll er!! Hva faen vet dere om hva som er inni pakkene?! Kanskje barna får nødvendige ting, strømpebukser, fleece, lue? Det tar plass.. kanskje bare emballasjen er stor, med en bitte liten pakke inni? Goooood, jeg blir helt matt!!
      Rannveig, fortsett med ditt du. Gi faen i de sjalue trolla her som ikke eier skam i livet!
      Er selv alene med to, og vet hvor vanskelig og slitsomt det er.
      Skam dere, dere andre. Makan til oppførsel!

    11. Utrolig koselig med julekalender for de små! Du virker som en omsorgsfull mor for dine to (snart tre) barn. Når du skriver at julekalenderen er fra nissen begynner jeg å stusse litt. Er ikke sikkert du har sagt akkurat det til barna, men det er litt rart hvis de kommer i barnehagen og har fått julekalender fra nissen, mens noen av de andre ikke har fått det? Koseligere å få julekalender av mamma, så får heller pakkene på julaften være fra nissen? Jeg mener ikke å kritisere, men kan være lurt å velge sine ord med omhu når vi snakker med barna våre! Ha en super jul med barna, det fortjener du nå! 🙂

    12. Så fine julekalender 🙂 min har også det og synes det er kjempe stas :).
      Dere som kommenterer størrelsene på pakkene, dere virker bare sjalu og bitre. hver familie får gjøre det de ønsker selv

    13. Dere som roper ut om størrelsen på gavene til Rannveigs forsvar, leser dere ikke innlegget? Hun har jo skrevet hva som var inni! 🙂

    14. Misunner deg at du har råd til så dyr julekalender, men så har jeg aldri valgt å ta nakenbilder eller spille inn lugubre videoer. Vi prioriterer alle ulikt.

    15. Vet dere hva en Barbie koster eller? Ikke nødvendigvis en formue. Er mange som har en litt større gave 1.desember og 24.desember… hvis Rannveig har økonomi til det så er det jo det helt i orden.

    16. palmeolje i kinderegg, og emma får en barbie? er aldresgrense på didær, å da vokser hun opp og tror alle skal se ut som deg og dukka, godt forbilde

    17. Jeg skjemmes på vegne av alle dere som spyr ut eder og galle…lenge leve janteloven,noen mennesker er små noen store,noen er lyse noen er brune,noen liker smør på brødskiva,andre ikke,poenget er at i hele verden finnes det mange ulike mennesker me egen identitet,la folk få bestemme hva de selv velger å gi til barna sine,her lærer vi barn å være seg selv,tørre å værre dein man er,men det ser vi jo gang på gang at ikke er mulig,er så synd at alle skal komme me kommentarer på hva som er normalt og ikke,noen har kjøpe kalender andre har hjemmelagde pakke kalender,hva er da så problemet om hun vil gi dattra ei dukke???er en sjokolade bit oppskriftn på at du er en go mor? Eller er en kaldender til 10 bedre?er ikke rart det er krig i verden !!!

    18. Så flott 🙂 Min datter fikk en Frost kalender og sønnen min ville faktisk ha en Modelkitt kalender XD hehe men han eldste prater på hva de andre har, tre fire kalendere pr unge osv men han viser ikke sjalusi som de godt voksne menneskene over her :p

    19. Skjønner ikke åssen du orker å blogge, Rannveig, så mye dritt som du får slengt i trynet! Jeg hadde knekt sammen for lengst.
      Håper du klarer å overse mammapolitiet og menneskene som bare må slenge dritt.
      Jeg syns du virker som en fantastisk mamma som gir barna dine det de trenger av klær, mat, kjærlighet og omsorg. Masse lykke til med ny baby i hus og den nye tilværelsen, du er jammen tøff 🙂 God jul!

    20. Du søte grøt og mye negativitet her! Jeg har alltid fått kalender av min mor, og selv nå, da jeg er flyttet ut og bor borte sender hun gaver til meg.
      Størrelse på pakken og pris trenger ikke henge i hop, og 1 og 24 desember har hvertfall for meg vært dager der gavene er litt dyrere. Det betyr ikke at alle dager inneholder like dyre ting 🙂
      Og ja, jeg har også “bare” fått sjokoladekalender noen år, det er ingenting galt i det heller 🙂

    21. Oisann… Jeg reagerte ikke på hva de fikk før jeg nå leste ditt siste innlegg… Og jeg tenker som alltid: hvorfor i helvete blander folk seg? Kan man ikke kjøpe det man vil i kalenderen til egne barn?!! Kjenner jeg koker selv her jeg sitter!

    22. Jeg vokste opp med pakkekalender. Jeg har to brødre. Det blir 3×24 kalendergaver. Moren min var uføretrygdet store deler av livet mitt pga et ben som ikke fungerer – allikevel fikk vi hver vår kalender. Det var ikke dyre greier vi fikk; det var litt godteri i noen av dem som vi alltid sparte til 24.desember, viskelær og blyanter i andre, og andre små ting som kostet rundt 50 kroner. Den dyreste pakka i kalenderen var 24. Det var alltid en dvd og ei plate med sjokolade til hver av oss. Jeg gleder meg til å gi mine barn pakkekalendere, jeg synes det er superfin tradisjon 🙂
      Mamma kjøpte våre kalendergaver året rundt, og jeg mener hun sa engang at hun brukte kanskje 700 kroner tilsammen for alle tre, fordelt på elleve måneder. En pakkekalender trenger ikke å koste så mye, du bestemmer jo helt selv hva du vil gi de. Jeg synes heller ikke det gjør noe at barn opplever å kjenne litt på sjalusi innimellom. Det er forskjell på folk, og da er det faktisk bedre at du setter deg ned med ungen din og forklarer han/henne at noen har bedre råd enn andre, og at slik er det bare.

    23. Helt utrolig at folk kan reagere sånn pga pakke kalendere! Det er faktisk en fantastisk tid, og om man har penger til det, hvorfor ikke? Dette er en fin måned hvor barna får ekstra masse. Om det er jule kaker eller store gaver i pakkekalenderen. Det er koselig å skjemme bory ungene litt. Betyr jo ikke at de får gave hver eneste dag resten av året. Tipper ungene ble super glade for gavene, Rannveig og ha en fantastisk juletid 🙂

    24. Viktig å blande seg inn i hva andre bruker pengene på. Er jo en grusom ting å prioritere å glede barna sine.
      Heldige barn som får så fin kalender ❤

    25. Jeg har aldri kommentert før, men nå klarer jeg faktisk ikke å være stille!!
      Du har skapt en flott og trygg oppvekst for barna dine. Folk må faktisk få lov til å gi den kalenderen til barna sine som de ønsker!
      Det er nitrist at voksne folk skal sitte å kritisere andre på nett, det er faktisk mobbing. Merkelig hvordan man kan leve videre med sitt liv etter man spyr ut drit til andre. Og gå tilbake til familien deres etter dere har vært med på å ødelegge dagen til noen andre!
      Og til dere som slenger inn at “stakkars Emma, som får en barbiedukke!! Tenk på det sykelige kroppsbilde hun vil få”
      NEI det er ikke en barbie som skaper et sykelig kroppsbilde, det er dere. Dere som kritiserer, dere Netthetsere! Barn vet at en dukke er en dukke, barn tenker ikke” oj så tynn den dukken er, så store lepper”. De ser en dukke og IKKE et menneske.
      Stå på rannveig! Du er god nok som du er!

    26. Shit, så masse unødvendig dritt du får her!
      Jenta mi har både fått pakke kalender og sjokoladekalender gjennom sine 4 år og hun har vært like glad for begge deler!
      Lær heller barna deres og dere selv til å være fornøyd med det dere har istede for å være så grisesjalu på andre!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg