Jeg er en morder

Hei kjære lesere! For en respons på mitt forrige innlegg, Og helst ikke av den gode sorten. Til mitt forsvar, var dette et spontant påfunn av meg og ei venninne. Vi fant ut at det ville være interessant å se de forskjellige reaksjonene som everntuelt ville komme. Og reaksjoner manglet det jo selvsagt ikke på. Herregud, plutselig er jeg blitt drittkjerring, morder, hore, feit, og så videre.

Men, jeg vet heldigvis at jeg ikke er noe av det overnevnte! Når det er sagt, føler jeg meg rimelig nøytral når det kommer til pels. Jeg mener at dersom man er oppmerksom hvor pelsen kommer i fra, kan man fint bruke pels der dyrene har levd et verdig liv, og blitt  behandlet forsvarlig, hviket oppdretsrev, som pelsen i mitt forrige innlegg, ikke er.

Det er også mye dobbeltmoralisme ute å går ser jeg. Jeg regner med at dere som er så sterkt i mot pels, utelukkende spiser vilt kjøtt? Mange dyr som blir til mat lider under svært kritikkverdige forhold. Regner med dere aldri har kjøpt et plagg fra H&M, som bruker barnearbeidere? Jeg går også ut i fra at dere, som er så sterkt i mot èn sak, pelsdyrindustrien, heller aldri har brukt produkter fra Nestlè? For meg virker det mest som man velger seg en sak og går all in for den, mest av alt fordi det er “trendy” som aldri før å være “anti-pels“, mens andre ting ikke er så veldig nøye med. Jeg mener at skal man først være så sterkt i mot noe at man velger å referere til andre som bruker det, som morder, da må man nesten være like bevisst og opplyst på samtlige andre temaer og problemer i vårt samfunn. 

For ordens skyld – jeg har fortsatt fake pels på parkasen min. Måtte det bli fred i verden, amen! 


 

34 kommentarer
    1. Er faktisk veldig enig med deg, Rannveig. Jeg er i mot pels og bruker det ikke. Men jeg spiser kjøtt. Men jeg tenker mer og mer på det. Det med kjøtt, hvordan dyrene har det osv. Derfor har jeg blitt mer og mer bevisst på hvilket kjøtt jeg spiser. Så har du alle de billige kleskjedene som du nevner.. verden er et ondskapsfullt sted og det er virkelig vanskelig å ikke støtte opp noe av ondskapen. Men heldigvis kan vi gjøre NOE. F eks ikke bruke pels. Ikke kjøpe de billigste klærne og ikke kjøpe det billigste kjøttet. Likevel velger de fleste det billigste alternativet og det er også noe jeg forstår godt selv! Verden styres desverre i stor grad av økonomi..

    2. Nå virker du veldig ignorant. Jeg kommenterte ikke på ditt forrige innlegg, og skal heller ikke si noe om mine meninger rundt pels. Likevel synes jeg denne “alt eller ingenting”- mentaliteten er latterlig. Hvis man er mot pels kan man ikke spise kjøtt eller kjøpe klær fra HM? Har du noen gang hørt om uttrykket “choose your battles”? Synes vi skal gi personer som velger å engasjere seg credit for det, og ikke trekke dem ned for andre ting.
      Om vi brukte denne mentaliteten i andre sammenhenger: Det holder ikke å resirkulerer eller bruke mindre strøm, så lenge du kjører bil. Det holder ikke å ikke røyke, så lenge du drikker alkohol. Det hjelper ikke at du lager hjemmelaget middag, når du serverer ungene dine ostepop og kinderegg på lørdagskvelden. Skjønner du hvor jeg vil med dette?
      Alle prøver så godt de kan, men likevel virker det aldri som det er nok- det er alltid noe vi kan kritisere.
      Kan du ikke være fornøyd med at du har lesere som engasjerer seg for at verden skal bli et bedre sted?

    3. Derfor jeg ikke bruker nestle, ikke handler billige klær og ikke setter foten min på hm, mc Donalds osv😎 Ikke videre engasjert mtp pels men begrenser kjøttbruk av miljøhensyn, pluss sunnhet. Det er absolutt en viktig parallell du drar her rannveig, du er opplyst og smart, og skal folk feie for din dør burde de ha feil for egen først er ho det du sier. Ikke at de ikke kan engasjere seg. Men skal man angripe andre burde man ha deg veldig ordnet selv og.

    4. Det er dessverre forskjell på om en privatperson bruker pels og om du som blogger reklamerer for pelsbruk foran 5000-6000 mennesker.

    5. Haha. Ja, det var vel som mange sa at dette var et pr stunt:-) Men tror folk er så lidenskapelig opptatt av at pels er kjipt, at man blir provosert uansett inkludert meg selv om det er på tull!!

    6. HERREGUD!! Hvordan kan du få deg til å si at å være anti-pels er trendy? Det handler om en grunnleggende følelse av empati for noen stakkars dyr, som aldri, uansett forhold, burde holdes i bur for så å flåes for pelsen sin 🙁 Og alt det andre fæle mennesker gjør som du lister opp her, er ingen unnskyldning til å ikke prøve å skjerpe seg på et område! Så kan neste steg være å droppe kjøtt osv.
      Håper du tenker litt grundigere over denne saken, for det er virkelig INGEN gode argumenter for pelsbruk

    7. Jeg syne ekte pels burde brukes utelukkende 🙂 Fake pels er laget av plast, og plasten kveler jorkloden vår. Er SELVSAGT mot dyremisshandling, men slik er det faktisk, at i ALLE næringer i dag finnes det bønder som ikke driver etter lover og regler. Det er ikke til å komme unna, men mattilsynet jobber jo med å luke ut disse.
      Når det er sagt er det faktisk slik at jeg synes tanken på å legge ned og forby pels i norge er en helt feil tankegang. For hva skjer hvis vi legger ned i Norge? Her har vi strenge krav, dyra har det bra, og ting gjøres på en human måte. Legger vi ned i Norge, ja da får utlandet større markedsandel! Da vil det bli mere dyreplageri, mere stygge saker og mindre strenge krav! Skjønner ikke hvorfor alle disse dyrevernerne ikke kan tenke litt lengre… Tenke konsekvenser! Ja til pelsnæring, kan ikke få sagt det nok…!

    8. Sinnsykt skuffa over deg?!stunt eller ei..Hvordan kan du få deg til å skrive noe sånn?!Du kan da ikke mene du støtter dyreplageri?!Begynte å få mer og mer sansen for deg..Men dette ødela virkelig..Gjør som Sophie Elise..bruk stemmen til noe bra,du som når ut til så mange. Du oppdrar tre barn,også presterer duvå skrive om pels på den måten. Har null til overs for folk som ikke er snille med mot dyr!Og man er like mye med på det så lenge man støttet sånne ting!Takk for meg.

    9. Verden er blitt litt sånn choose your poison dessverre.. jeg er veganer, men har plagg fra hm. Jeg har valgt å ikke spise kjøtt eller andre former for animalske produkter. Men noen spiser kjøtt og går ikke med pels. Pelsindustrien er ekstrem og utelukkende dyreplageri på det verste, man KAN ikke og SKAL ikke sammenligne det ene og det andre. Du skriver om dobbeltmoral. Vel – det er bedre med dobbeltmoral enn ingen moral i det hele tatt! Husk det da. Og til neste gang – ikke sammenlign. Hvis man kjøper klær fra hm så betyr det at du kan kaste plastikk i naturen da? Sånn blir det med sammenligning. Det BLIR for dumt!

    10. Man skal være glad for at folk engasjerer seg i det hele tatt! Man trenger ikke å være veganer for å være imot pels!! Kjøtt som mat vet man veldig godt at man aldri kommer til å bli kvitt,men at dyrene må ha det bedre innen matindustrien er det ingen tvil om. Men det er tiltak man kan gjøre,som å kutte veldig ned på sitt kjøttforbruk og velge lokal mat. Pels derimot er kun for at mennesker skal pynte seg med det,noe som er forkastelig. Når vi bodde i huler så måtte vi ha pels ja,men slik er det ikke lenger! Så det å sette saker opp mot hverandre som du gjør er faktisk helt idiotisk. Så hvis noen spiser kjøtt,men ikke vil bruke pels så er de full av dobbeltmoral? Tror det skal være vanskelig å finne en som gjør alt helt rett,men det å faktisk engasjere seg i omså bare en sak er bedre enn ingenting! Noen engasjerer seg for dyras sak,andre for flyktninger,andre for barnearbeid osv. Er vanskelig å engasjere seg i ALT,men det betyr ikke at man skal snakke ned om de som engasjerer seg i pelsdiskusjonen. Er ganske gammelt nå å kalle pelsmotstanderne dobbeltmoralsk. Så skjønner ikke hvorfor du åpenbart er ute etter å provosere når du vet hvilket betent tema dette er i Norge nå! Så klart skal ikke folk kalle deg morder,men korttenkt var dette absolutt! For du vet veldig godt hvordan folk reagerer på pels. Så det er trist at du valgte å vinkle saken på den måten du har valgt å gjøre. Du kommer ikke langt med slikt. Men poenget ditt var vel å få mest mulig klikk og kommentarer. Skammer meg på pelsdyras vegne og tragisk at du utnytter deres sak på denne måten.

    11. Pels er lær med hår, ingen stiller spørsmål om hvordan lær det er i jakke eller sko. Fake fur er jo laget av olje. Bestill deg en ekte pelskrage det er et grønnere valg.

    12. Hjelpes så mange dobbeltmoraler det er der ute… ikke sjokkert, Visste jo at er realiteten.
      Det er da ingen, og da INGEN ved vettet i behold, som støtter misshandling….. derimot ang mange av kommentarene, der er det flere som ikke har vettet i behold. Det vises utmerket 😉

    13. Sigrid: norge er IKKE bra når det kommer til pelsdyroppdrett. Kina har f.eks har strengere krav, det er arbeidsplass og det er mange fler mennesker på hvert enkel individ og og område. Så slutt med det tullet om at Norge er best på pelsoppdrett. Norge har noen av de strenge dyrevernslover- ja! Men når det kommer til pelsdyroppdrett gjelder ikke disse. Dette er lovlig dyreplageri. Les deg opp!

    14. Jeg er faktisk veganer, og jeg har veldig mye imot pels, jeg kjøper heller ikke produkter fra nestle. Og de barnearbeiderne, det er deres eneste mulighet for å tjene penger. Om vi tok la ned all den arbeidskraften ville de ikke hatt noen penger i det hele tatt. Ja de burde få mer betalt, men om de ikke hadde noen penger i det hele tatt ville de dødd av sult, eller kanskje de hadde måttet prostituere seg.

    15. Bra, MEN man kan ikke tenkte sånn. Man kan ikke se ned på folk som prøver å gjøre en forskjell, som nevnt tidligere “det har ingenting å si om du lager hjemmelaget mat, så lenge du gir barna din kinderegg på lørdagskvelden”. Det er bedre å gjøre noe, enn å ikke gjøre noe i det hele tatt.

    16. Jaja. Må bare si at jeg er glad jeg hadde intelligens og guts til å skaffe meg utdannelse og en ordentlig jobb…..

    17. Det var ingen som kalt deg feit i kommentarene til det innlegget! INGEN! En kalte deg tjukk i hue og det er ikke det samme som feit. Du er jo mager, så selvfølgelig syns ingen du er feit. Jeg er glad innlegget var kødd selv om jeg syns spøken var kvalm og usmakelig. Og du har/hadde jo lue med ekte pels til eldste jenta di, så ikke rart folk trodde på det.
      Og til skrikhalsen over her, nei vi bruker ikke alle sminke som er testet på dyr. MANGE gode merker som ikke tester.

    18. Heh. Pels brukes ikke bare til pynt. Kan love deg at å komme med stormberg lue i indre Finnmark i minus 50 å jobbe ute 24/7 e ikke brukbart. Skinlue å pesk derimot, da e det overlevanes!

    19. Jeg er veldig enig med deg, Rannveig. Utenom et av dine punkt. Dyr i Norge som blir oppdrettet i kjøttindustrien lider ikke under svært kritikkverdige forhold. Bilder og videoer av lidende dyr som blir brukt som argument her i Norge er ofte egentlig fra fabrikker/dyre oppdrett fra helt andre verdensdeler og/eller manipulerte bilder. Et eksempel var en sirkulerende video på Facebook, hvor noen hadde klippet inn en kverne først, hvor hele (døde) dyr ble kjørt inn i kverna hele. Og i neste klipp vises prosessen hvordan pølser blir lagt. Absolutt propaganda og løgn for å fremme “vegansk” livstil eller hva de prøver på. Disse døde dyrene var dyr som hadde dødd av sykdom eller andre grunner der kjøttet ikke kan brukes, og derfor kvernes for å minske avfall.
      Anti-kjøttindustri er så propaganda er jeg får vondt i sjelen. I Norge er kjøttindustrien så human som du får den. Dyrene lider IKKE i Norge.

    20. Det med HM og barnearbeid, amen. Folk kan ikke kjøpe pels fordi det kommer fra døde dyr som har blitt mishandlet, men de kan kjøpe en tskjorte for 99 kr som barnehender under ulevelige kår har laget. Hvem vet kanskje ikke det barnet lever den dag i dag heller, akkurat som reven. Bra sagt, Rannveig👊

    21. Ble skuffet over innlegget. Skuffet over at du nå ror, sier du og en venninne tullet, samtidig som du innrømmer at det egentlig ikke var tull heller, fordi pels ikke er så farlig. Er pels ille er liksom Hm og kjøtt i Norge ille. Det blir for dumt! OM man gir penger til røde kors, må man ikke støtte alle innsamlingsaksjoner som fins. Om man ikke støtter pels så Jo, man Kan spise kjøtt selv om. Og Nei, kjøttfe i Norge lider ikke. De blir ikke mishandlet. Holdes ikke i bur. De er også ute hele
      Sommerene. Jeg liker sophie Elise mer og mer fordi hun har sunne meninger og bruker stemmen sin til noe fornuftig. Du gjør det motsatte. Det må jeg si skuffet meg. Men folk er ulike. Ingen av oss kan endre deg. Men noe spesielt godt forbilde? Nope.

    22. Hvis alle skal ha innstillingen om at “det ikke hjelper og kun engasjere seg i en sak”, kommer vi virkelig ikke langt i verden. En må virkelig få lov å kunne starte et sted, og ta det deretter. De færreste har mulighet til å kunne engasjere seg i absolutt alt etisk her i verden. Det må da virkelig være bra og engasjere seg i noe. Om alle engasjerer seg i noe på visse samfunnsplan, vil vi nå langt i denne verden.

    23. Jeg heier på deg ETT HUNDRE PROSENT, og støtter deg i denne saken. Selvfølgelig skal du få lov til å bruke pels hvis det er det du vil! 🙂 Ja, jeg mener det.
      Det er dyr i bur jeg ikke støtter, men det glemmer jo disse pelsdyrmotstanderne, så jævla idioter som de er. Det å bruke skinn og pels fra dyr skal være naturlig, noe som har vært med menneskene i alle år helt frem til dyrene ble alt opp under kummerlige forhold.
      Heier på deg, ihvertfall:)

    24. Du trengte vel noen ekstra klikk, dermed skaper litt bait for å få ekstra $ inn.
      Men det er så motbydelig sak, at jeg brekker meg.
      Jeg er vegetarianer og dobbelmoralen angår dermed ikke meg.
      Jeg syns egentlig bare det virker så ekkelt å ha ekte pels på seg.
      Tenke at du har på deg et lik….blæh.
      Men jeg er sterk imot hets og hat fra dobbelmoralske lesere, fordi er enig med deg ang dobbelmoralen. Er veldig lett for en 15åring å skrive “morder!!” men de er like mye mordere som støtter kjøttindustrien med mere drap.

    25. Vel, da kan du vel nevne ÈN farm som er “dyrevennlig”? 😉 Venter spent på svar. Alle farmer framstår bra på utsiden, men et enkelt klikk på internett viser sannheten. Kjære deg, kan informere om at ingen dyr har det godt i fangenskap og tortur..! Er hjernen din sent utviklet siden du har disse absurde holdningene?

    26. Veldig enig med deg Rannveig!
      Mange er kun i not norsk pelsdyr industri kun fordi det er trendy. De tenker ikke over at det er trossalt bedre å ha det her i Norge under strenge regler enn at markedet skal åpne seg ennå mere for Kina. Vist vi slutter å produsere pels så vil det bli mangel og en ny gård må åpne i Kina.
      Mange går i demonstrasjonstog mot pels i Svea jakke og påstår at Svea er sluttet helt med ekte pels så dem støtter ikke pelsindustrien. Svea har jo faktisk fortsatt jakker med ekte vaskebjørnpels så det viser bare hvor lite dem har lest seg opp på det dem er “i mot”

    27. Du har virkelig et poeng her. Jeg hadde denne diskusjonen selv med kjæresten min her om dagen faktisk. Ja, jeg kan til tider føle meg hyklersk pga. mitt enorme hat rettet mot pelsindustrien kombinert med min forkjærlighet for melk og bacon. Men jeg synes det er et viktig aspekt du har utelukket fullstendig. Nemlig det at i 2016 så er det ingen som TRENGER pels(!). Og dette snur hele poenget ditt ganske så opp ned på hodet. Pelsnæringa i dag er unødvendig, kynisk og grotesk. Ja du har rett, det er mange kyniske og groteske hendelser i kjøtt/melk/egg/etc..-industrien også, men, disse har noe til felles som skiller seg fra pelsdyrnæringa: De er ikke unødvendige. Et annet viktig poeng er at det faktisk er klin umulig å omvende hele verdens befolkning til veganere. Kjøtt, melk osv. er en ekstremt stor del av hele den vestlige verdens hverdag og kultur. Å gi fullstendig avkall på dette er mulig for mange, men så langt i fra alle. Å boikotte pels derimot, er laangt enklere å få til. Den typiske “vestkantjenta”(eller gutten!) trenger ikke å gjøre annet enn å ofre sin kjære Canada Goose-jakke til fordel for en uten pels. Det er så enkelt som det; dersom folk boikotter jakkene med pels, vil vi sende ut et tydelig signal, og produsentene har ikke annet valg enn å kutte ned på mengden penger som legges i omsetningen av pels.
      For en del år tilbake var saken annerledes; vi hadde ikke pels for utseendets skyld (ihvertfall ikke alle), vi hadde den derimot pga. den ga god varme (i dag har vi både fleece og fuskepels, så pels har ingen hensikt annet enn forfengelighet, forfengelighet, forfengelighet..). Før ble alle dyrene skutt i det fri, og de ble gjerne skutt av gårdeiere som så på rovdyrbestanden i området som for stor. Dessuten ble ofte hele dyret brukt, og ikke bare pelsen. Hovedpoenget er likevel at dyret aldri led, da en enkel kule gjorde enden brå og nærmest ikke merkbar (ihvertfall i sammenligning til dagens praksis). Nå fanges vaskebjørner, ulver, u name it, i fotsakser og snarer, der de gjerne må vente mange timer i panikk før noen endelig kommer for å gjøre ende på de (en del gnager av seg foten i et desperat forsøk på å komme seg unna), eller så tilbringer de hele sitt liv i et nettingbur på størrelse med en basskasse, før de til sist avlives og lidelsen endelig tar slutt.
      Å forsikre seg om at pelsen ikke er fra Kina (hvor tusenvis har blitt avdekket som flådd levende) er ikke bra nok. Unødvendig lidelse er det nok av uansett hvor dyret ble flådd.
      På grunn av dette, forstår du kanskje nå hvorfor jeg egentlig ikke anser meg selv som en hykler fordi jeg spiser kjøtt samtidig som jeg provoseres av mennesker ikledd pels. Opprettholdelse av pelsdyrnæringen finnes ingen gode argumenter for. Så, hykler eller ikke, men for min del er det å boikotte pels mitt bidrag til en industri jeg håper en vakker dag forbys.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg