Siennas ukjente gudfar

I går var det en stor dag for meg, og ikke minst, for min lille vakre frøken Sienna. Hun ble endelig døpt! Det tok meg bare ni måneder å gjøre noe, som vanligvis andre gjør da barnet er rundt to måneder.

Dåpsdagen ble likevel ikke helt som forventet. Jeg er ganske skuffet og lei meg over enkelte av mine nærmeste, både når det kommer til familie og venner. Men sånn er livet, man må bare stå på uansett og gjøre det beste ut av situasjonen. Man må alltid sette seg selv og sine egne følelser litt til side. 

Da den ene av de to gudmødrene jeg hadde valgt nøye ut ikke var tilstede i kirken, oppsto det et lite problem. Det skal være to vitner til dåpen, altså to tilstedeværende gudforeldre. Det var det ikke. Etter Sienna hadde fått vann på hodet og blitt døpt, kom presten kom bort til oss på første benk. Han ba meg velge ut et annet familiemedlem eller andre jeg kjente som var tilstede i kirken, slik at de kunne være en gudforelder som hadde vært vitne til dåpen. Fortalte han at den eneste som er tilstede i kirken og som jeg kjenner, er venninnen min, som allerede satt ved siden og meg og allerede var gudmor nummer en. 

Og så skjedde det noe jeg aldri hadde forventet meg, noe som faktisk satte meg helt ut. Mannen på raden bak oss, han som også var så snill å ta bilder akkurat i det Sienna fikk vann på hodet, sa plutselig…

“Jeg kan være gudfar!”


Jeg tror aldri jeg har vært så sjokkert, men samtidig så takknemlig over et annet menneske. Et helt fremmed menneske, en helt fremmed mann. Så nå har Sienna en gudfar jeg faktisk ikke aner hvem er.  Et fremmed menneske som så en mamma som var veldig lei seg, en mamma som gråt. En mann som virkelig reddet dagen min. Det er ikke lett å føle at “ingen bryr seg“. Jeg setter likevel UTROLIG stor pris på de få som faktisk stilte opp og gjorde Siennas dåpsdag til en fin dag tross omstendighetene, jeg er uendelig takknemlig for dere og alt dere gjør. 

Man blir skuffet mange ganger i livet, og alt man opplever gir også erfaring, og man blir mer rustet til å takle nye utfordringer. Jeg er heldigvis en sånn som “ingen kan knekke” selv om det ble noen tårer på meg i går. Dette blir i alle fall en knakanes bra historie å fortelle Sienna når hun blir større. Om hennes ukjente gudfar, med et stort hjerte. 

Blogges ♥
 

86 kommentarer
    1. Kjære vene, Rannveig – nå ble jeg trist 🙁 Er det ingen andre som kom i dåpen? Noe så leit 🙁 får utrolig vondt av deg.
      Du er en super mamma og skulle hatt en medalje for din stå på vilje og for at du aldri gir opp 🙂

    2. Nå ble jeg faktisk veldig lei meg, så utrolig trist at familien din ikke var der! Men så utrolig fint at han som satt på raden bak gjorde noe så fint for deg 🙂 Det var kjempefint!

    3. Som jeg alltid har sagt du er og blir en supermamma….fint at du døper sienna så kan hun selv velge i voksen alder,,,,,feller en liten tåre i lag med med tanke på familie,,,

    4. Uff så trist at du ikke har større nettverk og at familien ikke støtter deg. Men hadde du ikke forvisset deg om at hun som skulle være gudmor kom i dåpen?

    5. Det er tungt, men la det triste fare. At de ikke kom i Siennas dåp er faktisk deres tap, noe de må slite med og kanskje svare Sienna på i ettertid. Vær gjerne til stede og krev at de svarer henne ærlig, den respekten har hun krav på.
      Gled deg i stedet over den flotte mannen med det store hjertet, han som følger Guds ord og viste sånn enorm nestekjærlighet. Han blir garantert et menneske Sienna og dere vil få glede av. Tenk hvor stolt han er over at han turte å tilby sitt fadderskap, han kunne blitt avvist av deg, tenk hvor stolt han helt sikkert er over sitt nye fadderbarn.
      Gled deg over det positive, jeg vet det ikke er lett, men etter at jeg bestemte meg for å prøve å ikke fokusere på det negative, men heller glede meg over det positive, så kjennes livet lettere. Klem til en nordlending fra en annen

    6. Jeg er ikke mamma selv , men dette stakk litt i hjertet mitt å lese . Flott at mannen som var der stilte opp ❤️ Det finnes flotte mennesker der ute . Klem til deg

    7. Var ikke moren og søsteren din i dåpen? Får helt vondt inni meg. Men håper du likevel fikk en fin og minnerik dag sammen med barna dine. Flott gjort av denne mannen å stille opp. Og som du skriver, det blir nok en morsom historie å fortelle Sienna når hun blir større

    8. Godt det finnes noen gode mennesker i verden som stiller opp, og godt barna dine har akkurat deg som mamma.
      Du er flink, beundrer deg
      Klem til deg og barna

    9. All respekt til deg, Rannveig. Du er alene om tre barn, men likevel får du til å planlegge og gjennomføre en dåp. Trist at omstendighetene ble sånn de ble, men håper du kjenner på en stolthet i det du oppnår hver dag, nemlig å være en god mor som må takle både mamma- og papparollen. Vær stolt! Jeg har ingen barn selv, men håper at jeg en dag klarer å være like tilstede og engasjert i mine barn, som du er i dine 🙂
      Håper du får en fin uke. Klem

    10. For en hjertegod mann som stilte opp!❤ Ble nesten litt rørt av dette, og ja det er en god historie og fortelle til vakre Sienna når hun blir eldre!

    11. Jeg er foressten den eneste gudmoren til ett barn. I dåpen var det jeg,hennes mor og søster tilstede. Vi hørte ingenting om to vitner

    12. Så trist å høre,men så utrolig godt å høre at det finnes slike gode mennesker ❤️
      Stå på Rannveig, du er så utrolig sterk og all respekt til deg ❤️

    13. Sender en stor klem din vei 😘 Vet godt hvordan det er å bli sviktet- i mitt tilfelle av svigerfamilien. Vi bor i samme by men de kommer aldri på besøk og passer aldri barna. Kun da jeg akutt ble lagt inn på sykehus og fødte tredjemann prematurt så kom min svigermor. Og nærmest løp hjem igjen til seg selv den dagen jeg kom hjem. 😔 Ellers må jeg klare meg selv. Min egen familie vil gjerne hjelpe men de bor mange mange timer unna.😒 All ære til deg for å fortsatt stå oppreist.

    14. Anonym 16.18: Huff, vet hvor kjipt det er med kjipe svigerfamilier :/ Vurdert å flytte nærmere egen familie? Det var løsningen for meg, angrer ikke et sekund 🙂 En eller annen jobb får man uansett hvor man flytter, om det er det som holder deg/dere igjen.
      Og Rannveig: Fryktelig trist å høre om hvordan alle ditcha deg og lille skjønne Sienna, håper de hadde j*vlig gode grunner for å droppe dåpen hennes. Særlig når de vet du har et lite nettverk fra før! På kanten til å begynne å gråte selv av dette innlegget, STOR respekt til deg og jobben du gjør for barna dine! Vær stolt!

    15. Å herregud nå fikk jeg vondt av deg 🙁 Så dumt at slik har skjedd,jeg hadde selv vært så utrolig skuffet!!
      men så bra at en ukjent mann kunne være hennes gudfar,får bare håpe han er en sjikkelig mann også 🙂 du får kontakte han å bli mer kjent med han vertfall.

    16. Herregud kor trist, ble helt på gråten av innlegget ditt:( sender en stor klem og håpe dagen ble fin likevel<3 gratulere med dåpsbarnet<3 du er en kjempe flink mamma!

    17. Æ får ondt i meg av å lese det her, samtidig som æ syns du e vanvittig tøff. Hadde æ stalka deg skulle æ stått klar bak døpefontena å hoppa fram når presten sa du måtte ha en fadder til. Gratulere til dåpsbarnet, om det e det man sir ❤️

    18. Vær stolt av deg selv. Kan ikke fatte at noen ikke møter opp når de har fått æren av å være fadder/gudmor! Hadde lett stilt opp for deg og Sienna ❤❤❤❤uten tvil!

    19. Jeg har aldri kommentert hos deg tidligere, men nå følte jeg at jeg må gi deg en liten kommentar. Så utrolig trist og leit at fadder ikke stilte opp, det skal gode grunner til å droppe en slik anledning. Og all honnør til den ukjente, håper du får kontakt med vedkommende i etterkant, han må jo være et godt menneske! Veldig rart at ikke din familie stilte opp, i det minste din mor!
      Du virker å være utrolig flink med din lille familie <3

    20. Ufattelig fint gjort av han,men også ufattelig dårlig gjort av din familie og dine venner. Lurer jo derfor på hvor det har blitt av alle disse gode venninnene dine?? Og,hva skjer med at familien ikke kommer i barnedåp?!

    21. Så utrolig dårlig av din familie og dine venner.. Hadde jeg fått æren av å være fadder, tror jeg nesten jeg hadde møtt opp om jeg så hadde mistet en arm, hehe. Du har grunn til å være stolt av deg selv <3 Stå på!

    22. Jeg synes det var utrolig dårlig av både moren din og søsteren din å ikke stille. Du har tydeligvis et veldig lite nettverk og få venner, og da må jo familie stille opp. Utrolig at en fremmed mann må være gudfar for et lite barn fordi folk svikter. Det er sikkert to sider av en sak her, og hvis det er en venninne som har sviktet så er det vel ikke usannsynlig at du har gjort noe mot henne først så hun ikke gadd likevel. Jeg synes virkelig synd på deg som ikke har et nettverk av familie og venner, må være et veldig trist liv. Jeg hadde helt klart flyttet hjem til nord var jeg deg.

    23. Kjære Rannveig <3
      Så utrolig trist å høre at de nære ikke stilte opp på Sienna sin dag. Fantastisk at denne gode mannen stod opp og laget et fint minne allikevel. Du har tre fantastisk gode barn som du står på for, ta vare på deg selv og fortsett å være deres sterke klippe i livet <3

    24. Så bra at noe så leit løste seg der og da, men problemet med familie og/eller venner er jo fremdeles der. Håper du får hjelp til å ordne opp i det. Hva med å flytte nordover igjen? Du bør i så fall gjøre det før N blir skolegutt. Og så må jeg bare si at jeg bekymrer meg over at du har gått ned så mange kg i det siste…

    25. Utrolig trist at familie og venner valgte å ikke delta på noe som bør handle om skjønne Sienna å ikke hva som måtte være i veien dere mellom. Synes at i enkelte tilfeller bør man legge sine egne problemer til siden å gjøre det som er best for barnet, noe jeg i dette tilfellet mener er Siennas framtidige forhold med værtfall familie. Har selv måttet steppe inn for en ubrukekig gudmor til min nåværende guddatter, hun valgte nemlig heller å drikke seg full istedet for å møte opp i kirken. I nord sier vi gudfar/gudmor om faddere også. Har fått høre at det ikke er slik det sies sør i landet, men hun mente nok at han ville være fadderen hennes ja.

    26. Hei Rannveig!
      Har lest bloggen din lenge .. og jeg sitter stadig igjen med samme tanke etter å ha lest det du skriver .. Burde du ikke kontakte besteforeldrene til Sienna? Selv om faren hennes ikke vil ha kontakt, burde i det minste hennes besteforeldre få muligheten til å vite at de faktisk har et barnebarn. Tviler på at de ville valgt henne bort. Men heller blitt glad! Og det ville vært bra både for henne og for de å få kontakt. Du har ingenting å tape på å ta kontakt, men alt å vinne på å gjøre det. De fortjener virkelig å få vite om Sienna! ❤️

    27. Til lykke med dåpsdagen, håper den ble fin- tross alt 🙂
      For en herlig mann, all ros til han <3 <3

    28. Søte, gode deg. Så vondt å høre.
      Finner ikke ord. Ikke minst tøft å stå alene med 3 barn. Du er knalltøff! !
      Gode klemmer fra Sørlandet.

    29. Stakkars sinna .tenk i fremtiden når hun får vite at hverken far eller noen ville ha noe med henne å gjøre.triste greier . Stor klem til henne å mamman.

    30. For en drittfadder som ikke møtte til en så ærefull oppgave! Får helt vondt av deg. Du står jo på som bare det natt og dag. Du er vanvittig flink! Jeg syns synd på di rundt deg som går glipp av så mye, som di kommer til å angre når dem får opp øya for alt dem har gått glipp av. Jeg skulle lett vært fadder for den fine jenta di ❤ du er utrolig!

    31. :´( Kjære Rannveig! Jeg er veldig glad for at denne mannen var tilstede i kirken og ble gudfar til Sienna. Det var veldig vondt å lese at du havnet i en slik situasjon, dette fortjener ingen. Jeg sender deg en god klem. Du er fantastisk! Glem aldri det!!

    32. Uff, dette var bare trist å lese. Men så fantastisk flott gjort av han mannen å stille opp, rørende rett og slett. Får virkelig vondt av deg som er faktisk alene om alt, men du gjør en fantastisk flott jobb med alle tre barna dine.

    33. Så dumt at omstendighetene ble slik, det var vondt å lese. Håper dere fikk en fin dag med noen gode minner! Sienna er et nydelig lite menneske, som fortjener alt godt! Du er tøff! Tre barn alene er ingen lek, du skal ha mye creds og respekt for jobben du gjør! Ønsker deg og dine bare godt. Stå på!

    34. Du virker så sterk! Håper dere hadde en fin dag til tross for at alt ikke gikk helt som planlagt. Håper virkelig familie og venner stiller opp for deg og den skjønne familien.
      Klem til deg. Og gratulerer så mye med det nydelige dåpsbarnet 💛

    35. Uff så trist at familien din ikke stiller opp.Har ikke ord! Du er tøff.Gratulerer med dåpsdagen til søteste Sienna💖

    36. Kjære Rannveig. Får virkelig vondt av å lese dette. Du virker som en utrolig tøff dame med bein i nesa, og det står respekt av alt du mestrer, og måten du holder hverdagskarusellen i gang på hver eneste dag. Jeg hadde bukket under for lengst! Beundringsverdig!

    37. Til annonym 21.34 men som sakt har jeg opplevd det motsatte. Så da må det være fullt mulig for presten å se bort fra dette

    38. Oi! Trodde det nesten ikke var sant da jeg las innlegget! Så utrolig dårlig gjort av de som ikke stilte opp! Håper de har en god unnskyldning … Gratulerer med dåpsdagen 🌸

    39. rannveig har fortalt foreldrene til ***** at de har barnebarn, de stiller også opp for sienna. Så plagsomt folk skriver om ting de ikke vet om..

    40. Jeg har lest bloggen din siden du gikk gravid med Nathaniel å har aldri kommentert. Så nå var det på tide. For det første: Herremin som du har vokst! Tenker på tiden tilbake til dine første innlegg. Du høres ut som en flink mamma som ser barnas behov og innretter deg etter dem. Du drar på ting med de og gjør masse sammen med dem, du er utrolig flink og en god mamma. Jeg har selv barn og hadde blott kjempe lei meg dersom nesten ingen kom i dåpen deres. Det er en stor dag både for liten og stor som skal feires sammen med de man står nærmest. Så trist at hverken faren til lille Sienna eller familien hans ville komme å se deres barn/barnebarn/niese bli døpt. Og enda verre at du ikke hadde noen av din familie der. Det har sikkert sine grunner men allikevel så synes jeg det er trist på dine vegne og jeg hadde selv blitt kjempe skuffet. Men du er fantastisk flink å stå på. Klem fra en alenemor med 3 små som vet hvor slitsomt men fantastisk det kan være.

    41. Nå kjenner ikke jeg situasjonen med Sienna sin far, men personlig kan jeg fortelle deg om en far som stakk av fra sitt eget barn og så seg aldri tilbake. Besteforeldrene har tatt et standpunkt om at “de er på barnet sin side” av saken, er supre besteforeldre for barnet, og holder seg langt unna konflikten mellom de voksne.
      Jeg sier dette fordi – hvis du er redd for å bli avvist av Siennas besteforeldre, så kan man bli positivt overrasket i andre enden 🙂
      Videre så må jeg si meg enig i veien du har gått. Jeg personlig ville aldri tillatt meg selv å havne i en lignende situasjon som du – rett og slett fordi jeg vet jeg ikke hadde vært sterk nok.
      Fra jeg så deg på unge mødre og satt med hakeslepp over hvor hjelpesløs og umoden du virket så har du komt en lang, lang vei. Og jeg kan fortelle deg at du skal være stolt over den du er blitt og at du bestandig klarer å lage lemonade av sitronene som blir kastet din vei.
      Håper du får en strålende uke, Rannveig.

    42. Synes du er tøff som hver dag er alene med dine 3 barn ❤ Respekt! Litt av en dåp, men så godt at du møtte på dette fremmede mennesket som kunne hjelpe deg ut. Det blir litt av en historie å fortelle i ettetkant, selv om det kanskje ikke er så gøy nå. Stå på Rannveig, bare vent så skal du se alt slitet du går igjennom til slutt vil gi deg belønning. Du er god!! En mamma en kan være stolt av et du!

    43. Rannveig, du virker som en flink mamma. Utrolig alt hva du får til, med tanke på at du er alenemamma til 3 gull ❤️❤️❤️

    44. Jeg kjenner jeg fikk veldig vondt sv deg. Samtidig en viktig historie du forteller da det ikke er alle som har ett stort nettverk rundt seg.
      Tror din venninne skrev på en foreldregruppe i helgen. Hun spurte om noen har blitt droppet som fadder fordi man ikke kan komme i dåpen. Hun fortalte at det ble for dyrt med hotell og fly osv til 5000kr slik at hun ikke hadde råd til å komme. Kan jo ha vært en halvgod grunn til at huk ikke kom. Samtidig vil jo ikke dette være en person som vil være i livet til Sienna mye når hun ikke engang har råd til å komme i dåpen hennes.

    45. Hei kjære vakre og den flotteste moren jeg vet om❤️
      Først og fremst må jeg bare få si at jeg sitter her med tårer i øynene over hva jeg nettopp har lest. Dette må være det sterkeste innlegget jeg noen gang har lest.
      Du skal vite det kjære Rannveig at du er en helt fantastisk flott mamma og dine flotte vakre tre barn er virkelig heldig. Jeg er 19 år og du er mitt store forbilde.
      Jeg har sakt det til flere av vennene mine at den dagen jeg får barn, skal jeg bli som Rannveig Heitmann. Den viljestyrken du har er noe ingen andre i dette landet kan måle seg ved. Du ble mamma som første gang da du var 18 år og har klart deg så utrolig bra siden den gang. Du har flyttet helt alene ned til Lillestrøm og familien din bor i nord. Det er så fantastisk tøft av deg. Jeg har virkelig ikke ord.
      Du virker som en helt fantastisk jente Rannveig og du skal vite at jeg er garantert ikke den eneste i dette landet som har deg som forbilde. En dag, håper jeg at jeg blir like sterk som deg <3 Vennene mine har forbilder som Justin Bieber osv, men som jeg har skrevet tidligere. Justin kan ikke måle seg med deg. Flott forbilde for ALLE.
      Kunne ønske alle bloggleserne dine kunne sette seg litt mer inn i hvordan du har det, enn å hele tiden klage på hvor "fæl" du er som mor. Heller spørre deg, hvordan har du det Rannveig, skjønner at du er sliten osv for det har du ALL grunn til. Du må ALDRI finne på og ta deg nær av det. Jeg skulle gjerne tatt en prat med de som skriver slike ting til deg. Håper karma tar de en dag og at de skammer seg.
      Flere av de som kommenterer her påstår de selv har barn, og til dere jeg er 19 år og ville aldri hatt dere som mødre/fedre. Jeg hadde vært så sinnsykt flau. Husk at dere skal være forbilder for barna deres og det dere driver med her er grov mobbing. Rannveig har en familie som sitter og leser at det fæle dere skriver om hun, hadde dere likt om noen skrev sånn til deres familie/barn? Det er noe dere burde tenke over også håper jeg dere får det inn i hode deres at mobbing ikke er greit uansett. Har du noe du absolutt måtte si så si det heller face2face enn bak et jævla tastatur. Sånne som dere er rett og slett kvalme.
      Jeg håper du leser dette Rannveig og tar det til deg, alt jeg har skrevet kommer rett fra hjerte. Ønsker deg en fin kveld, flotte Rannveig <3

    46. Nå ble jeg trist :'( Det er ikke greit uansett. For noen dårlige mennesker som ikke møter opp og er der for deg og dine på en så viktig dag. Skulle ønske jeg var der og kunne støttet deg, selvom jeg ikke kjenner deg<3 helt ærlig.
      Du er god, og en ståpå jente som kommer til å klare deg så bra gjennom livet og du vil møte på fantastiske mennesker som vil være der for deg før eller senere.
      Sender deg masse varme klemmer

    47. For en fin avslutning på dåpen! Må forresten legge til at jeg nå har lest gjennom kommentarene, og det gjør meg glad å se at folk er støttende og ikke slenger dritt 🙂

    48. På vegne av alle der ute som er alene om å oppdra barna sine, alle som ikke har det største kontaktnettet rundt seg av ulike grunner og alle som har opplevd å bli “sviktet” av familie og venner – TAKK for at du deler dette, Rannveig! Du har nettopp bidratt til at mange føler seg litt mindre ensomme og “alene”, og jeg beundrer at du velger å dele noe så sårbart. Du setter ord på noe dessverre mange opplever, men som ingen bør oppleve. Jeg får klump i halsen når jeg leser innlegget, og gåsehud når jeg tenker på hvor utrolig flink du er til å gi barna dine den beste oppveksten de kan ha. Du er både mamma og pappa på en gang, og det merkes på at du hele tiden gir 200% for barns dine! Hadde du bodd i nærheten av der jeg bor, hadde jeg sannsynligvis sendt deg en henvendelse og spurt om du ville bli kjent- du fortjener både gode venner og noen som kan avlaste deg med barna dine iblant, for du gjør en fantastisk jobb! I mellomtiden får jeg nøye meg med denne kommentaren, og håpe det på en eller annen måte kan lyse opp hverdagen din bittelitt 🙂

    49. Er jeg den eneste som ikke synes synd på Rannveig. Hun har seg selv å takke for alt dette her. Hadde jeg vært i familie med henne hadde jeg ikke stilt opp jeg heller.

    50. Du er virkelig en fantastisk supermamma til dine tre små. Jeg syns det er ufattelig trist at ikke venner og familie stilte opp for dere på denne viktige dagen. Håper virkelig de skammer seg! Makan! Uansett om de er uenige i valgene du har tatt, så sitter du faktisk igjen med tre fantastiske barn og det er jo tross alt det viktigste. Du er en utrolig sterk person! Stå på videre! 🙂

    51. Ps. hvis du vil utvide vennekretsen din, så bor ikke vi altfor langt unna hverandre 🙂 send meg en mail om du vil 🙂

    52. Føler virkelig med deg! Ufattelig trist å høre at din egn familie ikke kom i dåpen. Men så utrolig fint av denne gode mannen å stille opp. Kanskje han kan eller vil være en slags bestefar for barna dine?☺

    53. Nå er du ute etter oppmerksomhet igjen!!!! Du skulle ha tatt abort, dette viste du om at det ville skje.
      oppmerksomhets syke lille fitte.
      nå som siena har fått en ukjent gudfar.. er det vel ikke lenge igjen til du hopper på han også..
      silikondukke.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg