Rutiner i en hektisk hverdag.

Hei lesere!

Her går det i ett med hverdag, sykdom og alt en småbarnstilværelse fører med seg. Nå har vi også vært så “heldig” å få stiftet kjentskap med ørebetennelse igjen. Hele gårsdagen ble tilbrangt på legevakten med en veldig syk storebror og utålmodig baby. Ikke akkurat min drømmesituasjon, og nå håper jeg virkelig at ungene holder seg friske. Amen! For dette begynner virkelig å tære på en allerede litt sliten mamma. Sykdom, sykdom og sykdom. 

Tenkte jeg skulle skrive litt om rutiner rundt hverdagen vår. Vet at det er noe mange har etterspurt flere ganger, og selvfølgelig kan jeg skrive litt om det. 

Dagene våre starter som regel kl 07 (+/-) Da står de to største opp, og kommer og legger seg ved meg og Sienna, som har havnet i min seng i løpet av natta. Så ligger vi å slapper litt av, før det er opp for å kle på oss og bytte bleier på de to yngste. Etter bleiebytting tar jeg med Sienna inn på kjøkkenet og setter henne i vippestolen sin mens jeg setter fram frokosten til Emma og Nathaniel, og tar ut matboksene deres fra kjøleskapet og setter de i barnehagebaggen. Mens de spiser ammer jeg Sienna. Etter frokosten går alle på badet. Pusser tenner, vasker de, og Sienna får ny bleie igjen ettersom hun som oftest bæsjer etter dette måltidet. 

Etter alt er gjort, ser de som regel litt barnetv, før alle skal ha ytterklærne på og vi kjører til barnehagen. Mens de er i barnehagen ,er det litt mer tid til lillesøster. Vi tuller, ler og prater masse. Prøver å “stimulere”  henne så mye som mulig mens jeg har tiden alene med henne. Prøver å ta en trilletur hver dag, så i løpet av dagen tar vi en tur ut. Mens de to største er i barnehagen ,tar jeg ut det vi skal ha til middag fra fryseren. Jeg er så utrolig glad jeg kjøpte meg fryseskap, slik at jeg alltid kan ha mye mat der, og dermed slipper mange handleturer. Og når jeg må handle, gjør jeg det alltid med bare Sienna. Slik sparer man både tid og penger. 

Mens de to største er i barnehagen, prøver jeg også å rydde slagmarka. Vasker, rydder, henger opp klær, bretter klær, plasserer klær, og setter nye klær på vask. Nå har jeg også begynt å bake brød selv, så da gjøres det også. Av og til prøver jeg meg på å sove litt sammen med lillesøster når hun sover. Så er det plutselig hentetid igjen. Når jeg henter de, tar jeg alltid med klærne til den jeg henter først, med til den andre, slik at vi slipper å gå innom to utegarderober på veien ut av barnehagen. Igjen, spare tid. 

Vel hjemme igjen er storesøsken slitne etter en dag i barnehagen. Så har vi en avtale om at de får bruke iPad’ene sine en halvtime etter barnehagen hver dag.  Mens vi slapper litt av i sofaen sammen, får lillesøster mat, og vi prater litt om hvordan dagen vår har vært. Etter det er det middagslaging som står for tur, og da har jeg Sienna i bæreselen (takk gud for den!)

Emma har ofte lyst til å være med på middagslaging, og Emma og Nathaniel hjelper bytter på å hjelpe til å dekke på. Jeg har selv blitt opplært til god folkeskikk og gode manerer, så jeg har vært veldig nøye med det til mine barn. Begge to bærer fatet sitt, setter det i oppmaskmaskinen og sier takk for maten. Etter middag er det igjen vasking av ansikt og hender, og så får de leke med det de vil leke med, eller om de bare vil slappe av og se på barneTV.Lillesøster er som regel våken på ettermiddagene, så de leker og tuller med henne. De er veldig stolte, og synes det er koselig å synge til henne og prate “babyspråk” til henne. 

Klokka 18 er det tid for kveldsmat. Mens jeg lager kveldsmaten, lager jeg også frokost og matpakker til neste dag, og setter de i kjøleskapet. Dette sparer meg for utrolig mye tid neste morgen. Mens de to største spiser, setter jeg Sienna i vippestolen sin og gir henne tran. Etter kveldsmat går alle fire rett på badet, og stell, tissing, vvask og pussing av tenner foregår. Når alle er rene og har fått på seg pysj og bleie, bærer det inn på rommet til Emma og Nathaniel. 

Tid for lesestund. De bytter på få velge bok, men velger likevel ofte samme bok (at barn liker gjentakelser er altså ikke tull.. ) Vi sitter alle i Emma’s seng, mens vi leser, og lillesøster er selvfølgelig også med på fanget. Etter bok og sang susser vi alle hverandre natta. Og tro meg. Det er mye kjærlighet i denne lille familien! Det skal helst gies ti susser og koser før det er natta. Og Nathaniel synger alltid bæ bæ lilelam til Sienna rett før han klatrer opp i køyesengen sin. 

Med de to største i seng, har jeg og Sienna igjen litt tid alene. Da blir det litt roligere igjen, og tid for de laaaange samtalene. Hun elsker nemlig å “prate” og kan sitte lenge å smile og le av lyder som “rrrøøøø” og “oooooh”  Etter en liten kosestund, spiser hun igjen, før jeg legger henne i sengen sin.Når hun sover, er det igjen tid for dagens andre store rydde og vaskeøkt. Jeg pakker barnehagebaggen klar. Så våkner hun som regel en gang til for mat før jeg selv går å legger meg. I løpet av natten våkner hun 1-2 ganger, og når hun våkner på natten legger jeg alltid henne sammen med meg. Samsoving er gull, og veldig, veldig koselig! 

 

Dette er vel en ganske grov skildring av vår svært hektiske hverdag. Ingen dag er selvfølgelig helt like, men omtrent slik ser en dag ut her hos oss. Og når Sienna er i seng og rydding/vasking/plikter unnagjort, er jeg som regel så sliten at jeg slokner totalt selv. Så om dere noen gang lurer på hvorfor jeg ikke blogger så ofte lengre, der har dere svaret! Jeg er DØD på kveldene.  Heldigvis er mammalivet veldig koselig, og om det er noejn det er verdt å være “dødsliten” for, så er det defitifivt mine tre skjønne små! 

 

45 kommentarer
    1. Kunne du skrevet et innlegg eller svart på denne kommentaren, når det gjelder hvor lenge en baby sånn ca bruker str 50-56?😳
      Er selv gravid og blir helt forvirret. Noen mener at det ikke er vits å kjøpe noe så smått, mens andre mener at det er det de bruker den første tiden 😅

    2. Imponerende! Absolutt travelt, men gud for en struktur. Forutsigbart, trygt og godt. Du får jo absolutt tid til å vise alle tre en god omsorg. Nå fikk jeg plutselig lyst på flere barn!

    3. For en flink mamma du er! Omsorg for andre, folkeskikk og gode manerer, det er noe av det beste vi kan lære barna våre!

    4. Hvordan ordner du deg når det er kvelder med foreldemøter, aktiviteter, dugnader osv..når du er alene om ansvaret? Suns det går i ett i perioder med sånne plikter jeg, vi er to men har lite familie til å hjelpe å må nesten bestandig dele oss på hvert barn…suns du er en flink ung mamma jeg☺

    5. Så artig at du sier at du er blitt oppdratt til god folkeskikk og gode manerer når du både havnet på ungdomsanstalt og skjeller ut folk på nettet i hytt og pine. Blant annet beskylder ei for å “skaffe” seg svangerskapsforgiftning og dermed forårsake for tidlig fødsel. Tommel opp👍🏻.

    6. Koselig lesning, Heitmann. 😀
      De nydelige barna dine må ha det SÅ godt.
      Ønsker dere en flott uke.

    7. Kan du skrive litt om hvilke bilstoler du har til barna, og hvordan du har plassert dem?
      Vi har tre barn som alle bruker stol, men vi får ikke plass til alle tre baki, så må ofte kjøre to biler..

    8. Hei.
      Jeg har lest bloggen din kanskje ett års tid, og jeg har aldri kommentert. Jeg har vekslet med å lese bloggen din litt som underholdning og litt for å følge med hvordan det egentlig går med deg. I starten synes jeg du var flåsete, og de bildene av deg hvor kropp og utseende var viktigst var litt trist, synes jeg den gang. Og jeg må innrømme at jeg leste bloggen mest fordi det var litt underholdende med alt “tullet” og dramaet, og at det kom barn på barn med forskjellige menn… Men så ser jeg en endring hos deg (jeg kjenner deg ikke! men slik opplever jeg bloggen din) der du har modnes noe voldsomt, det er mye mindre av med her puppebildene og trutmunn, og du skriver bedre. Du beholder leserne dine uten drama. Og jeg så en endring hos meg selv, jeg har lært meg å ikke dømme så fort…. Jeg var litt forutinntatt til deg tidligere, uten å kjenne deg…
      Du er en utrolig god alenemamma, den jobben du gjør skal du være stolt av. Jeg forstår at det er tungt å være alene, ingen kan vel egentlig uttale seg negativt om deg uten å ha tre små barn selv, alene?! De kan faktisk gå å ta seg en bolle. De sitter vel der, etter å ha hatt en dag fri på kafe, vært og trent, hengt litt med noen venner og vært på kino, så sitter de der og rakker ned på småting hos deg som de mener må være “feil” barneoppdragelse eller lignende.. De har ikke peiling 🙂 Også de her mødrene som snakker dritt, ALLE ER FORSKJELLIGE! 🙂 Kan de ikke bare fatte det?
      Jeg håper du klarer å spørre om hjelp, bruk helsesøster og fastlegen din. Flytt om du må 🙂 Lykke til, jeg synes du er en strålende mamma. Det oser kjærlighet i den lille familien din og det kommer til å gå veldig bra med dine små. Fortsett med den gode bloggingen!
      Og takk for at du har fått meg til å tenke meg om to ganger når jeg treffer på mennesker som er litt annerledes enn meg selv…
      Kvinne 30

    9. Jeg synes du er flink og har en godt planlagt dagsrytme, som er til beste for barna, de er noen “vanedyr” som elsker rutiner, det gjør dem trygge.
      Og igjen er nettrollene frempå. Du er flink som ikke svarer dem. Antakelig er dette mødre selv, så kort i sine små hoder at de ikke har fått med seg mobbedebatten, som viser at det er foreldre som lærer sine barn å mobbe ved å omtale andre negativt.
      Tre små helt alene, samt at dere har vært en del syk, det er bare å ta av seg hatten for, ikke mange som klarer det. Hører ofte mødre som er i permisjon fortelle at pappaen har måtte vært hjemme, om eldstebarnet har vært hjemme fra barnehage/skole, fordi mor ikke klarer med to barn alene. Da tenker jeg på deg, flinke du.
      Er forbauset over at du fortsatt har melk til lillemor, midt i alt styret med tre små, det viser at du takler dette helt fint.

    10. Kua som aldri har vært kalv uttaler seg her om Rannveigs fortid..Kjenner flere som er superhøflige og har gode manerer og etterhvert også god folkeskikk, tross både fengselsopphold, enorm opposisjon til foreldre i ungdommen og ulik bruk/testing av ulike rusmidler. Veldig gode foreldre har de også blitt..
      Stå på Rannveig. Jeg håper du etterhvert vil klare å slappe av litt og få litt alenetid igjen. Det er gull verdt, og som mange flere svarer/kommenterer her så ikke nøl med å be om hjelp/avlastning. Det gjør deg ikke til en dårlig mor, snarere tvert om. Synes også som kommentaren over her at du virkelig har utviklet deg de siste månedene, du virker mer reflektert og moden!
      Lykke til!

    11. Rannveig, vi har alle valg.
      Du valgte å få tre barn med tre forskjellig menn.
      Du valgte å ikke ta abort eller “drepe” barnet ditt som du selv mener.
      Du valgte å fullføre en graviditet når du visste at du var alene.
      Du valgte å ikke bruke prevensjon.
      Du har valgt dette livet. Sånn som du har det nå har du selv valgt.
      Dette skulle du så fint klare skrev du før Sienns ble født. Alt gikk med litt positiv holdning selvom x antall mennesker sa til deg at dette kom til å bli tøft.
      Du skulle bevise sa du, bevise at dette gikk.
      Nå om dagen er det kun klaging. Du er sliten. Du vil flytte hjem. Du orker ikke.
      Du har ikke bevist noe som helst og det viser seg at dette ble tøffere enn du trodde.
      Innrømm det i stedet for å klage.
      Du har valgt dette selv, Rannveig.

    12. Jeg syns du klarer det bra jeg rannveig. Stå på og du kommer til å ta de riktige valg fremover også.

    13. Stine: Har du det ikke bra med deg selv så få noen å prate med å finn ut av dine egne problemer å ikke ta det utover andre. Tenk å ta deg tiden til å skrive til R at hun ikke klarer å ta av seg 3 unger når du ser så inderlig godt at hun klarer det. Tommel opp, hun fortjener ros for å klare å oppdra 3 unger helt alene. Å hun klarer det supert 🙂 Å det er lov å klage, flytte på seg osv, hva som er galt med det? I stedet for å si så mye negativt til hverandre så gi et kompliment! Det gjør vedkommende glad og det gir deg selv en god følelse å du får det bra/bedre med deg selv. Når du tar deg tid til å prøve å få et annet menneske til å skal føle seg dårlig så gjør du det samme mot deg selv. Kjenner du ikke at du får dårlig samvittighet for det så syns jeg synd på deg. Det som gjør deg til et godt menneske er at du kjenner i hjerte at det ikke er riktig å si eller skrive dårlige ting til andre, men si/gjøre noe godt.

    14. synes du gjør en sinnsykt god jobb, jeg! stå på! får bare lyst å komme hjem til deg og rydde for deg en dag hehe, skaff deg vaskehjelp hvis du har råd? kanskje det hjelper litt?

    15. Jeg er imponert over hvordan du takler rollen som alenemamma til tre vakre små.
      Du er kjempetøff og har en stå-på-vilje som er beundringsverdig.
      Småbarnstilværelsen ER tøff. Sykdom og minimalt med søvn tærer på. Både hos små og store. Gode rutiner er gull, og gir et snev av kontroll i hverdagen.
      Det provoserer meg at noen kritiserer deg for å brukke bloggen til såkalt “klaging”.
      Jeg forstår godt at du bruker bloggen som en formidlingsplatform for gledene og utfordringene som trebarnsmor. Man trenger å “lufte ventilen” av og til.
      Tipper at de som har barn er enig.
      Når det er sagt; barn er livets aller største gave! Og man er uendelig heldig hvis man får oppleve det å blir foreldre. 🙂
      En god klem til deg fra meg

    16. Hatten av for deg Rannveig! Du virker som en fantastisk god mor for dine små skjønne.
      Jeg fikk barn første gang alene, når jeg var 25. Fikk hjelp av foreldrene mine og likevel syntes jeg det var tungt til tider.
      Måten du skriver og beskriver dem på er så godt å lese.
      Du er kjempeflink!!! Ja du ble gravid uten å planlegge det, men hva så? Du har tatt ansvar,ett kjempeansvar!
      Jeg beundrer deg og ditt mot😊
      Og jeg er så utrolig enig i det innlegget over her,om å kunne si positive ting til hverandre. Flott skrevet😀
      Det koster så lite,men betyr så mye, det å gi noen ros eller ett klapp på skulderen. Vær grei mot hverandre folkens!
      Heia deg Rannveig, virkelig. God bedring og stor klem fra meg.

    17. Syns du er kjempeflink, og høres ut som dere har funnet en god dagsrytme som fungerer. Jeg er yngst av tre søsken, og blir mektig imponert over å tenke på min mor (fremdeles gift med min far) som tok oss tre alene med på togtur 100mil med togbytte på somrene, gjerne med en i bæremeis, en i vogn og en i hånden. Fytti så tungt med mange barn og “bare” to armer. Stå på!

    18. Så utrolig flink du er! Du virker som en veldig god mamma 🙂 Stå på videre, dine barn er fantastisk heldige som har deg som mamma! Stor klem til dere <3

    19. Hei kjære deg 🙂
      Er litt redd for å skrive det jeg skal skrive til deg nå, men jeg ser så innmari mye likhet mellom Emma og min datter.
      Datteren min er født med noe som heter metopic synostosis, det er kort fortalt at en av sømmene man har i hodet lukker seg for tidlig og man får en “synlig” søm i pannen og foran i hodet.
      Mest sannsynlig tar jeg feil, men jeg skulle ønske noen hadde oppdaget det på jenta vår når hun var mindre.. (hun sliter litt med spising og irritabilitet den dag idag..)

    20. Stine- ja, vi alle har valg, men folk klager likevel. Eller har du aldri klaget over noe som foregår i ditt liv? Kanskje en kjæreste (du har jo valgt å være sammen med han) eller at du er ekstremt trøtt, men likevel må opp tidlig for å komme deg på jobb (du kan jo faktisk heller velge et yrke der du må jobbe natt-tid) osv. Men selv om vi klager innimellom betyr ikke det at vi ikke takler kjæresten eller jobben, faktisk kan det hende at kjæresten og jobben egentlig passer oss perfekt. Likevel er det lov til å klage innimellom, og vi alle gjør det! Du klaget jo nettopp på at du mener Rannveig klager hele tiden, men som du poengterer selv, så har faktisk du og et valg om å lese bloggen eller ikke. I følge din egen logikk takler du ikke bloggen til Rannveig (siden du klaget over den), så jeg skjønner jo egentlig ikke helt hvorfor du er inne på bloggen og leser innleggene da heller.
      Se litt på hvordan du selv er før du slenger drit til andre. Sånne folk som sitter å rakke ned på andre, men så er de/ gjør de faktisk likedan selv, altså!

    21. Jeg tror at du lærte deg den gode folkeskikken din på egenhånd i voksen alder. Det virker hvertfall sånn når man ser på hvordan du oppførte deg før du forlot foreldre og familien nordpå. Du er flink rannveig! 🙂

    22. Sjelden jeg kommenterer på bloggen din, men noen ganger klarer jeg ikke dy meg. Ser noen over her skriver at Rannveig bare klager i alle innlegg for tiden, men hvis dere ser godt etter er faktisk den siste setningen hun skrev i dette innlegget “Heldigvis er mammalivet veldig koselig, og om det er noen det er verdt å være “dødsliten” for, så er det defitifivt mine tre skjønne små! ”
      Dette vil jeg da vitterlig ikke kalle klaging. Og til dere som skriver negative ting om hvordan Rannveig var når hun var yngre har kanskje ikke tenkt på at hun kan ha havnet i feil miljø og gjort dumme ting som hun angrer veldig på i dag. På noen plasser rundt om i vårt land er det faktisk slik at ønsker du aksept blant folk er det ikke alltid de beste valgene som gjøres. At man gjør dumme ting noen ganger som ung og som i noen tilfeller kanskje fikk større konsekvenser en først antatt betyr ikke at hun ikke lærte folkeskikk og manerer som liten. Jeg og min søster gjorde akkurat det samme som Nathaniel og Emma med å dekke på bord ol. Likevel ble det to vildt forskjellige mennesker av meg og min søster grunnet feil miljø for en av oss sin del. Det er helt feil å sitte bak tastaturet å dømme kun basert på det dere tror er realiteten. Det ble menneske av Rannveig og, jeg vil påstå at til tross for noen spesielle valg i livet har hun klart seg ganske godt.

    23. Okay, til de som skriver, så stygge dere er mot R, har du ikke noe å komme med enn dritt så ikke gidd å skriv, osv…
      Vi alle er mennesker, vi alle gjør feil og sier feil, vi må da også ta til oss om folk retter på oss for det er helt normalt. MEN vi har alle lov til å ytre oss, si våres meninger! Men så fort noen leser at R får noe motstad fra noen, så er dere på med en gang å skriver at den personen må holde seg borte fra bloggen eller holde kjeft! Hvis dere blir så jævelig irritert på personer som tør å si ifra til R, hvorfor kan ikke dere bare forsvinne fra bloggen hennes?! Vi alle må tåle at R får motstand når hu legger ut om livet sitt og hva hu gjør i hverdagene! Til dere som er støttende mot Rannveig, fortsett med det! Men ikke heng dere opp i oss som tør å mene noe! Den dagen noen trur R eller unga, da skjønner jeg at helvete settes i bevegelse! Til de som henger ut unga, la det være, det KAN ende opp med anmeldelse og fengselsstraff!
      Helt til slutt, nei R er ikke feil fri, men hu har sykt vanskligheter med å innrømme det. Det har skjedd at hu innrømmer noen av sine feil, men oftes så angriper henne noen som gjerne vi rette på hu. R veit at den andre personen har rett, men istede for å si takk så angriper henne heller, bare for å få noen av dere på sin side! Er ikke sånn vi mennesker er satt sammen, vi er skapt for å feile.

    24. Hei Rannveig 🙂
      Jeg har en sønn som har hatt mye øreverk. Når han klager på vondt i øret tar jeg og hakker løk og hvitløkfedd og pakker det inn i feks et kjøkkenhåndkle og legger på det vonde øret. Tar en lue på for å holde det på plass. Man kan også ta helt hvitløkfedd inn i øregangen, men tror det førstnevnte er mest effektivt. La barnet sove med det over natten. Det har hindret ørebetennelser å slå ut her hos oss. Et kjerringråd jeg har prøvd på meg selv også, og det lindrer øreverk veldig godt.
      God bedring! Og lykke til som trebarnsmor.
      Ps: babyen din er utrolig nydelig <3

    25. I likhet med flere andre lesere, har jeg over tid bare fått økt respekt for deg. For en jobb og innsats du gjør, og for noen flotte barn du har! Du er sterk, kjærlig og utholdende. Stå på videre, Rannveig, vi er mange som heier på deg!
      Ellers synes jeg det er interessant å legge merke til at disse hatefulle, moraliserende kommentarene du får i stadig større grad faller igjennom og bare framstår som pinlige, ynkelige forsøk på å dra deg ned – til ingen nytte! 😉

    26. Er det faren til N som egentlig er årsaken til at du vil flytte hjem? Det styret han steller i stand. Jeg syns du skal bli boende her, bare du kommer deg over babykneika så blir ting bedre. Faren til E virker som en mye mer stabil person enn faren til N, så syns du og E bør bo i nærheten av han, for hennes del 🙂

    27. Syns du er en god mamma! 💪
      Kan du lage videoblogg med ungene? Hadde vært koselig og se og høre dem. Hvilken dialekt de har osv 😊

    28. Så bra hverdag. Hvordan gjør du det på helgene når alle er hjemme eller er de mye hos fedrene sine i helgene? Syns du er rå tøff, må være slitsomt. Jeg er alenemamma til ett barn og elsker alenetid på kvelden. Håper du har noe avlastning, mamma skal også fungere 🙂

    29. Som flere andre har nevnt i kommentarfeltet, så har jeg fulgt deg litt sporadisk det siste halvannet året – i starten kun for underholdning. Jeg har aldri kommentert en eneste blogg (og jeg har lest mange!), før nå. Det er fordi jeg har lyst til å si at jeg har stor respekt for deg, at du gjør en fantastisk jobb! Jeg, som Thea lenger opp i kommentarfeltet, har også lært meg å ikke dømme for fort. Selv ikke gjennom en blogg. Jeg skammes litt over stygge kommentarer jeg har hatt i hodet (selvsagt aldri artikulert dem høyt eller skriftlig noe sted).
      Så nyt de gode tilbakemeldingene, de er vel fortjent. Drit en lang marsj i de negative. Og takk for at du har lært meg å ha en positiv innstilling til mennesker.
      Hilsen student 24

    30. Stine: Ditt forbanna nek. Herregud… Rannveig: Du e en kjempemamme!! Ungene dine kommer til å være utrolig stolte av deg når de blir større<3

    31. Til Lisa øverst på kommentarfelt.
      Man kan Være så heldig å få baby på cm over 50, nærmere 56. Og de vokser ganske raskt så anbefaler deg og kjøpe I 62 og 68 mest klær. 56 noe hvis du får et barn som e fra 46 cm.
      Mine første barn var 48 cm og 50 cm lang når de ble født å brukte 56 bare en uke eller to Da det ble for trangt. Og min siste gutt va på 54 cm og han kunne ikke bruke 56 I str.
      Så anbefaler 62!

    32. Rannveig!
      Jeg har fulgt deg i noen år nå. Alt du får til i din hverdag med tre små gjør at jeg bøyer i støvet for deg. Du er ei fantastisk jente!

    33. du som antyder at e har en deformasjon av hjernen.. det tviler jeg sterkt på. selv om hun har et “karakteristisk” utseende og fremtredende panne, så betyer det virkelig ikke at hun er vanskapt! har sett på bilder av den defekten nå, og det kan virkelig ikke stemme. hun ligner jo faren sin på en prikk, og han ser da virkelig ikke “vanskapt” ut, selv om han også har utstådende panne og litt “hulte” øyne! synes folk får holde seg for gode for å antyde slike alvorlige diagnoser på barn ut fra bilder. sikker på at e´s lege vil se slike ting.
      ser ut som bra rutiner dette! men henter du veldig tidlig i barnehagen? trodde du hentet sent. tenkte litt på hvordan du rekker både middag og kveldsmat før kl seks.

    34. Til Tina: Jeg forstår det at du har veldig lite anelse om hva en craniosynostose er. Jeg har to barn med craniosynostose og jeg kan først og fremst fortelle deg at det absolutt ikke handler om hjernen, men om _hodeskallen_. Vanskapt? For et forferdelig ord av deg å bruke.. mine barn har hatt en noe uvanlig hodeform, men etter en liten operasjon og hjelmbruk vil dette rette seg helt fint!
      Det _du_ derimot skriver om er ulike kranioSYNDROMER som er en helt annen ting! Gå inn på rikshospitalet sine sider og les deg opp litt før du kommer her og belærer meg.
      Jeg så mange likheter mellom Emma og min datter, det er dessverre ikke alltid legene oppdager dette da det finnes utallige hodeformer på barn 🙂
      Det er ingenting farlig i craniosynostose i seg selv, men hodet kan vokse i en litt unormal form.
      Hilsen mamma til en saggital craniosynostose gutt og metopica synostose jente OG de er verdens fineste 😉

    35. Tina : Herlighet så krass du er mot ” Lille meg ” , og det helt uten grunn.
      Lillemeg virker utrolig hyggelig og ydmyk og prøver på en fin måte og informere Rannveig om en observasjon hun har gjort.
      Hun har jo selv to barn med Craniosynostose , og synes datteren sin minner om E. Har jo ingenting med og være vanskapt og gjøre , kjære folk.
      Er det noen som er frekk i kommentaren så er det jo deg Tina.
      Håper du ” lillemeg ” ikke tok deg nær av kommentaren til Tina. Du la alt frem på en fin måte , kan ikke skjønne hvordan noen kan ta det ille opp.

    36. Tina har sikkert null utdannelse og er misunnelig på alle som kan noe. Ser heller ikke noe galt i kommentaren til lillemeg. Ikke har hun kalt noen vanskapt heller ( og det er vel ett uttrykk som er helt avleggs for opplyste mennesker ). Og Tina, det er faktisk slik at leger ikke oppdager alt. Det gjelder å være årvåken og på “hugget” som mamma hvis det er noe man har mistanke om feks. Makan til kjærring bare fordi noen kommer med ett råd

    37. Imponert over hvordan du takler og organiserer hverdagen som trebarnsmor. Jeg tror du drar stor fordel i at du er så ung. Når du trer inn i tredve årene kan du lene deg tilbake velvitende om at småbarnsfasen er over, nyte mer fritid og fremdeles være ung.
      Ikke vær så stolt at du ikke tørr spørre om hjelp når du trenger et par ekstra hender. Vet at man som ung mor ofte føler at man må konstant overbevise omgivelsene om at man er god nok mor. Dette er tull! Du er mer enn god nok! Men du må ikke glemme deg selv. Du trenger egentid. Du er ikke bare mamma du er også Rannveig 🙂

    38. Du er en supermom!!! Du er tøff og super flink. Alle nettrollene som kommer med stygge kommentarer, lurer på om de hadde klart hverdagen i dine sko. Tre barn som alenemamma krever sitt.. Du burde være stolt over deg selv og det du får til.

    39. Guri land rannveig, er døds imponert over deg!! Jeg synes det er mye tilrettelegging med en liten gutt på 9mnd,men du har tre barn og er alene i tillegg!! For ei tøff jente du er 🙂 stå på vakre rannveig 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg