Valget om et bedre liv

Er det ikke merkelig hvordan ting vi er vokst opp med nrmest blir en selvflge? Vi er vokst opp med spise leverpostei og egg, og at det er sunt og godt for kroppen og helsa vr. Men er det egentlig det, nr vi ser litt nrmere p forskning rundt det? 

Vi fr det nrmest inn med morsmelka fra vi entrer denne verdenen - Kjtt, egg og melk er sunt! Og for nevne kumelk, har dere noen gang tenkt over at det er maten til en nyfdt ku dere konsumerer? Det er sunt, sies det. Mennesker, barn, og tilogmed voksne mennesker drikker en annen arts morsmelk. Det er bra for oss, sies det....

Forskning viser derimot det helt motsatte. Jeg har i nrmere et halvt r frasttt fra kjtt og de fleste meieriprodukter, forutenom noen unntak med f.eks fisk eller kylling, mest av alt fordi jeg aldri har likt kjtt men bare har spist det fordi jeg trodde det ville vre for tungvindt bytte det ut med noe annet. Vi drikker f.eks kun soyamelk og mandelmelk i denne familien. Men, etter ha sett en rekke dokumentarer og googlet mye selv, er jeg overbevist, og veldig inspirert. Mlet er  etterhvert ha et rent plantebasert kosthold. Det vil si at man frastr fra absolutt alle animalske produkter. Og dette med god grunn.

Det er nemlig bevist at animalske produkter som alle typer kjtt, egg og meieriprodukter har en svrt negativ innvirkning p helsa vr. Ikke bare ker det sjansen for utvikle diabetes type 2 og medvirkende til utvikle hjerte og karsykdommer, men et kosthold med animalske produkter ker faktisk ogs betraktelig sjansen for utvikle krefttyper som tarm og brystkreft, samt blant annet prostatakreft hos menn. Ganske urovekkende. 

At mennesker trenger spise kjtt for f i seg nok og riktig nring,som f.eks proteiner, er overhodet ikke tilfelle. Proteiner finnes i dyr, fordi dyr spiser planter som er rike p proteiner. Det vil med andre ord si at med et plantebasert kosthold som er riktig sammensatt, kan du f i det nyaktig det du trenger, uten ha liv p samvittigheten. Er det ikke flott? Jeg lager mye av middagene vre med linser og bnner, og det smaker s mye bedre nr jeg vet at det ikke ligger et ddt dyr i maten vr som mtte lide for ligge p vrt bord. 

" Linser og Spaghetti" 

 

Det finnes s utrolig mange flotte erstatninger i dag, tilogmed erstatninger som etterligner, og smaker som, kjtt, om man liker smaken av det. Man finner bde vegansk kjttdeig, veganske plser, veganske burgere, veganske kjttboller, veganske nuggets, og vegansk skinke, for nevne noe. I tillegg er det s mye man kan lage selv uten bruke skalte etterligninger. N skal vi prve ut linsepostei, for se om det er noe for oss. Om dette er noe som faller i smak hos barna, kommer vi selvflgelig til kutte ut den "gode", gamle leverposteien fra vrt kosthold. 

(Linsepostei /Bilde lnt fra Google)

Jeg vil absolutt anbefale dere til se p dokumentarer som "Cowspiracy", "Food Choices" og "What the health"  for lre mer om temaet. Det er utrolig mye lre, det er utrolig spennende, og ikke minst, det er en utrolig stor bde personlig helse - og miljgevinst av leve p et plantebasert kosthold. Jeg ser virkelig fram til lre enda mer om denne livsstilen i tiden som kommer, og etterhvert erstatte de animalske produkter vi er forbrukere av pr. i dag. 

37 kommentarer

17.08.2017 kl.00:10

S braa!!!

Marianne

17.08.2017 kl.00:15

Jeg vil gjerne vite hvor du finner dokumentasjon p hvor egg ...melk ....etv bidrar til diabetes 2??

Kjtt...melk...egg...har vrt ett daglig kosthold fra vikingtida. Rart da at forekomsten av Dia ker anno 2000 ++??

Siterer: ikke ligger et ddt dyr i maten vr som mtte lide for ligge p vrt bord.

Dyra lider ikke. Skutt...fldd....bearbeida= mat.

Faktisk.

Send meg gjerne info p mail hvor du finner denne infoen.. ... jeg er nysgjerrig .

17.08.2017 kl.00:32

Du, jeg hat likt deg lenge. Alltid blitt irritert av lese negative kommentarer her.

Men har du blitt gal? Barna dine er ikke bare hjemme hos deg! Er du klar over hvor syk man blir av spise kjtt, nr det er lenge siden sist?

Emma er 50/50 hos deg og faren, hvis ikke jeg tar feil? Hun kan ikke ha slikt kosthold hos deg, og spise kjtt hos han!

Jeg spiser ikke svin, fordi jeg har muslimske venner som veddet om at jeg ikke klarte ikke spise svin p et helt r. Det var ment som en spk, men jeg klarte det! Nr jeg begynte igjen, spiste jeg bacon, det var veldig lite. Det var et r siden sist. Jeg var utrolig drlig. L i senga og klarte ikke bevege meg i kanskje 15min, s lp jeg p d, og "avfrte"... dette gjentok seg hele natten, og jeg fikk feber og var veldig drlig. Dagen etterp, l jeg i sengen hele dagen. Siden har jeg ikke spist svin, s bortsett fra noen baconbiter, er det 2,5r siden jeg spiste det sist...

Men barna dine stakkars, de fr mat hos venner, familie, p skolen, i barnehage osv! Det blir vanskelig for deg og styre hva barna spiser. Har du tenkt p dette? Jeg prver ikke kritisere deg, jeg har bare den bacon-episoden veldig i minnet... det er den jvligste natten jeg kan huske. Tenk deg veldig nye om, les ordentlig om det. Det er veldig bra at du har valgt dette for deg selv, men tenk deg litt om med tanke p barna.

Martina

17.08.2017 kl.00:58

S bra!! 😀 Selv er jeg vegitarianer, hper komme kalle meg veganer snart. Jeg har 3 barn ogs, minste jenta har vrt vegitarianer siden hun var fdt. Barna mine er omtrent p samme alder som dine, og de velger selv - men de veit alltid hva de spiser. Og jeg har ikke merket at de blir skikkelig drlige av bytte litt p. Det er jo anbefalt med s og s mange kjttfrie dager i uka osv.. og de velger vegetar mat over "dyre-mat" anyday 👍🏽😀

17.08.2017 kl.01:16

Hper du kan legge ut noen oppskrifter etterhvert. Har selv begynt overgangen til vegetarianer, men er litt tom for ideer. Mlet er tilslutt veganer, men har veldig vansker for gi slipp p ost og tradisjonell bakst (med egg og melk).

17.08.2017 kl.07:44

Er det ikke egg i spagetti?

Mari

17.08.2017 kl.07:53

Vi er en familie som har vrt vegetarianere i snart 10 r. Friske, sterke og sunne barn og voksne. S det er ett flott valg. Er s deilig spise god mat med god samvittighet :) De som bruker argumentet at mennesker alltid har spist kjtt, br lese seg opp p hva kjttet inneholder n for tiden. Det var veldig annerledes spise rent kjtt i Vikingtiden, enn kjtt n som er tilsatt antibiotika og all slags ting vi ikke br f i oss. Pluss, kjttproduksjon er den store miljverstingen.

17.08.2017 kl.08:46

Her var det mange nepeskrell som ikke aner hva de snakker om gitt. Men underholdene, det er det👍🏻

cc

17.08.2017 kl.09:06

Vet du ikke har noen utdannelse utover ungdomsskolen, men er det ikke vanlig legge ved kilder nr du kommer med spass krasse pstander? Ogs er det noe som heter kildekritikk. Alts at man ikke skal tro p alt man leser.

Assa bloggen din er fin snn som den er nr du skriver om negler og hr og snne ting som du kan, men overlat til noen som kan om kosthold og ernring informere andre om dette.

17.08.2017 kl.09:34

Hvor mye tilskudd av vitaminer gir du dine barn? Og tar du selv? Mtp vegankost som er mlet. Tenker da p jod, B12, Omega-3-fettsyrer, jern.

Helt ok at en velger bort endel kjtt og meg vegetarkost. Men husk at det du sker informasjon om p Internett finner du og den informasjonen vil i utgangspunktet bare underbygge dine allerede oppgjorte meninger. Eks er om du skulle finne ut at vaksinasjon av baby/barn ikke var noe og hadde skt om info om dette p Internett s ville du finne masse " forskning" rundt dette s ville stttet ditt valg om ikke vaksinere. Har en allerede gjort seg en mening om at dette er bra s er en ikke like mottagelig for motargumenter og er mest opptatt av finne litteratur som sttter egne meninger og blir mye mindre kritisk til kildene.. regner ogs m at du kutter ut all vanlig vingummi ( som inneholder gelatin som stammer fra gris) finnes halal vingummi som er uten svin.

17.08.2017 kl.09:46

Ranvei, ta utdannelse... De netflix dokumentarene, spesielt food choices som kommer med pstandene om at man ikke legger p seg av sukker og at diabetes type 2 ikke skyldes sukker har ftt vanvittig drlige kritikker(google det) og er lett motbevise, jeg har bare helse og sosialfag men s masse faktafeil bare i de frste ti minuttene. Forstr faktisk ikke at netflix kan sende snt engang. Ta utdannelse og tenk selv! jeg har faktisk et ganske vegetarisk kosthold selv og er opptatt av kosthold, men dette her er bare tull!

Babyku heter kalv.....

17.08.2017 kl.16:58

Just as you know 😂😂😂

Ane

17.08.2017 kl.17:37

S flott du har valgt dette :) dette er ikke noe jeg selv nsker da jeg er altfor glad i kjtt og egg og tar meg 1-2 glass melk om dagen, men er for at man kan spise grnnsakmiddag eller grnnsak supper for eksempel tomat, blomkl og grnnsaksuppe 3-4 ganger i uka :)

17.08.2017 kl.20:02

Er det mulig??😂😂😂

Vida

17.08.2017 kl.20:02

Anbefaler deg ske litt mer alts. Den informasjonen du fr p helsestasjon, hos lege, fra helsefirektoratet er ikke bygget p gamle vaner. Det er nye forskning. Og alle kostholdsrd oppdateres med forskningen. Som nevnt av noen andre er det lett Google seg til argumenter som underbygger det man nsker. Men sjekk litt begge sider fr du anbefaler videre. Vr litt forsiktig liksom. Smak og behag er en annen ting, vi er alle forskjellige! Og ekstra viktig er det sjekke opp, ikke bare Google, hva som er best for barna. Sttter deg absolutt i spise mindre rdt kjtt. Bde for milj og helse. Men variert er det absolutt beste. Lykke til med kostholdet! Hilsen sykepleier.

17.08.2017 kl.20:04

Respekter andres valg ogs da. "Valget om et bedre liv". Du snakker veldig lite fint om spise kjtt, men noen av oss gjr det-med ren samvittighet. Hvor skulle man gjort av alle dyra hvis ingen spiste de...

17.08.2017 kl.20:49

Hahahahahah 20.04😂 Hvor skulle man gjort av alledyra hvis ingen spiste de. Du er klar over at det finns s mange dyr kun fordi det blir avlet opp ekstreme mengder for slaktes ikke sant? Hadde ikke det vrt tilfellet hadde det vrt langt frre dyr i verden.

Johanne

17.08.2017 kl.21:11

Fantastisk!! Helt enig med deg!

Det sies ogs at om alle hadde sluttet spise (derav produsere) kjtt ville matmangelen blitt tilnrmet 0 og miljet hadde vrt 100* bedre

17.08.2017 kl.21:16

Jeg er imot masseslakt som vi foretar oss den dag i dag. At nortura nylig kastes over 3000 sauekjtt fordi de mtte ha kapasitet til hsten , er spinnvilt. En ting var nr man brukte hele dyret og tok vare p absolutt alt. Men n er det mye kast dessverre. Og sykt organisert. F.eks at de tapper drektige hester for blod for bloddope griser for at konsumet og profitten ker. Jeg er ikke vegetarianer, men har et kraftig redusert kjttforbruk. Jeg tror ikke barna tar skade av ikke spise kjtt, men de kan ta skade av ikke spise kjtt for s plutselig spise det. Jeg tror ikke det har noe si om hun spiser kjtt annenhver uke som en over her skriver. Tror det skal g ganske lenger tid. Og uansett da, er det jo ikke noe problem fortelle at hun er veggis:) Noen over her lager jo drama.

17.08.2017 kl.22:00

Men fersk pasta spiser du? Hvor hovedingrediensen er nettopp EGG?! Jajaj,jeg elsker kjtt. Spiser kjtt hver dag. Bde til frokost,lunsj,middag og kvelds. Naturens gang,kalles det!

17.08.2017 kl.22:05

N m ikke folket egge seg opp hahaha:-)

Mari

17.08.2017 kl.22:13

Herlig, Ranvei! 😁virker som om du undersker en god del fr du setter i gang noe tiltak. Pg kjrer varigert kosthold. La kjttgjengen med sin samvittighet pse p (sjekket deres vitaminer, kolesterol.o.l.?).

St p!

Viser til www.helsedirektoratet.no samt www.veg-veg.no. Go nut's, kjre skeptikere. Oftest er det B12 man m vre obs p, da dagens industri med sprytemidler o.l. Ikke gir oss garanti for at vi fr nok via plantebasert.

Og ingen lidelse? Gjerne utbroder litt mer hvordan det var for dyrene. Spesielt griser, kylling og okser. Og gjerne ta med livet p vei til slakt og frem mot slakt. Siden det du fremstiller det s "vakkert". Jakt derimot. Kan vre fort og "glig" Til anonym kl. 0016

17.08.2017 kl.22:43

Jaja... du trur p alt det du selv legger ut, men finne riktig fakta om ting, nei det gidder du ikke! Men igjen, alt det du skriver er jo sant, for i din verden der har alle andre feil, men ikke du...

Men igjen er det mye feil og lite fakte!

mona

17.08.2017 kl.22:44

Marianne: se dokumentaren Food choices, og les boka The China study, s fr du svar.

......

18.08.2017 kl.05:16

Man kan lage pasta uten egg👌👍

18.08.2017 kl.09:42

Tror man kan leve godt uten animalske produkter,men hevde at dette gjr deg syk tar jeg ikke i mot! Da sier du at det er en eneste riktig mte leve p annet blir galt,stopp en halv!! Det er flott google seg klokere p ting og tang,men du m huske vre kildekritisk.. hvem lagde disse forskningene og hvilket ststed hadde de til begynne med? Nr du googler kan du finne nyaktig de svarene du selv vil,styrt av skeord. Jeg kan google meg frem til at f.eks snus er ufarlig..ups, forskning sponset av tobbaksfabrikken! Skjnner? Det fins ingen-en sannhet. Ellers lykke til.

m

18.08.2017 kl.21:34

Oi, her var det mange som ikke har oppdatert seg srlig innfor ernring siden ungdomsskolen.

B-12 er det enkelt ta som tilskudd. Omega 3 finnes i en rekke fr, jod blir jo tilsatt salt. Det er IKKE vanskelig f i seg alle de viktige nringsstoffene s lenge man setter seg litt inn i hva man m f i seg. Og pasta som mange henger seg opp i er fullt mulig f tak uten egg.

Bebarbeidet kjtt er pvist ke faren for kreft. Studier viser ogs at drikke mye melk kan ke faren for prostatakreft. S les dere litt oppa? Industralisert dyrehold er det verste som kan skje, for jorda og for dyrene. Fr visste man at kjttet kon fra naboen, dyret mtte slaktes. N kjper man ferdige pakker med kjtt i butikken og ofrer ikke en tanke p hvordan dette dyret hadde det ( helt jvlig). Kuene blir fratatt kalven etter 10 dager, snn at vi kan drikke melka hennes. S blir hun kunstig insiminert og kalven blir tatt, vi tar melka, helt til hun ikke orker mer og blir sendt til slakt.... Dette gjelder ogs innen kologisk drift. S hver s snill, les dere opp, vr kritiske til kilder osv. Jeg burde henvist til kilder, men de er enkle google etter.

Sol

18.08.2017 kl.21:39

Hei!

Kjempebra at du gjr dette! ST P!

Jeg blir virkelig overgitt over dere som har kommentert over at hun ikke har underskt nok, at barna kan bli syke, at man ikke skal tro p alt man leser p nett og s videre. Jeg er rimelig sikker p at alle dere ikke har underskt hvor vidt kjtt og melk er sunt eller ikke?

''To glass melk om dagen er bra!''. Hvem har sagt at dette er bra? Ingen andre enn Tine i reklame p TV. Eller melk.no. Vi trenger ikke kumelk noe mer enn vi trenger musemelk. Bare tenk gjennom det folkens! Eller skal det vre et glass elgemelk?

At dyrene ikke lider er feil. De lider gjennom livet, ikke ndvendigvis i det sekundet de blir tatt livet av. De lider av leve p omrder s sm at de ikke kan snu seg. Kyllinger som aldri har sett sola i hele sitt liv? Kuer som blir holdt drektige for produsere melk 24/7? Tenk dere om.

Du har helt rett Rranneveig, jeg bli provosert av uvitenheten til de andre her. Mange av disse vil kanskje pdra seg kreft grunnet hyt inntak av melk. Det er ingen spk. Men - det er vel mye lettere bare ignorere fakta og leve i troa for gjre livet ''enkelt'' for seg selv.

Hilsen biolog.

M

18.08.2017 kl.21:57

S flott Ranvei! Det vil alltid finnes uvitende mennesker der ute som sleiver meg leppa. Er selv veganer p 8 ret, og min lille gutt er oppvokst p plantebasert mat. Det er fullstendig mulig f i seg alle nringsstoffer p plantebasert mat. Masse lykke til med overgangen :)

19.08.2017 kl.02:28

Jeg hadde begynt f respekt for deg, du har virket som om du er blitt mer voksen og moden, men den gang ei.

Tror du skal finne deg noen andre kilder, ikke propaganda, fr du blir s bastant. Du er totalt uvitende og kan gjre stor skade p barna dine. Husk at d-vitamin, som d fr gjennom bla fet fisk er kjempeviktig for unng beinskjrhet senere i livet. Det er ogs flere andre vitaminer som man ikke fr i seg gjennom et plantebasert kosthold. S at du kan ha et fullverdig kosthold kun p planter er en direkte lgn, du m spise en neve piller hver dag i tillegg.

Hjelpes s mange uvitende som kaster ut pstander i kommentarfeltet, det er nesten s det er skammelig. Jeg blir helt matt. Sjekk hva det er dere putter i dere av godskaker, lsvipper av mink, men kjtt, nei det skal vi ikke ha. Ellers anbefaler jeg dere smtupper ta dere en tur p en grd fr dete uttaler dere. Og til den hnsehjernen som psto at hvis alle spiste kun grnt s ville det vre nok mat til alle. Virkelig? Dokumenter det. Og Rannveig, dokumenter dine pstander, ta av deg minkvippene og lsbrystene, s kanskje du klarer forst at kilder br vre uavhengige. Og hvis ikke dyr skal vre i fjs (fangenskap, som noen kaller det), hvorfor har s mange av dere hunder/katter? Skal ikke de f vre fri?

Linn

20.08.2017 kl.10:55

Forstr ikke helt jeg; det er usunt og helsefarlig spise animalske produkter , men det er helt greit fylle kroppen med Botox og silikon?

20.08.2017 kl.16:23

Dobbelmoralsk er du. pynte deg i skinnsko, belter laget av dyr- ja det kan du....

20.08.2017 kl.22:01

Vi er den eneste arten p jorden som drikker en annen arts brystmelk, og menee vi M gjre dette for unng feilernring. Det er veldig fascinerende.

Folk er s utrolig naive, redd for prve noe ukjent, og finner sine egne sannheter for slippe og se det som ikke er bra.

20.08.2017 kl.22:04

Begynn og les litt mer om hvem som subsidierer hvem, s vil dere kanskje vre litt mer kritiske til kilder som forteller at vi m spise fisk, egg og kjtt, samt drikke melk for vokse oss store og sterke.

Med Norge p verdenstoppen i innak av melk OG benskjrhet er det rart vi er s godtroende.

sissel

21.08.2017 kl.09:26

Kjempe bra av deg Rannveig.

Ungene hennes vil ikke bli syke av f kjtt annenhver uke av far eller i barnehage, bursdager osv. Som jeg regner med hun vil tillate.

Jeg mangler bare kutte ut fisk og ost fr jeg kan kalle meg veganer, s kom gjerne med mange gode oppskrifte, tips og triks.

Jeg kan tipse om bruke IKaffe havremelk steamet, bedre enn vanlig latte, alle som kommer til meg liker den.

Vanlig melk ikke skadelig?? Det er en blanding av sukker og fett som er til for f kalven til vokse, ogs full av veksthormoner, srlig uheldig for hormonbalansen til kvinner, men ogs mtp insulinresistens. Menneske er ikke laget for drikke melk utover vre frst mneder med menneskemelk. Vi har heller ikke enzymet i magen som pryter ned melkeproteinet, derav mye allergier, eksemer og plenty med andre syksommer, som blir sett p som et problem med pflgende medisiner i stede for se p rsaken. Egentlig er vi alle melkeinntollerante, men noen har en bedre melketolleranse, eller det slr ut p andre steder enn mageprolemer frst, dette fordi vi alle ikke er like. Min mormor har hrt p legen i alle r om mtte ha et glass melk om dagen, det har ikke nyttet for meg diskutere dette, da de i hennes genarasjon mener legen alltid vet best, n sitter hun p gamlehjem med melkeallergi. Det vil mao til slutt sl ut, p en eller annen mte. Se p de landene som har sunnest og hyest levealder, ja de spiser nok vilt kjtt, men ikke melkeprodukter og halvfabrikata.

Dere som kritiserer, blant annet pastaen som inneholder egg. Skjerp dere a, det tar tid komme inn inye rutiner, lese seg opp og lre, srlig med tre barn. Kan dere ikke heller gi kred, for at hun vil leve sunnere, hva enn det innebrer ? Dere kan ikke ha det greit med dere selv. Tell til ti og ta et glass melk

22.08.2017 kl.04:35

Veganisme er faktisk blitt ett livssyn i Norge. Sp hvis hun forteller bhg at hennes barn ikke skal ha animalske produkter er dette faktisk noe bhg skal respektere ;)

Jeg syns du er modig og flink som velger denne livsstilen. Men du er sikkert klar over at skal du vre veganer kan du heller ikke bruke ull p barna.

Niko

23.08.2017 kl.22:57

Kjempebra at du tar dette standpunktet! Jeg er selv veganer og angrer ikke p det valget! Til tross for "begrensningene" veganisme frer med seg har jeg aldri fr laget s mye bra og variert mat. Mye artigere og inspirerende lage middag er det og :-)

Skriv en ny kommentar

Bloggdesign av RRH Webdesign
hits